Full version: Rabatt på höjden
Tosca69
Hej!
Hoppas jag har hamnat i rätt forum(rubrik),är ny här.

Jag önskar få hjälp med tips till en upphöjd rabatt i soligt läge.Skugga endast två timmar på f.m och sent på kvällen.
Läget ligger inte i lä. Den är till för insynsskydd till tomten från gatan.(och njuta av). Zon 4
Då grunden är berg och sten tänkte jag bygga upp på höjden. Kanterna tänkte jag bygga utav torvblock.
Fråga 1: Kan jag fylla "gropen" med jord anpassat efter växtval, eller bör det vara "surjord" om jag bygger med torvblock?
Fråga:2 Hur stor är risken att det blir myrbo, trots att det är endast ramen som är av torv??
Fråga 3. Kan man mixa jordmån om jag delar rabatten i två delar?
Fråga 4: vilka växter kan passa i detta läge, gärna någon vintergrön växt och färger som; lime, vitt, grönt, och vinrött.
Mvh Tosca
Fenja
Hej och välkommen hit! Min granne har torvblock som kanter på olika vanliga (inte surjords-) rabatter och det fungerar utmärkt. Hon har inte fått myrbon i dem, men jag gissar att det kanske skulle fungera med myrr för att stävja det.
Angående mixning av jord i två olika delar så tror jag att det kanske kan bli problem om den ena delen är kalkskyende och det läcker över gödsel, kalk och annat från andra sidan. Men det är en gissning. Kanske klokast att göra två rabatter i så fall för säkerhetsskull...
Växtförslag i de färgerna hoppas jag att någon annan kan hjälpa dig med wink.gif men när det gäller vintergrönt så finns ju till exempel: Olika barrväxter, mahonia, vintergröna. Jag vet inte var du bor men det kanske kan fungera med murgröna?
Mvh
Fenja
Tosca69
Det får bli något som trivs ihop med barrväxt och vintergröna.
Undrar om det finns någon ros eller klättrande växt som trivs med dessa?
Kan jag plantera blåbär ihop med dem? Bor i Karlskoga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon