sammy78
Hej igen !

Försöker ännu en gång eftersom jag inte fick några direkta svar sist !

Jag har problem med gulmyror/pissmyror i min trädgård !!

De är väldigt aggresiva och jag och min familj vill kunna njuta av vår trädgård utan att bli angripna !!

Vi har också vanliga svartmyror som inte är ett problem .. så dem får leva i fred !!

Men pissmyrorna måste bort !!

Finns det något "ekologiskt eller giftfritt" alternativ att använda ??
För att ta död på rackarna ??

Har hört talas om Nippon vad är det ??

Snälla hjälp med tips !!
gunde
hej, jag har inget svar, men samma fråga! vi har en myrstack som vi vill bli av med. nånstans i bakhuvudet minns jag att de inte gillar urin och att man kan kissa på stacken. jag vet inte om det är en barndomsskröna eller om det stämmer... får kanske prova. eller så är det kvävet de inte gillar, och då borde man kunna gödsla dem till döds? usch, vilken död... helst skulle man vilja få dem att flytta, men hur gör man det?

googlade på nippon, så här står det:

Myrmedlet förs av arbetsmyrorna till myrkolonin som föda. Myrorna och kolonin försvinner efter
ca 5-10 dagar.
Behandlingen ska upprepas tills dess att myrorna är helt borta.
Tillverkat av naturliga råvaror.
Vattenlösligt.
Piccante
Den mest ekologiska myrbekämpningen är väl en myrslok ? innocent.gif Gift är ju alltid gift så helt djur och miljövänligt kan det aldrig bli att sprida ut myrgift.
Whiskuchi
Strö bakpulver på dem yes.gif
gunde
hej igen,
här har vi bestämt oss för att pröva med att gräva ur stacken lite och sen dränka med vatten. då får man låta en slang rinna flera timmar, så man får förstås övreväga vattenslöseriet. men alla andra sätt verkar dåliga. helt ekologiskt blir det förstås aldrig att ta bort en stack, och ev kommer annat istället.
Ezereht
ingen som testat ha i ett spett i jorden för att leda ner tjälen på vintern och frysa ihjäl dem? Har hört om det men inte prövat själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon