Suz
Hej!

Mitt förra olivträd orkade inte längre för alla sjukdommar (sköldlöss mm) trots mina ihärdiga försök att bota det så förra helgen kastade jag det. Det var oerhört tråkigt för det hade häng med oss så länge. -cry-.gif
Maken ville trösta och åkte och köpte ett nytt liten "bäbis" träd på Plantagen och kom hem glad i hågen.
Ja det var en fin gest men....

Stammen är grön som av mossa som man tagit bort och många blad nertill är vita. Ett vitt hårt lager, inte som spinn eller dylikt. Skrapar man med nageln faller det av men det sitter hårt.
På jorden såg det ut som brun svampväxt. Det tog jag bort men det kommer nytt hela tiden.

Vad ska jag göra?
Är det ännu någon sjukdom??
Om i så fall går det att rädda denna lilla nykomling?
Eller är det bara att köra tillbaka den?

Suz
Ingen som vet vad detta beror på?
Alexander-VG-zon3
kan tänka mig att den är utorkad . vilket brukar visa sig som damiga silvriga damiga blad som ramlar av .

men kan ge dig skötsel av oliver så den inte mår dåligt den nya ny köpt .

måste övervintras svalt 0c +5c ( över +5c ska den gärna då ha varit ute långt in på hösten ) men det får inte bli varmare än +10c under vintern . den trivs inte inne och vill vara ute när det är runt +1c och vill bara torka upp lätt på ytan sedan har du den ute tills det blir runt -5c på nätterna . tar ut den på dagen än om det är över +1c ,, sedan när det blir frost även under dagen så tas den in svalt och ljust då hålls jorden torrare men bladen hålls fuktigare . när du tar ut den på våren sätter du den i skuggan första tiden eller skuggar den .

ges näring på våren när nya blad kommer då citrus eller olivnäring och det ges varannan vecka fram till juli . du planterar om den i feb-mars i plantertingsjord som du blandart upp med grus och sand och lite lergranulat .
Suz
Tack Flaxss!
Vet att det finns speciell näring till oliver men har ännu inte hittat det.
Så det fungerar med citrusnäring? Då ska den lille få det på en gång tummenupp.gif
Bassam
det är mjöldagg sjukdom om du kan tillbaka växter till affär gör direkt om du inte kan tillbaka, du kan gör omplantering och plantera den på jord som blandad med svampen, den här svampen räknar biologiska bekämpning.
obs: trichodermasvampar det kommer med jord och fungera mot svampen.
Lycka till, H:Bassam
Suz
CITAT (Bassam @ 25-05-2008, 16:46) *
det är mjöldagg sjukdom om du kan tillbaka växter till affär gör direkt om du inte kan tillbaka, du kan gör omplantering och plantera den på jord som blandad med svampen, den här svampen räknar biologiska bekämpning.
obs: trichodermasvampar det kommer med jord och fungera mot svampen.
Lycka till, H:Bassam

Det är ett tag sedan jag köpte den så jag tror inte att affären tar den tillbaka.
Jag planterade om den genast när jag tog hem den och resultatet har blivit mycket bättre smile.gif
Nu står den ute sedan en tid tillbaka och verkar trivas. Har redan satt nya blad!
Håll tummarna för att denna klarar sig nu.
Den förra hade vi många år och den vart stor och frisk och så.... -cry-.gif

Tack för alla tips!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon