*Ulrica*
Nu tänkte jag berätta om min rosenhäck. Från början till slut. Idag kommer nämligen rosorna!!!

Vi börjar med en återblick. Följande trådar här på Odla har varit till väldigt mycket hjälp, särskilt när det gällde rosvalet som verkligen har varit en historia för sig:
1. Hjälp mej välja ros till häck!
2. Rugosahäcken - jord att plantera i?
3. Rugosa med liknande växtsätt som 'Hansa'?
4. Rosor och hjortar? Rådjur gillar ju rosor...
5. Lite hjälp igen - skillnader/likheter på 3 rugosor?
6. USCH vad jag är förb****d just nu!

Till slut blev det följande rosor:
Louise Bugnet 20 st.
Jens Munk 20 st.
Martin Frobisher 20 st.

Att det blev just de här berodde i slutändan mest på att det var de jag fick tag i till ett rimligt pris. När det gäller många rosor och en begränsad budget har jag lärt mej att man får börja i den ändan när det gäller val av sort. Flora Linnea i Helsingborg har varit mycket hjälpsamma i hela processen och har erbjudit just dessa sorterna i andrahandssortering, lite billigare. Jag kan rekomendera att köpa rosor från dem. Rosorna skickades igår och idag ska de hämtas hos postombudet!!!

I följande inlägg ska jag berätta mer om hur det gick till att anlägga häcken.

Så här såg det ut i januari. Bilden är tagen från vägen:
[attachment=17451:ros1.jpg]

Så här såg kanten ner till diket ut:
[attachment=17452:ros2.jpg]

Många, många års jord och gräs dolde en mur! Eftersom gården har funnits sedan 1600-talet vet jag inte när muren är gjord:
[attachment=17453:ros3.jpg]

I mars var grävaren här för att hjälpa oss med "diket" till häcken:
[attachment=17454:ros4.jpg]

Jag är mycket glad att vi slapp gräva själva:
[attachment=17455:ros5.jpg]

I april började jag flytta tillbaka jorden i diket, det var grymt tungt...:
[attachment=17456:ros6.jpg]

Nu är jorden tillbakaflyttad och jag har myllat ner ko på påse i det översta lagret:
[attachment=17457:ros7.jpg]

Idag har jag blandat lera med vatten för att doppa rosorna i innan de ska ner i jorden:
[attachment=17458:ros8.jpg]

I kväll kommer rosorna och då blir det fler bilder! Under de närmaste dagarna kommer ni att få se planteringen...
Solstorm
Då får vi sitta ner nu och vänta på fler bilder. Först bilder när rosorna är på plats och sedan när de blommar. Maffigt med en sådan häck.
*Ulrica*
För ett par timmar sedan kom min sambo hem med ett stooort paket:
[attachment=17481:ros9.jpg]

I det låg det en massa kokonger av plast...:
[attachment=17482:ros10.jpg]

Jag packade upp kokongerna och i dem fanns det rosor! Jag satte dem i spannar med vatten.
Det syns att det är tre olika sorter. De är mera olika varandra än jag trodde:
[attachment=17483:ros11.jpg]

Den stygga och mycket taggiga Jens:
[attachment=17485:ros14jens.jpg]

Den väna och nästan otaggiga Louise:
[attachment=17486:ros13louise.jpg]

Samt den röda och mellantaggiga Martin:
[attachment=17487:ros12martin.jpg]

Men nu orkar jag inte mer ikväll.
Funderar på om de klarar av att stå i hinkarna tills på torsdag eller om de måste ner i jorden i morgon....
Kajsa
Trevligt med alla bilder, vi ser med spänning fram emot fortsättningen rose.gif
Som du såg i ett annan tråd så kan du ta det lugnt med planteringen, dom klarar sig länge i vatten spannar.
*Ulrica*
CITAT (Kajsa @ 29-04-2008, 21:50) *
Som du såg i ett annan tråd så kan du ta det lugnt med planteringen, dom klarar sig länge i vattenspannar.
Jag har ju gjort lervälling att doppa dem i innan plantering. Ska jag hälla i lite av den i vattenhinkarna?

Sedan funderar jag på ifall jag kan klippa rötterna lite, de är väääldigt långa tycker jag... hade tänkt plantera genom "vicka-spade-metoden" (fast i nygrävd jord) och då blir det lite krångligt ifall rötterna är för långa. Flora Linnea sa att det inte behövs klippa varken rötter eller planta, men kan jag göra det ändå, klippa rötterna alltså?
Kajsa
Klipp in rötterna, inte bra om dom går runt där nere i en rotsnurr, eller viks uppåt. Jag klipper nästan alltid in rötterna när jag planterar barrota, det har ingen ros dött av. Fick rosor av Cedergrens i går dom var redan rejält inklippta, grenar och rötter ungefär lika långa. Lervälling är nog inte så petigt, bara det är vatten på hela rötterna i spannarna.
*Ulrica*
Idag var det perfekt rosplanteringsväder!!! Molnigt och små lätta regnskurar.

Vi planterde 21 plantor på ungefär 40 minuter så det går undan när diket är förberett. Att vicka med spaden fungerade inte riktigt i den uppluckrade och torra jorden utan det blev till att gräva lite i alla fall. Men det går bra om man är två. En står upp och mäter avstånd samt gräver och den andra ligger på knä och planterar. Sedan en rejäl vattning!

