Elvira83
Har varit ute och sått en mix av morötter och även rödbetor. På båda påsarna (Weibulls) står det plantavstånd 5 cm och radavstånd 40. Jag har minskat på radavståndet för man är ju lite snål med utrymmet (dumsnål!?).

På morötterna står det "Så glest så att gallring helst undvikes" och plantavståndet är alltså 5 cm. Fröna ska räcka till 7 meter, men jag fått det till 14 meter och ändå är det frön över.

Samma sak med rödbetorna, och där skulle det bara räcka till ca 5 meter, men alltså även där har jag fått till 14 meter och har frön kvar.

Vad har jag gjort för fel?!?! confused.gif Har jag varit för snål med frön? Är det inte ETT frö per planta? Eller ska man så flera frön på samma plats utifall några frön inte gror?
HelenN
Har du sått ett frö i taget med 5 cm mellanrum så kan du räkna med att det blir såååå lång sträcka. Oftast brukar det ju vara mer frön i påsen än det står och oftast sår man ju fler fröer på samma ställe pga lathet, men då får man gallra sen & det är inte sååååå kul. Jag tycker att du gjort rätt!!!!!! Skulle det bli en glipa mellan nåra sen, så kan du ju flytta de yttersta så du får en komplett rad!!!

Åsa, mälardalen zon 2
+Man räknar inte med att fröerna har 100% grobarhet, grobarhet vid sådd på friland är 20-30% lägre än det som står på påsen.
Eva i Västerås
Nja, Åsa, det där stämmer bara om man sår på slutliga avståndet.
Sår man jättetätt så gror minsann varendaste frö!

Men det är därför man brukar säja att det bästa är att så med halva avståndet mot det slutliga plantavståndet. Då har man marginal för frön som inte grott, eller groddplantor som blir uppätna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon