Nu tänkte jag berätta om min rosenhäck. Från början till slut. Idag kommer nämligen rosorna!!!
Vi börjar med en återblick. Följande trådar här på Odla har varit till väldigt mycket hjälp, särskilt när det gällde rosvalet som verkligen har varit en historia för sig:
1. Hjälp mej välja ros till häck!
2. Rugosahäcken - jord att plantera i?
3. Rugosa med liknande växtsätt som 'Hansa'?
4. Rosor och hjortar? Rådjur gillar ju rosor...
5. Lite hjälp igen - skillnader/likheter på 3 rugosor?
6. USCH vad jag är förb****d just nu!
Till slut blev det följande rosor:
Louise Bugnet 20 st.
Jens Munk 20 st.
Martin Frobisher 20 st.
Att det blev just de här berodde i slutändan mest på att det var de jag fick tag i till ett rimligt pris. När det gäller många rosor och en begränsad budget har jag lärt mej att man får börja i den ändan när det gäller val av sort. Flora Linnea i Helsingborg har varit mycket hjälpsamma i hela processen och har erbjudit just dessa sorterna i andrahandssortering, lite billigare. Jag kan rekomendera att köpa rosor från dem. Rosorna skickades igår och idag ska de hämtas hos postombudet!!!
I följande inlägg ska jag berätta mer om hur det gick till att anlägga häcken.
Så här såg det ut i januari. Bilden är tagen från vägen:
[attachment=17451:ros1.jpg]
Så här såg kanten ner till diket ut:
[attachment=17452:ros2.jpg]
Många, många års jord och gräs dolde en mur! Eftersom gården har funnits sedan 1600-talet vet jag inte när muren är gjord:
[attachment=17453:ros3.jpg]
I mars var grävaren här för att hjälpa oss med "diket" till häcken:
[attachment=17454:ros4.jpg]
Jag är mycket glad att vi slapp gräva själva:
[attachment=17455:ros5.jpg]
I april började jag flytta tillbaka jorden i diket, det var grymt tungt...:
[attachment=17456:ros6.jpg]
Nu är jorden tillbakaflyttad och jag har myllat ner ko på påse i det översta lagret:
[attachment=17457:ros7.jpg]
Idag har jag blandat lera med vatten för att doppa rosorna i innan de ska ner i jorden:
[attachment=17458:ros8.jpg]
I kväll kommer rosorna och då blir det fler bilder! Under de närmaste dagarna kommer ni att få se planteringen...