Hej! Är det någon som har något bra förslag på vad jag kan bjuda på? Det ska vara lite festligare mat. Någonting vegetariskt att äta till potatisgratäng eller rotfruktsgratäng vore toppen. Krakan
LadyG
29-04-2008, 09:47
Quornbullar 2 dl vatten 3 dl ströbröd 300 g Quorn färs 1 ägg 2 msk ajvar relish 1 gul lök ½ tsk salt ½ rtsk peppar
tomatsalsa 1 dl soltorkade tomater 1 rödlök 2 msk balsamvinäger ½ dl russin 1 tsk socker 1 färsk chilifrukt ½ burk à 400 g krossade tomater 2 krm salt
Gör så här Häll vattnet på 1½ dl ströbröd i en bunke och låt den svälla några minuter. Blanda i Quorn, ägg, ajvar, hackad gul lök och krydda med salt och peppar.
Forma bullarna med hjälp av en blöt matsked och vänd dem i det resterande ströbrödet.
Häll kokande vatten över de soltorkade tomaterna och låt dra i 10 min. Slå bort vattnet och hacka tomaterna.
Blanda fint skivad rödlök, balsamvinäger, russin, socker, finhackad chilli, krossade tomater och soltorkade tomater i en kastrull och koka på medelhög värme i 10 min. Smaka av med salt.
Stek bullarna i matfettet tills de är genomvarma, 3-4 min.
Whiskuchi
29-04-2008, 12:00
Personligen älskar jag halloumi till potatisgratäng. Men det kan inte direkt kallas festmat, även om det smakar så
Krakan
29-04-2008, 13:59
Tack för era förslag. Grillad halloumi ska jag ha en annan dag (Jättegott!). Jag ska ha besök flera dagar så det är många måltider som ska lagas och alla förslag tas emot tacksamt. Jag har aldrig använt Quorn så det skulle vara spännande att prova det.
Falafel-receptet ska jag prova göra. Det låter både enkelt och gott. Jag såg att man kunde steka dom i stället för att fritera. Jag tror att jag ska testa det. Tack så mycket! Vad skulle kunna vara godast att äta till dom förutom pitabröd? Krakan
Whiskuchi
01-05-2008, 11:51
Ååååh, en hemmagjord falafeltallrik med falafel, pommes (eller klyftpotatis), sallad, oliver, rödlök, fetaost, tomat, gurka och kebabdressing/vitlökssås *dregel*
Nu blev jag nästan hungrig igen, trots att jag åt alldeles nyss
Krakan
01-05-2008, 12:00
Tack! Det kommer att bli en perfekt middag det här! Mmm, vad gott. Det kommer bli Falafel med klyftpotatis och resterande tillbehör som Whiskuchi föreslog. Krakan
Whiskuchi
02-05-2008, 14:33
Jag blev så sugen av att skriva om falafeltallriken så jag ska äta en sådan idag
Mollis
02-05-2008, 15:17
En perfekt förrätt så här på våren är färska kokta rödbetor, serverade med antingen smör och örtsalt eller en god vinägrettsås men lite senap och dragon i, om man häller dressingen över när de är ljumma så blir det gudomligt gott...
Ingrid Zon3
02-05-2008, 15:45
Sparris! t.ex. med rört smör smaksatt med citron
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.