fluffis
Hej!

Köpte förra mid-sommar ett sommarställe som stått oanvänt i ca 10 år.
Fullt av sly, övervuxet av lupiner och högt gräs.
Som sagt; ingen där på 10 år så nog har rådjur o annat vant sig med banor över vår tomt ner till sjön...

Nu har jag påtat en hel del i den rensade delen av trädgården under våren, inga fästingar. Men tog mig an den orensade hallonhäcken, och vips: en fästing på låret nästa dag!
Röjde lövhögar o annat sedan i flera dagar utan fästingar. Men tog mig åter igen in på orensade områden; 2 nya fästingar nästa morgon!

Vad tror ni,
blir jag av med denna plåga i denna stora mängd när jag väl rensat färdigt och hålller efter vegetationen?

Kan nämnas att jag förra sommaren fick typ 50 fästingbett, efter ca 45 även borrelia i knävecket.

Har lärt mig att förtränga risken för fästingar skönt nog; duger ju inte att tänka på det när man djupdyker i skyhögt gammalt gräs som ska bort... Men har obehag när jag ser att en huggit sig fast, tills pincetten åkt fram... O dessutom kliar betten efteråt.

Någon som har erfarenhet av gammal orörd övervuxen trädgård med mycket fästingar`?
Vad kan man vänta sig?
Nog har jag läst att fästingar inte trivs i torrt o kort men men...

Trevlig Valborg på er alla!
Hälsn. Fluffis
Solstorm
Man brukar säga att de trivs där det är fuktigt, kanske finns det ännu fler där. Jag har en äng som är sluttande mot söder där det brukar bli rejält torrt och de finns allt där också. Kanske trivs de bättre i högt gräs men de finns i klippta gräsmattor också.
buffy
Fästingar och rådjur hör ihop som ler- och långhalm =/ Där det finns mkt rådjur finns det gott om fästingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon