Ida
Är det någon som vet vad som orsakar tuggmärken på färdiga tomater? Vad det än är så bryr det sig inte om omogna tomater eller gurkor. Tuggmärkena brukar vara i storlek med en krona.

Vad kan man i så fall göra åt det?
Åsa, mälardalen zon 2
Titta om du hittar larver på plantorna, grönsaksfly brukar göra sådana skador som du beskriver men de brukar även äta en del på bladen med, de smälter bra in i omgivningen, skaka eller slå lite på plantorna och se om det trillar ner någon larv.

Är det larver är det plockning som brukar gälla.

Är det riktiga bett i tomaterna och de sitter i växthus eller friland eller liknande kan det även vara möss eller råttor det händer att de börjar smaka på tomaterna.
Hannele
Sniglar och fåglar gillar mina tomater.
Du kan låta dm eftermogna på ett fat i skafferiet.
Ida
Tack för hjälpen!
Eftersom jag inte kunnat se några larver lutar jag åt att det är råttor...urk!

Ska leta upp ev. hål och låta tomaterna mogna inomhus så länge....
Cilla
Sniglar gillar mina tomater, jag undrar om det inte är vanligare än att råttor äter dem. Dock gillar sniglarna inte tomaterna när de är på väg att bli mjuka som jag gör så jag hinner oftast före.
Nellie
Jag har haft samma problem, tro det eller ej, det är GRÅSUGGOR, jag har hundratals i mitt växthus och dom förökar sig!

Bekämpa dem som sniglar, med "Snigelfritt", det fungerar.

Lycka till !

Nellie rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon