CITAT (Fågelvägen @ 30-04-2008, 00:06)

Jag känner ingen mullvad personligen

, mina fiender är rådjuren.
Jag skulle lägga
hönsnät underst (eller kycklingnät, för att hindra mullvadsbarnen?),
sedan ett ca 1 cm tjockt lager av dagstidningar (för att hindra befintligt ogräs att växa in i lådan),
sedan ca 5-10 cm singel, krossgrus, krossat taktegel eller småsten (för dränering)
och så en bra jordblandning upp till ca 10 cm från kanten på lådan.
Och så tror jag att en 1 m hög låda ser lite väl hög ut. Kunde inte ca 75 cm vara lagom?
Ja fy, Rådjuren är ingen hit de heller, lyckligtvis har vi inte några i trädgården än så länge, dock kör man förbi dem i stora klassar längs med den lite större vägen här utanför, så det är väl bara en tidfråga!
Att det skulle finnas mullvadsbarn, har jag inte tänkt på grrr, de jäklarna. Hela tomten ser ut som en motorkrossbana! Vi har provat en hel del metoder, men det känns som ett hopplöst krig att vinna. här ute på landet är mullvadarna liksom i majoritet!
Men det känns som ditt förslag på underarbete låter helt perfa! Jag kör på det! och du kan ha rätt, en meter kan bli högt, det skall ju växa i den också....Min tanke var mest att jag skulle kunna påta i den ståeeende.. 0en tog precis ett måttband och visualiserade det framgör mig...kanske att 75 är en aningen högt också, jag får se i takt med att jag bygger vad som känns lagom!
Ngt annat jag bör tänka på?
CITAT (puskas5 @ 30-04-2008, 07:40)

Behandlat eller obehandlat trä har diskuterats mycket här. Impregnering ska du kanske undvika om du är rädd för att impregneringsmedlet ska läcka ut i jorden (fast jag har inte sett någon här som verkligen har visat att det har skett). Däremot kan man behandla med träolja eller måla med vattenbaserad färg.
Jag prövade med plast under mitt första år och fann att det bildades massor med kondens bakom plasten. Inte bra alls för träet.
Nej det är kanske svårt att bevisa att impregneringen läcker ut...... Man dör säkert inte av det, är säkert väldigt små mängder, men bara tanken på att det skulle kunna läcka ut känns ju inte så fräscht. Men absolut träolja!
På alla sidorna på trä då?
Då skippar jag plasten, fiberduk kan man hitta i vilket byggvaruhus som helst va? Finns det ngn särskilt sort som har ngn särskilt egenskap som är att föredra?