Fanny-Lo
28-04-2008, 19:53
Jag hittade något som jag tror kan vara snigelägg när jag petade runt lite i mina framtinade rabatter (så sent som i helgen låg där snö...).
[attachment=17414:snigelagg.jpg]
Efter allt jag läst om den sk mördarsnigeln är jag nu livrädd att detta ska vara mördarsnigelägg... Men jag bor alltså i Umeå, och vad jag vet så har de aldrig övervintrat så långt norrut.
Jag har mycket sniglar i trädgården, men då handlar det om små åkersniglar. Hur ser deras ägg ut, kan de se ungefär lika ut? Kulorna på bilden är ca 3 mm och det låg ca 10-15 st under en sten.
/Fanny-Lo
Sussie F-Flower
28-04-2008, 19:59
Usch!!!
Du klämde väl sönder dom, va? (tycker dom är vidriga).
Finns det några nyttiga sniglar över huvud taget..?
Solstorm
28-04-2008, 20:01
Mördaräggen ser sådana ut. Vet ej hur andra snigelägg ser ut. Här finns inga andra sniglar kvar.
Fanny-Lo
28-04-2008, 20:02
Jo jag klämde de jag kunde hitta!
CITAT (Solstorm @ 28-04-2008, 21:01)

Mördaräggen ser sådana ut. Vet ej hur andra snigelägg ser ut. Här finns inga andra sniglar kvar.
Mördaräggen...

Kunde inte låta bli... såg en massa ägg på marsch för att mörda framför mig...........
CITAT (Fanny-Lo @ 28-04-2008, 20:53)

Jag hittade något som jag tror kan vara snigelägg när jag petade runt lite i mina framtinade rabatter (så sent som i helgen låg där snö...).
[attachment=17414:snigelagg.jpg]
Efter allt jag läst om den sk mördarsnigeln är jag nu livrädd att detta ska vara mördarsnigelägg... Men jag bor alltså i Umeå, och vad jag vet så har de aldrig övervintrat så långt norrut.
Jag har mycket sniglar i trädgården, men då handlar det om små åkersniglar. Hur ser deras ägg ut, kan de se ungefär lika ut? Kulorna på bilden är ca 3 mm och det låg ca 10-15 st under en sten.
/Fanny-Lo
Helt klart snigelägg. Men vad för sorts snigel är kanske svårare att se.
När fisken blir ovanligare, så tror jag att det finns goda möjligheter att byta ut fiskrommen mot snigelägg.
Solstorm
29-04-2008, 07:32
CITAT (CillaM @ 28-04-2008, 21:54)

Mördaräggen...

Kunde inte låta bli... såg en massa ägg på marsch för att mörda framför mig...........
Det är väl ungefär så jag känner inför dem.
Gossen Ruda
29-04-2008, 09:00
Jag är inte helt säker men jag tror att spansksniglarna inte övervintrar som ägg.
Solstorm
29-04-2008, 09:15
Här har varit knöfullt med ägg i jorden i höst och i vinter. Eftersom det inte har varit någon tjäle så tror jag att risken är rätt stor. Fast jag hoppas att du har rätt, att alla mängder med ägg inte blir någonting alls.
SannaLasso
04-05-2008, 12:24
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2008, 10:00)

Jag är inte helt säker men jag tror att spansksniglarna inte övervintrar som ägg.
Om spansksniglar och "mördarsniglar" är samma art så är det tyvärr just som ägg dom övervintrar säkrast. Inte för tunga saker som ligger på marken är perfekta ställen för mördarsnigelägg. I höstas hittade jag en äggsamling ovanpå jorden i en säck rosjord som legat vid komposten och varit lite slarvigt tillsluten. Mördarsnigelägg är ca 4 mm i diameter och ligger vanligen ihop i en lite oformlig klump alldeles under "tak" av något slag. Klumpstorlek nästan som en golfboll.
Här är en bild på snigelägg från snigelkännaren Klas Jaederfeldts hemsida:
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001...emURL=S000B4418På Göteborgs Naturhistoriska museums snigelsnida
http://www.gnm.se/gnm/sniglar/sniglar.asp kan man läsa om mördarsnigelns livscykel. Där står att övervintring som ägg inte förekommer i Sverige. Men nu för tiden kan man väl inte vara riktigt säker på ngnting i naturen, och det sägs ju att mördarsnigeln har börjat korsa sig med vår inhemska, "vinterhärdiga" skogssnigel och vem vet vad den sortens sniglars ägg kan ha för djävulska egenskaper? *s*
Ezereht
06-05-2008, 21:36
haha kanske uppslaget till en ny skräckfilm... men huu inte sånna sniglar i Ume tack!
Sussie F-Flower
06-05-2008, 22:02
Förlåt Fanny!
Medlånar din tråd lite...
Men vad är det för ägg som är i ALLA Bauhaus plantor då? (Jag har köpt en hel del perenner där.)
Dom äggen är också ca 4mm i diam. stora. En del är gråvita andra gulaktiga. Tar man plantan ur krukan så vimlar det av ägg om man petar lite.
Trycker man på dom så "splashar" det till!!!
Jag visste inte om jag skulle våga plantera här hemma, då jag fick tanken på mördarsniglarna. Men jag gjorde det ändå. Tänkte att de kan väl inte överleva 25 graders kyla....????
Någon som har tittat på dessa från B-h???
Men är du säker på att det är ägg i Bauhaus plantor och inte ngnslags odlingsmedium, t ex sånt som suger upp vatten och avger det långsamt så att man inte behöver vattna så ofta? Jag vet inte vad det kallas men jag köpte en gång sånt på en konkursutförsäljning. Det var förpackat i små portionspåsar och avsett att blanda i krukväxtjord, det blev en slags gele när man vattnade. Mycket praktiskt tyckte jag!
Ezereht
07-05-2008, 12:04
CITAT (buffy @ 07-05-2008, 12:34)

Men är du säker på att det är ägg i Bauhaus plantor och inte ngnslags odlingsmedium, t ex sånt som suger upp vatten och avger det långsamt så att man inte behöver vattna så ofta? Jag vet inte vad det kallas men jag köpte en gång sånt på en konkursutförsäljning. Det var förpackat i små portionspåsar och avsett att blanda i krukväxtjord, det blev en slags gele när man vattnade. Mycket praktiskt tyckte jag!
fast dom krasar inte när man trycker på dom, dom är mer som gelebitar. Brukar inte vara symmetriskt runda heller, utan lite ojämna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.