*Digitalis*
Hur får man Ginko Biloba att trivas, utplanterat i trädgården? Tips och råd på läge, jordmån mm tas tacksamt emot.

Jag fick en bonsai-ginko i minikruka när jag fyllde 30, men efter något år tyckte jag synd om stackaren och befriade den. Till att börja med var jag slarvig med omplanteringen, men upptäckte att den växte som sören i allt större krukor, speciellt om man vattnar mycket hihi. Den kommer ut på sommaren och förvaras någorlunda frostfritt inomhus (inglasat, oisolerat uterum) på vintern. Till hösten har jag haft min ginko i 9 år och numera är den ett riktigt fint litet träd. Det har dessutom dykt upp ett rotskott häromåret, som redan är nästan lika högt som moderplantan. Jag funderar på att dela och på så sätt få två träd.

Jag vill plantera ut min/a ginkoträd i trädgården, så att de får chansen att växa till sig på riktigt. De ska ju vara härdiga, vad jag förstår. Men jag behöver som sagt tips och råd ang växtplats, jordmån mm.

thanks.gif
Monaxe
Har en Ginko som just överlevt sin första vinter. Bor i ca zon 2.
Nu spricker den ut och ser väldigt lovande ut.
Jag har satt min ganska så skyddat från blåst, men tänk på att detta blir ett stort träd.... så den kommer att ta plats....

Jordmånen är väl ganska så normal, inget extra ivarje fall. Om du goolgar på Ginko ser du att det är ett ganska tufft träd som som växer även där det är kallare och kargare, kallas även tempelträd.
*Digitalis*
Tack för svaret! Jodå, jag har googlat redan häromåret och blev mäkta imponerad. Och överraskad av hur många ginko som finns på allmänna platser i Sverige t.o.m.

Men hur stort blir det egentligen och hur lång tid tar det? De kan ju uppenbarligen bli väldigt gamla och verkar tåla det mesta, inkl bränder. Finns det inget man kan göra för att skämma bort det lite på växtplatsen i trädgården?

Jag tänkte plantera den ena plantan (om jag delar den, annars hela alltet) i det sydvästra hörnet av vår altan (uppbyggt trädäck) och det kommer då ca 4,5-5 m ifrån huset (lite snett mot kanten av västergaveln). Ca 3 m väster om den ev planteringsplatsen står en ganska hög oxelhäck och skyddar. Tanken är att ginkon så småningom ska skugga lite på altanen. Kan det blir bra tror ni? Hur lång tid tar det innan trädet blir stort och omfångsrikt nog att börja ge lite skugga?
eugenia
Det jag har hört om ginko är att det vill ha ett varmt läge, mycket sol och en jord som värms upp snabbt. Trädet skulle i så fall gynnas av en lätt väldränerad men näringsrik jord. Den ska inte ha en massa torv och sådant, det är ingen surjordsväxt. Kanske kan man tänka lite som med ett päronträd vad gäller storlek, jord, solbehov. Hur snabbt det växer upp vet jag inte. Det beror på zon och hur trädet trivs. Är inte expert på ginko. Mitt eget har vuxit mycket långsamt, men det har jag flyttat en gång. Lycka till med ditt vårdträd.
Christer i Falköping
Har ett här i zon 4 i bästa tänkbara läge och i mycket väldränerad jord. Den överlever men inte så mycket mer. Tror inte den blivit en cm högre sedan jag planterade den för fyra år sedan. Zå i högre zon än 3 skall man inte ha den och då i väldigt bra läge. Ute växer den ganska så långsamt har jag hört.
Christer.
Orkidétjuven
Jag har planterat 2 st ginkgos i zon 4.
Ett i ett soligt, skyddat läge med ngt fuktigt läge hela tiden då det rinner en å drygt 5 meter ifrån. Det trädet växer fint och blir mycket frodigt. Det andra står i visserligen ett skyddat, men skuggigare läge där det får filtrerat ljus under eftermiddagen och det har knappast vuxit alls och är inte heller lika frodigt som det föregående.

Har ytterligare 5 st inomhus varav det högsta är 120 högt.
Det står ute tills den tappar bladen och sen tar jag in den så får den nya blad. De mindre håller bladen året om.
Tänker göra te på bladen senare i sommar.

Ett Ginkgobonsai skulle jag vilja ha, för att inte tala om ett fint fossil.
Min lilla avatar i hörnet visar ett ginkgofossil.

En Intressant sida om Ginkgofossil.
http://www.xs4all.nl/~kwanten/fossils.htm

Ginkgo australis
Lower Cretaceous, Strzelecki Group, Koonwarra Fish Beds, Leongnatha, East Gippsland, Victoria, Australia

*Digitalis*
Kul med fler svar!

Så mycket har jag läst mig till, att de växer och trivs bäst om de får mycket vatten. Ju mer vatten, desto bättre växer de. Torra förhållanden = står och stampar, men lever i alla fall.

Jag får se om jag planterar om det i en större kruka och låter det komma in en vinter till i uterummet, eller om jag planterar ut det i år. Ska fundera lite till.

thanks.gif
Christer i Falköping
Dessutom sänker en å zonen rätt bra. En fördel det med.
Christer.
Orkidétjuven
CITAT (Christer i Falköping @ 04-05-2008, 11:21) *
Dessutom sänker en å zonen rätt bra. En fördel det med.

Det är iof sant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon