Full version: "Krullig" Rosmarin
Suz
Har tidigare har Rosmarin och de har varit ljuvliga växter, både att äta och att se på.
Men min sista dog pga. att jag var sen med att ta in den förra året.
Jag köpte en ny i år men nu börjar det se krullig ut. Alltså grenarna lockar sig confused.gif
Vad är det för fel??
Alexander-VG-zon3
hmm har du bild på den ??

mina har aldrig blivit krulliga ( har ju flera på friland ute åretrunt och några i kruka ,, ingen av dom har blivit så här )

har du kanske den inne torrt och varmt ?? kan tänka mig att det kan göra att den krullar bladen .
Dito Verde
Är det grenarna som lockar sig? Typ ormhassel?
Isåfall låter det intressant tycker jag. Det borde man väl sticklingsföröka?
/p
Suz
Jag har haft Rosmarin inne på vintern förr om åren men aldrig råkat på detta. Det är både blad och grenar som krullar sig. Kanske en dålig bild men.... Mina andra Rosmarin har haft ett upprätt växtsätt, denna lägger sig ner runt krukan.

[attachment=17518:Picture_002.jpg]
Chamomille
Så där såg min övervintrade ut när den (förtvivlat) letade efter ljus. Långa rangliga grenar med krulliga blad.
Suz
CITAT (Chamomille @ 30-04-2008, 19:32) *
Så där såg min övervintrade ut när den (förtvivlat) letade efter ljus. Långa rangliga grenar med krulliga blad.

Den står ljust i fönstret där de andra "fina" Rosmarinerna trivts.....Jag blir inte klok på detta no.gif
Alexander-VG-zon3
den lider av för torr luft och för lite ljuse och för varmt i samband med lite ljuse . rosmarin är inga krukväxter och trivs inte inne .

utan den vill vara ute underhela året så länge det inte går under -5c -10c . sedan när det blir för kallt ute övervintras den 0c +5c inte varmare och ljust . den måste ha frost för att blomma bra till våren och för att växa bra . planteras om i feb-mars i mager och sandig och grusig jord . vill väl ute vara i ett soligt och varmt läge och låta torkas upop innan man vattnar iigen . behöver inte mycket näringf . alltså en rosmarin som är inne åretrunt kommer inte blomma och bli kortlivad .
Discogiraffen
Mina två plantor har övervintrat i kallväxthuset och de ser lite grå och tråkiga ut... Finns det hopp för dem, tro? Jag har vattnat dem en del nu, och det doftar ju fortfarande rosmarin när man tar i den så något liv borde det ju finnas i den. Ska man klippa den på något sätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon