eugenia
29-04-2008, 12:43
Är det någon som vet något om att använda vildstam av Malus sylvestris av till exempel ‘Bittenfelder’ eller någon annan vildstam som underlag till ett äppelträd. Det jag undrar är vilka argument som talar för eller emot den i jämförelse med A2 och fröstam från äpplelkärnor. Vet någon blir jag glad för svar.
Det finns ju också andra kloner än A2 att välja som grundstam. När det gäller frösådda grundstammar så finns det lite mera info i denna tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=20677
eugenia
29-04-2008, 22:43
Ok. Vildapel som grundstam skulle alltså ge lite mindre träd än A2 och frösådder från ätäpplen. Mer långlivade än de svagväxande grundstammarna, men inte riktigt fullt så gamla som frösådda. Roligt att veta vilka alternativ som finns till äppelträd.
Ja, de borde bli mindre. Men Malus sylvestris är inte så enkel att få tag i som att köpa en som det står så på i handeln. Många pomologexperter menar att det egentligen bara finns ett par exemplar kvar av icke hybridiserade M sylvestris kvar i landet.
Vilka kulturaplar (ätäppelträd) som trivs med den som grundstam tror jag inte finns kunskap om. Vore intressant att fråga t ex Håkan Svensson, tidigare på Julita. Han har länge skött genbanken där och vet en hel del om vilka som trivs på vilka grundstammar. Han har numera emailadress till.svensson@telia.com.
Att prova skadar ju inte - och gör du det, rapportera gärna här!