Jemahe-Zon5
Våren inspirerar till nyinvesteringar, men jag blir så förvirrad av alla olika varianter av buskar som finns? Vill plantera ett par schersminer som är vackra, inte alltför risiga, härdiga och doftande. Vilka kan ni rekommendera, ni som provat? Fungerar Smultronschersmin i zon 5, den verkar ju fin. Eller är det Norrlandsschersmin man ska satsa på, det låter ju i alla fall härdigt?! Vilka sorter bör man undvika? Några råd, någon?

/Jemahe-Zon5
ingrids
själv har jag fallit för doften på smultronschersmin men den blommade inte förra året. Undrar om den står för mörkt (norrläge i västerbotten kan bli lite mörkt, till och med på sommaren)
Betty
Jag har både Norrlandsschersmin och Smultronschersmin, båda i soliga lägen här hos mig i zon 6. Blommar och doftar underbart båda två.
Margith
Jag har också Norrlands- och Smultronschersmin i z6.
Norrlandsschersminen har jag haft i 4-5 år. Den växer fort, är underbart vacker när den blommar, men doften är jag lite besviken på.
Smultronschersminen har jag haft i 2 år. Den är MAX 40 cm och har inte blommat ännu. Men jag kan vänta, för den doften är sagolik.

Så jag skulle vilja säga:
välj Norrlandsschersminen om du vill ha nåt som fort blir stort. (Höjd anges till 2-3 m)
Om däremot doften är viktigare: välj Smultronschersminen. (Höjd anges till 1-1,5 m)

Båda klarar min zon utan några vinterskador.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon