Cassiopeia
Hej!
Vid vår stuga har vi en rabatt som i somras såg ut så här:

Bergenian blommar nu, men resten är ju visset. Vad behöver göras? Ska jag klippa bort allt visset? I så fall, ska jag klippa ända nere vid marken eller?
Behöver jag gödsla eller jordförbättra på något sätt?

Så här ser rabatten ut idag:
http://hemochtorp.bilddagboken.se/p/show.h...mp;directlink=1
http://hemochtorp.bilddagboken.se/p/show.h...mp;directlink=1

ingrids
Tja, om du inte haft sjukor i rabatten kan du göra som de gör i parkerna i Enköping - låta naturen ha sin gång. Klipp av det vissna men låt det ligga kvar, det bryts ner efterhand, klipper du det fint går det snabbare. Kompost är sällan fel, annars är det svårt att veta något om gödsling och jordförbättring utan att veta hur jorden är, vad du gjorde förra året och om växtkraften har avtagit. Om det till vänster är Iris bör de flesta sorter inte få knölarna täckta.
Cassiopeia
Jag har ingen aning om ifall det är iris. Det är inte jag som planterat rabatten. Ingenting gjordes med jorden förra året.
Tycker det ser ganska fult ut med massa visset i rabatten... en del kan jag ju låta ligga kvar men inte allt.
ingrids
Om du är alldeles ny med rabatten är mitt råd att ligga lågt över sommaren och se vad du har och hur det tar sig. Då vet du i höst om något verkar stå trångt, ta sig dåligt etc. Då vet du också vad du har som kan behöva specialbehandling.
Lite brunnen kogödsel eller kompost lär i och för sig inte skada, men det finns en halvny trend som går ut på att inte gödsla så mycket, typ prarieodling - att just låta naturen ha sin gång och växtresterna göda tillväxten.
Nytillväxten döljer det vissna ganska snabbt smile.gif
Anna i Åkarp
Om det vore min rabatt skulle jag ta bort allt visset och lägga in det under växterna (efter att ha rensat bort eventuellt ogräs). Sen skulle jag lagt på några cm kogödsel, vattnat och väntat. Och passat på så att det inte blir nytt ogräs.

Det kanske inte är helt enligt läroboken, vad vet jag, men så har jag behandlat de rabatter som fanns i vår trädgård och de har klarat sig fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon