Mica548
Hej,
Var på en marknad i förra veckan och köpte bla på mig lite läckra "statements" till trädgården. Det blev bla Proteor som är landets nationalblomma. tummenupp.gif

Mer i detalj så blev det:
- Protea cynaroides 'King Protea' (höjd1,3- 2 m, blommar efter 3-4 år)
- Protea repens 'Common Sugarbush' (höjd 1,3-2 m, blommar efter 3-4 år)
- "Drooping Agapanthus", Agapanthus inapertus (höjd 1 - 1,5 m) som är landets ogräs (läste jag mig till när jag surfade runt hemma, vilket förklarar varför de fanns överallt i landet) och den köldtåligaste i Agapanthus-familjen (minst -8). Jag har sedan tidigare Agapanthus praecox, som är den vanligaste här i Sverige om jag förstått det rätt.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa här hemma i Svedala? confused.gif
Tänkte slänga ner fröna i jorden och se vad det leder till. Målet är att kunna ha dem i kruka på terrassen under sommarmånaderna och sen i uterummet under vintern. Agapanthusen hoppas jag kunna ha utomhus året runt med tiden (tänkte anamma Flaxss variant - vi prövar och ser, överlever det så gör det, om inte så är jag en erfarenhet rikare...) yes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Minns jag inte helt fel så behöver fröna från Protea en `brand´ för att gro... Du får fixa en liten brasa i krukan biggrin.gif eller för att göra det lite enklare så kan man hälla aska övererst på jorden i stället, så har jag gjort och det har fungerat biggrin.gif Agapanthusfröna sår du inne men dom kan ta lååång tid på sig innan dom gror. Lycka till! Du får berätta senare hur det går yes.gif Spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon