Hej alla
Japp, nu är det dags att anlägga min allra första riktiga rabatt ute i sommarstugan. Som väggar till vår sittplats i sydöstra hörnet på vår sommarstugetomt så ska vi göra en rhododendronrabatt med ståtligt mörkgröna buskar på den norra och östra sidan. Sammanlagt är den böjda ovalen knappt 10 meter lång och ungefär 2 meter bred på de flesta ställen. I ena änden är den nog uppemot 3½ meter bred, där ska det framför rhododendronen vara lite mer varierad plantering med några blåbärsbuskar och azaleor.
I helgen släpade vi upp fullt med gamla stockar som vi använder som inramning runt rabatten. Det är gräs på ca halva den ytan och där jag ska ha blåbär, azalea etc så är det en gammal rishög med halvt nedbrutna pinnar från stormen -99. Det är lite läskigt med ett så hör stort projekt då man helt plötsligt inte klarar sig med en eller två säckar jord utan behöer beställa hem. Och vilka sorter ska man välja...?
Den första frågan är hur djupt ska jag gräva? Stockarna runt om är mellan 2-5 dm höga, så ett genomsnittligt djup på 3 dm blir det i varje fall. Hur mycket bör jag gräva ut av gräset? Räcker det med att ta svålen och en decimeter ner? Då blir det ca 4 dm med jord i genomsnitt.
Vad ska jag beställa för jord? Ska jag se till att beställa hem ren torv och bara slänga på det? Utöver det så har jag fler gamla stockar som legat sen -99 och som i stort sett bara är att smula sönder, är det bra att blanda i? Jag kan dessutom få hemkört ett lass med hästgödsel från en kollega, både färsk och upp till 3 år gammal brunnen.
Vilka sorter jag ska plantera har jag ingen aning om än, eller ens för den delen hur många. Men det känns som att det får bli en egen fråga när jag väl lyckats få ut jorden till min rabatt. Så mycket blir itne gjort åt gången att jag vågar köpa plantorna först och sen fixa rabatten...
Men ni som har era favoriter, både rhododendron och sällskap till dem, det är bara att ösa över mig med förslag och bilder. Det är dags att börja drömma lite även vad gäller färg och inte bara det underbart vackra lövverket.
/Susanne