Så här ser det ut hittills:
[attachment=17582:ros15.jpg]

Senare ska jag ta lite mer detaljerade bilder.
*Ulrica*
Och nu. En pedagogisk liten bildserie om plantering... tongue.gif

Särskilt Louise Bugneten hade väldigt kraftiga rötter så jag började med att korta in rötterna en liten gnutta:
[attachment=17593:ros16.jpg]

Sedan doppades de i lervällingen:
[attachment=17594:ros17.jpg]

Samt stoppades ned i hål. Tryck till ordentligt:
[attachment=17595:ros18.jpg]

Vattna ymnigt:
[attachment=17596:ros19.jpg]

Sedan kan man se såhär nöjd och glad ut, när 3/4 av rosorna är i marken och det regnar som på beställning!!!
[attachment=17597:ros20.jpg]
h3x4
Åh vad skoj att se!
Mitt mastodontprojekt det här året liknar ditt men är några dagar efter i tiden. Jag sitter och väntar på leverans av 120 Rosa rugosa alba ("out for delivery" enligt fraktfirman) och ytterligare 60 Hansen hedge rose (Rosa laxa retzius? *osäker*) i slutet av nästa vecka.
En lång vildvuxen häck med enkla blommor i vitt och ljus-ljusrosa hoppas jag på men just nu undrar jag om jag inte tagit mig vatten över huvudet... Det är ett LÅNGT dike att fylla.
Kajsa
Vilken härlig blöt bild Ulrika, du ser så glad och nöjd ut och så regn på rosorna, perfekt.
Aqvakul
Härlig tråd, Ulrica. Ska plantera ett litet rosenbuskage i höst. Nu vet jag precis hur det ska gå till. kompiskram.gif
*Ulrica*
Tack! Kan ju passa på att uppdatera:

Alla buskarna växer fint. Har 6 buskar över (3 Louise Bugnet, 3 Jens Munk) om någon vill komma och hämta för en mkt billig slant, de står i en hink med lervälling och växer.

På alla Martin Frobisher har jag fått lilla rosenbladstekeln, se denna tråd för bilder. Jag har idag klippt bort alla angripna skott. Konstigt nog har de bara angripit den sorten.

En del av de andra plantorna har fått lite bladlöss i toppen och ovanpå/utanpå dessa sitter små ljusgröna "flugor" som jag inte vet vad det är, kanske några som äter bladlössen (hoppas jag). Detta har tillkommit under de senaste dagarna.

Häromdagen när jag skulle vattna (vattnar en gång i veckan) så var det så lite vatten kvar i brunnen så sambon tillverkade ett rotbevattnings-spjut så att jag kunde vattna rötterna direkt och inte slösa något vatten ovan jord. Han tog en lång bit kopparrör och klämde ihop i ena änden samt borrade 12 hål. Den andra änden satte han fast i vattenslangen med en slangklämma. Då kunde jag lätt sticka ner röret vid varje planta och på så sätt kom allt vatten dit det skulle.
Ezereht
mer bilder?
noranettan
Tack Ulrica för en fantastisk bildserie. Wow säger jag bara. Och vilken vacker plats du fått till din rosenhäck. Vilken trevlig överraskning med en mur också.
Bee
Hur går det med rosenrabatten, Ulrica? Växer det på bra?
Det kommer att se magnifikt ut om några år men hur ser det ut nu?

Min enda Louise Bugnet visar sig vara en riktig långsamväxare. Kunde vara kul att se hur kanadensiskan beter sig hos dig, du bor ju inte såå förskräckligt långt från mig.
*Ulrica*
Jag tog lite bilder nu ikväll för att kunna visa hur det ser ut. I huvudsak är jag nöjd. Louise som var den som hade minst antal grenar och såg klenast ut är den som har vuxit mest och är i vissa fall dubbelt så hög som de andra. Den började också blomma först, för ca. tre veckor sedan. Efter det har Jens kommit med någon enstaka blomma och massa knoppar och idag håller den första Martin att slå ut - mycket ljusare än vad jag hade trott - ser faktiskt vit ut på håll.

Den del av rabatten som är längsta raksträckan:
[attachment=20930:ros21.jpg]

Louise Bugnet:
[attachment=20931:ros22louise.jpg]

Jens Munk:
[attachment=20932:ros23jens.jpg]

Martin Frobisher:
[attachment=20933:ros24martin.jpg]

Själva blommorna är också lite mindre än vad jag hade trott - jag hoppas att det är för att det är första året...

Blommorna ser ju lite torra ut och jag kan tänka mej att det är torkan som gör det eller har någon bättre besked? Det är främst Louise och Martin som är sådär lite bruna i kanterna på de yttersta kronbladen...
Madeleine1
Kul att läsa om din rosplantering!
En litet nyfiken fråga, vad är orsaken till att du doppar rosorna i lervälling? Ska man göra så med barrotat?
Bee
Tack för uppdateringen! Jens Munk ser ju ljuvlig ut och Martin M har läcker färg! Kul att höra att Louise B växer på bra hos dig.
Min har blommat rätt bra men det verkar som att hon inte är så förtjust i regn och blåst. Konstigt egentligen för jag trodde rugosor tålde det mesta. Men visst är både knoppar och blommor vackra!
Stiffe
Rugosor är tåliga, men vita rosor, och så även rugosor, tycker i allmänhet inte om blåst & regn, i synnerhet inte regn, utan får då mer el mindre bruna sorgkanter och/el fläckar. En ren skönhetsfråga, inget annat.
/S
Ezereht
mm såg nån ljusrosa på plantskolan i dag, den hade likadant. Tror det var en Morden blush.

Men jag tror det är stor skillnad på rosorna när dom etablerat sig lite.
Stiffe
Stor skillnad kan det vara (är det) i många avseenden, men dock inte när det gäller vita rosors ogillande av regn. Tyvärr. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon