Full version: Citronplantor
jackan
Ser det här normalt ut?:

[attachment=17461:S6309064.JPG]

[attachment=17462:S6309066.JPG]

[attachment=17463:S6309068.JPG]

Jag undrar om bladen på bild två ska vara så gula och sådär "brända" ?
Har de fått för mycket/för lite sol?
Lagom med vatten?
Ska jag lägga i någon näring när jag vattnar dem?
Ska jag/hur ska jag beskära dem?
Är krukorna för små?

---------------------------------------
Jag har två citronplantor. Jag har haft plantorna i ca. 1½ år (tror jag). De är ca. 20 cm höga. Jag har sått fröna själv från en citron. Meningen med plantorna är att ha dem som små träd.. i fönstret. Fast helst skulle jag ju vilja ha små citroner också :] , annars är det ju inget kul.. Nån som kan hjälpa meej eller har tips?

Kraam Zusanna (jackans syrra)

ingrids
Tja, det är lite svårt att veta om det är för mycket eller för lite vatten - vad tror du själv? Hur ljust står de? Södersol så här års kan bränna rätt bra på blad.
En annan sak som du kanske inte blir så glad över att få veta är att det kan ta sisådär 17 år och en hel del klimat-mippel (typ stå svalt på vintern) för att en frösådd citron ska blomma. Min nästan 25-åriga planta jobbar glatt vidare på att vara en grön växt.
Att ta en stickling från en fruktbärande planta lär dock föra över moderplantans egenskaper så att den blommar rätt snart.
Bassam
Hej
Jag vill säga att du kan köpa enkla apparaten, den ska sticka i jorden och vet om jorden torr eller hur mycket vatten finns i jorden, den här hand apparaten enkel och biligt, själv använder det kommer bra resultaten. Och jag ska skicka till dig vad jag läste och jag hoppas att de kan hjälpa dig:
Skötsel utomhus
Ställ ut trädet i solen under bar himmel när risken för nattfrost är över. Tänk på att flytta ut trädet gradvis, och ställa i skuggan först,så det inte bränner sig. Vattna regelbundet, det kräver rejält mycket vatten under tillväxtperioden när den står ute. Se till att ha dräneringshål i krukan så det inte blir ståendes vatten vid rötterna. Vattna på morgonen eller kvällen. Citrusen mår bara bra av att stå ute i regnet, skulle det komma en störtskur så kan det vara bra att skydda den lite. Skulle det vara vamt och torrt under en längre period kan det vara lämpligt attduscha trädet. Men gör det på kvällen eller på morgonen så att inte solen bränner sönder bladen. Sniglar kan angripa citrusens blomknoppar, bästa sättet är att plocka bort dem för hand.
Citrusen vill han näring varje vecka från vår till höst. Det finns speciell citrusnäring att köpa, men vanlig blomgödning kan fungera lika bra. Grenar med tung frukt kan behöva bindas upp. När temperaturen på nätterna börjar dala kan det vara bra att täcka växten med fiberduk på nätterna.Den tål oftast inte nattfrost.
Skötsel inomhus
Ställ den i ett ljust söderfönster utan element under eller komplettera med växtbelysning 12-14 tim/dag. Det går bra med runt 20 grader varmt, helst något svalare. Vattna igenom jorden vid varje vattning och låt den därefter precis torka upp innan nästa vattning. Ge den näring 1gång/månad under vinterhalvåret. Om plantan vrider sig mot ljuset, låt den göra det och snurra inte runt den igen, det tar på krafterna. Ge alternativt lite extra belysning. Duscha den gärna på vinter, gör det ordentligt i badkaret/duschen. Ohyra angriper ibland växten, torka bort och kläm ihjäl det som syns, duscha sedan växten. Låt inte vattnet från duschningen rinna ner i krukan. Ta bort vissna blad och blommor och titta över den så att du upptäcker angrepp tidigt, då är de lättare att få bort. Citrusträdet kan även stå i något förråd eller dylikt med växtbelysning och svalare temperatur. Men temperaturen bör inte gå under 8 grader. Då bör man
var mer sparsam med vattningen.
Vissa sorter går bättre att förvara varmt på vintern än andra, de som funkar bäst i inomhusklimat är:
Kalamondin, limette, chinotto, lime, pompelmus och suckatcitron.
Vill stå svalt (8-14 grader):
Clementin, citron, mandarin, kumquat
Dessa går att ha inne i vanlig rumstemperatur, men risken för att de skall tappa bladen och frukterna är större än hos de andra.

Förökning
Toppsticklingar på våren brukar fungera bra. Frön brukar också fungera men de är inte fröäkta. Med det menas att avkomman inte blir precis lika
moderplantan. Men det fungerar och det kan blibra exemplar av dem också.
Lycka till, H:Bassam.
jackan
okeej, tack för hjälpen :]

nån som har fler tips? ska jag ge näring på sommaren nu med?

Och, mina citroner står i söderfönster, med elemnt under (fast det är inte på så ofta), är det dåligt?

//Zusanna
Alexander-VG-zon3
ja får citroner ingen vintervilla tappar dom oftast blad under vintern-våren och får gula blad men även får den nya vinterbleka blad i toppen som sedan bränns i vårsolen . alltså den tappar gamla blad för det är för lite ljuse men får nya veka blad i toppen för att det är varmt . och plus den får lättare ohyra ute .

citroner vill gärna vintervila på en temp på 0c +15c och extra ljuse om vintern , bladen hålls fuktiga men jorden lite torrare . sedan sätts den ut när det är över +1c och tas in svalt om det skulle bli frost på natten . man ställer den i skuggan först och sedan kan den stå i full sol om den hålls fuktig i jorden och bara torkar ut lätt på ytan . när man sedan ute ser att ny tillväxt kommer igång kan man börja ge den citrusnäring man kan också nu plantera om den i ny kruka med citrusjord . ge den näring varannan vecka fram till juli . sedan ska den in om det blir frost på nätterna och ut om dagen håller över +1c ( dock tål växten om den är i vila ner till -3c -6c ) men blommor och frukt tål inte frost . när det sedan blir frost på dagen så tar man in och övervintrar den svalt ,, har man ute den så här långt ut på hösten måste man övervintra den neråt 0c +10c .

man behöver inte beskära dom men skulle dom bli för stora kan man korta in ''gröna'' grenar ner till 2bladpar . det gör man på våren när ljuset kommer .
Frode
Mitt ene sitrontre har masse frukt. (Det andre har verken frukt eller blomster) Alt fra store nesten modne frukter til blomster. Det betyr at når høsten kommer vil det være mye kart på treet. Jeg antar at sitrontrær overvinter med frukt?

For å få størst mulighet for at fruktene på treet skal overleve vinteren og bli modne neste sommer hva er den beste metoden for overvintring?

Når høsten kommer er det best å flytte treet inn om natten og ut om dagen eller er det bedre at det får en plass i drivhuset når det blir kaldere ute?

freddie
Jag anser mig inte ännu kunna titulera mig expert, men jag skulle tippa på att de kan lida av "kloros" dvs järnbrist. Ljusa blad med gröna ådror är ettt tecken på detta. Om problemet är solbrända blad så skall de se riktigt brända ut och det tycker jag inte att dina gör. Var också försiktig med vatten, särskilt under vinterhalvåret. Jorden skall vara fuktig, men INTE blöt. smile.gif Jag har själv flera frösådda. De är som egna individer, de ser helt olika ut trosts att samtliga är sådda från citronkärnor. Jag tror inte att det är något bekymmer att de tappar blad, på mina kommer det nya friska i toppen, ofta tappar de de nedersta blade efterhand. smile.gif
MariaS
CITAT (Frode @ 03-07-2008, 12:12) *
Mitt ene sitrontre har masse frukt. (Det andre har verken frukt eller blomster) Alt fra store nesten modne frukter til blomster. Det betyr at når høsten kommer vil det være mye kart på treet. Jeg antar at sitrontrær overvinter med frukt?

For å få størst mulighet for at fruktene på treet skal overleve vinteren og bli modne neste sommer hva er den beste metoden for overvintring?

Når høsten kommer er det best å flytte treet inn om natten og ut om dagen eller er det bedre at det får en plass i drivhuset når det blir kaldere ute?

Har du möjlighet att förvara ditt citronträd ljust och svalt (temperatur +4 till +10 grader), gärna med extra belysning, så ska du se att du kommer få rejält med blomning till våren.
När sedan våren kommer igång ordentligt, och de värsta frostnätterna är över, placerar du försiktigt ut trädet på dagarna och inne/skyddat på nätterna. Helst i skugga. I slutet av maj, lär du sen se blomningen ta fart.
Azur
CITAT (freddie @ 03-07-2008, 19:43) *
Jag anser mig inte ännu kunna titulera mig expert, men jag skulle tippa på att de kan lida av "kloros" dvs järnbrist. Ljusa blad med gröna ådror är ettt tecken på detta.

Jag har en citronplanta som växer bra och ser frisk ut, men som har börjat få kloros precis som du beskriver. Jag har gett vanlig krukväxtnäring men det verkar inte hjälpa, så redan innan hade jag börjat misstänka järnbrist.
Hur kan jag få extra järn till den? Finns det järngödning till krukväxter?
MariaS
CITAT (Azur @ 04-07-2008, 11:58) *
Jag har en citronplanta som växer bra och ser frisk ut, men som har börjat få kloros precis som du beskriver. Jag har gett vanlig krukväxtnäring men det verkar inte hjälpa, så redan innan hade jag börjat misstänka järnbrist.
Hur kan jag få extra järn till den? Finns det järngödning till krukväxter?

Det finns dels ctrusnäring som innehåller extra järn och blomstergödning med extra järntillskott. De är i alla fall lätta att få tag i.
freddie
CITAT (Azur @ 04-07-2008, 11:58) *
Hur kan jag få extra järn till den?

Lägg en rostig spik eller klipp ner ståltråd i krukan!
clivia
Växterna på bilden är helt utsvultna. De har inte problem med att ta järn från jorden de har problem att ta näring med sina rötter överhuvudtaget. Jorden bör innehålla mycket mer lera än den gör, den är för torvig för citrusar. Torven är fattig på näringsämnena och även om den är gödslat kan den inte ersätta leran i substrat.

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon