Full version: Vegetariska biffar
snuffe
Jag söker recept på vegetariska burgare eller biffar; helst utan selleri, som jag INTE tycker om.
Såg just ett med zucchini, som jag ska pröva.
Whiskuchi
Jag minns inte hur mycket det skulle vara av varje, men jag gjorde biffar på röda linser (från burk), lök, keso, ströbröd och ägg en gång. Går ju att slänga i lite örtkryddor också tummenupp.gif
KURT
Kikärtor,

ngredienser: 3 dl kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 liten lök, gul eller röd
5-10 cm purjolök
½ dl persilja
½ dl färsk mynta eller koriander
1 msk vetemjöl
1 tsk salt
½ tsk bakpulver
2 msk vatten
1 krm kajennpeppar
1 tsk spiskummin
2 krm kanel
ev 1 dl sesamfrö till panering
matolja att fritera/steka i
Gör så här Blötlägg kikärtorna över natten, eller köp färdiga på burk. Skölj av dem och mixa med allt utom kryddorna och sesamfröna. Kör allt till en ganska stadig smet. Kikärterna ska helst inte bli helt mosade. Blanda sedan i alla kryddorna. Låt stå i kyl i någon timma. Forma smeten till små bollar och vänd dem eventuellt i sesamfrö. Värm matoljan i en kastrull. Fritera bollarna tills de blir gyllenbruna. Eller stek biffarna i olja i inte alltför het panna. Alternativt lägg dem i en smord ugnsfast form i 225 grader i 15 minuter.

http://alltomfalafel.se/recept/
Sailor Pluto
Det är enkelt och snabbt att göra biffar av alla sorters bönor och linser smile.gif . Om du äter ägg så är det jättebra att ha i så att biffarna håller ihop. Brukar använda 1 medelstort ägg till 400 g bönor. Jag bara mosar ihop allting för hand eller i matberedare, tillsätter kryddor och steker.

Du kan också prova att koka ihop en skvätt god buljong och röda linser+ mjölig potatis skuren i småbitar (plus kryddor förstås). Vätskan ska precis täcka de andra ingredienserna. När det hela är genomkokt har du en trevlig gegga som man kan göra biffar av smile.gif . Eventuellt kan man få hälla av lite vätska. Det går utmärkt att panera i ströbröd, sesamfrön eller annat mumsigt.

Kolla gärna in denna sida, där finns många bra recept: vegetariskt.com
KURT
Det är just därför man INTE skall koka kikärtorna när man gör falafel, mixar man bara blötlagda kikärtor så håller de ihop utan att man behöver tillsätta ägg.
sollis
Kanske det här kan vara ett alternativ??

Bönburgare i Pitabröd

1 brk Kidneybönor
1 ägg
1/2 dl ströböd
1 msk soja
1/2 dl hackad persilja
peppar
kallpressad rapsolja till stekning
2 pitabröd
4 salladsblad
1/2 rödlök
1 tomat

Cole Slaw:
1 bit vitkål (ca 100 g)
1 liten morot
1 grönt äpple
1/2 dl majonäs
1 tsk vinäger
salt och svartpeppar

Skölj av kidneybönorna noga. Mixa dem i en matberedare lite grovt.
Blanda ägg, ströbröd och soja och låt svälla cirka 10 minuter.
Blanda bönor, ströbrödsblandningen, hackad persilja och peppar.
Smeten blir ganska lös. Blöt händerna i kallt vatten så blir det lättare att forma två burgare. (Tips; eller ta engånghandskar)
Stek burgarna i oljan på båda sidor. Lägg dem i en ugnsform och stek dem färdigt i ugnen, 200 grader i 10 minuter.
Servera burgarna i pitabröd med lite sallad, finhackad rödlök, tomatskivor och cole slaw.

Cole Slaw:
Riv vitkål, morot och äpple fint. Blanda med majonäs, vinäger och kryddor.
Sailor Pluto
CITAT (KURT @ 02-05-2008, 13:17) *
Det är just därför man INTE skall koka kikärtorna när man gör falafel, mixar man bara blötlagda kikärtor så håller de ihop utan att man behöver tillsätta ägg.

Jag snackade biffar, inte falafel smile.gif .

Tillägg: det går att röra i mjöl och vätska för att få smeten att hålla ihop, fast tyvärr har jag inga exakta mått på sånt.
Anna!
Har ett jätteenkelt recept som jag hittat på själv.

Ingredienser:
Kokta black-eyebönor (på burk går säkert men egenkokta blir ju bättre)
Morot
Gullök
Oregano
Salt och ev peppar

Tomatsalsa:
Krossade tomater på burk
1-2 vitlöksklyftor

Finriv morötterna och mosa bönorna (t ex med en gaffel, det är bönorna som binder ihop det hela så det är viktigt att de mosas ordentligt). Finhacka löken och blanda ihop bönor, morot och lök. Blanda i oregano (mycket!), salt och peppar efter behag (brukar behövas en del salt för att få smak på det). Stek i olivolja några minuter på var sida. Tomatsalsan: Pressa i vitlöken i de krossade tomaterna = klart (den är godast kall)

Vitkålssallad är gott till.

Angående proportioner brukar jag använda - ca 0,5 l färdigkokta bönor, 1-2 morötter och en liten gullök. Det brukar räcka till 1-2 personer lite beroende på hur hungrig man är.
MrsVain
Man kan ju göra vegetariska bffar på allt möjligt! Själv brukar jag göra på kikärtor eller linser, dock tycker jag inte linser på burk är ngn hit, bättre att köpa sådana som skall kokas i 15min utan blötläggning, de smakar så mkt godare!! Ibland kan det vara svårt att få biffarna att hålla i hop när man steker dem, men jag brukar ha mjölade händer när jag rullar och sen kör jag dem i micron några minuter, fusk men väldigt fiffigt!

Jag brukar ha
(som mosas med mixerstav)
1 burk kikärtor (faktiskt på burk, här märker jag ingen större skillnad)
1gullök/eller purjo
vitlök
persilja och andra örtkryddor

tillsätt sedan:
lite skorpmjöl
ett ägg
parmesanost
salt och peppar
1 riven morot
koriander och lite spiskummin

En annan väldigt god biff gör man på sojafärs, hälsanskök den som är i två klumpar i paketet.
salt, peppar, lök, vitlök, persilja, inladga rödbetor som man tärnar. 1 ägg och skorpmjöl, tokigt gott! mmm

Har inga exakta receptutan sånt jag kommit på efter hand, man får pröva sig fram men mängden, det är ju en smaksak smile.gif
snuffe
TACK för alla goda tips !
ena
vill man inte steka dem var för sig kan man trycka ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna och grädda dem i ugnen....och sen skära dem till rutor...om man nu står ut med fyrkantiga biffar *S*...

vill man strör man över sesamfrön el dyl innan man gräddar...225 grader i ca 15-20 minuter brukar funka för mig...lättast att få upp dem hela är om de kallnar i långpannan...
Whiskuchi
Eller klicka ut dem på bakplåtspapper - eller bullformar biggrin.gif
Piccante
CITAT (Anna! @ 04-05-2008, 14:25) *
Har ett jätteenkelt recept som jag hittat på själv.

Ingredienser:
Kokta black-eyebönor (på burk går säkert men egenkokta blir ju bättre)
Morot
Gullök
Oregano
Salt och ev peppar

Tomatsalsa:
Krossade tomater på burk
1-2 vitlöksklyftor

Finriv morötterna och mosa bönorna (t ex med en gaffel, det är bönorna som binder ihop det hela så det är viktigt att de mosas ordentligt). Finhacka löken och blanda ihop bönor, morot och lök. Blanda i oregano (mycket!), salt och peppar efter behag (brukar behövas en del salt för att få smak på det). Stek i olivolja några minuter på var sida. Tomatsalsan: Pressa i vitlöken i de krossade tomaterna = klart (den är godast kall)

Vitkålssallad är gott till.

Angående proportioner brukar jag använda - ca 0,5 l färdigkokta bönor, 1-2 morötter och en liten gullök. Det brukar räcka till 1-2 personer lite beroende på hur hungrig man är.

Funderar på att testa detta i morgon, har en hel påse (1kg) black eyebönor hemma osm jag inte har tagit mig för att tillaga än. Låter gott 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon