Full version: Jordgubbar
Sickboy
Var idag och kikade på jordgubbsplantor till mitt nya land, och det fanns ju en hel uppsjö med olika sorter förstås.

Tänkte göra det lätt för mig och se om någon kan tipsa om vilken sort man ska satsa på? Ska i första hand vara goda ätbär som ungarna kan gå och mumsa på.

Alla tips mottages tacksamt smile.gif
Fenja
Min favorit är Korona, stora röda söta bär ganska sent på sommaren.
Mvh
Fenja
Ingrid Zon3
Smulgubbar är toppen tycker jag. Lång säsong med lite gubbar som kommer hela tiden. Och jättegoda. Tycker skatorna också mad.gif
ingrids
Om jag förstått jordgubbar rätt så kan olika sorter vara bra i olika delar av landet. Dessutom är "rätt" jordgubbssmak olika för olika människor. Mitt råd är att fara till en välrenommerad lokal handelsträdgård, köpa en eller två av alla sorter de har samt smulgubbar, märka jättenoga och sedan prova dig fram. Inte en snabb lösning men spännande smile.gif. Då kan du också ta revor från favoriterna till nästa år och sedan fylla på med fler köpeplantor.
Lemonne

Mina favoriter är förstås Zephyr (tidiga) och precis som Fenja, Korona (medeltidiga)! Det är båda gamla sorter som inte tagits fram för att ge så stora bär som möjligt eller riklig skörd, eller resistens mot mögel och dyl, utan tagits fram för smakens skull.
IMH
Fråga i trädgårdshandeln efter friska sorter.
Skulle tro att de säger Polka som har mostståndskraft mot mjöldagg o gråmögel, eller Sara (smulgubbe).
Zephyr är känslig för mjöldagg (men mkt god), likaså Senga Sengana.
Lemonne
CITAT (IMH @ 03-05-2008, 23:43) *

Har man sandjord ska man nog undvika mjöldaggskänsliga sorter!
Jina
Jag har köpt Zephyr plantor. Tänkte odla dem i pallkragar, vad tror ni om det?
Hur många bör man i sådana fall ha per krage?

Är i Zon 6, så här är det fortfarande ganska kyligt på nätterna, dock inga minusgrader något mer.
Tror ni jag kan plantera ut dem redan nu, men kanske med ett "pallkragelock" på?

Är det någon som har några bra råd på vad för slags jord jag skall odla dem i?

Tack på förhand!
thanks.gif
ingrid fuxwall
Jag har Corona och nytillskottet Pegasus. Hos mig fungerar de men inbillar mig att mycket beror på var man bor.
Lycka till med dina jordgubbar.

ingrid
Gardener's Delight
Jag passar på att slänga in en annan jordgubbsrelaterad fråga i den här tråden istället för att starta en ny; vad tror ni om att blanda olika jordgubbssorter i en sk jordgubbskruka?

Jag har helt sonika utgått från att det går bra men man kanske inte ska blanda sorter på det sättet, någon som vet?
Jina
CITAT (Gardener @ 06-05-2008, 14:35) *
Jag passar på att slänga in en annan jordgubbsrelaterad fråga i den här tråden istället för att starta en ny; vad tror ni om att blanda olika jordgubbssorter i en sk jordgubbskruka?

Jag har helt sonika utgått från att det går bra men man kanske inte ska blanda sorter på det sättet, någon som vet?

I t.ex. en pallkrage kan man väl blanda olika sorter för att få en längre skörd, så det borde du väl även kunna göra i din "jordgubbskruka". yes.gif
Gardener's Delight
Man tycker ju det. Jag får testa och se hur det går.
Kilmister
CITAT (IMH @ 03-05-2008, 23:43) *
Fråga i trädgårdshandeln efter friska sorter.
Skulle tro att de säger Polka som har mostståndskraft mot mjöldagg o gråmögel, eller Sara (smulgubbe).

Zephyr och Sengana får det att vattnas i munnen på mig tongue.gif
De flesta nya sorterna har ju jättefina bär, dessvärre knappt ätliga.
Jag skulle fråga en gammal bonde om gamla odlingar och förmodligen få ta ett antal utlöpare utan kostnad
för att få goda bär, kanske inte förstklassiga i utseende efter några timmar i sommarvärme, men absolut godast.
karlsdal
Någon som har lust att dela med sig av sina jordgubbsplantor nästa år??
Christa
En jordgubbsodlare som vi brukar köpa gubbar av har en sort som heter honeyoy. De är fasta och väldigt goda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon