MrsVain
Hejsan! Hittade detta forumet till min stora förtjusning. Jag har en ide om att bygga planteringslådor. Jag planerar att göra dem ca 1 meter breda, 1 meter långa och 1 meter höga. Känns det helknasigt??

Det är nämligen så att jag problem med mullvadar som förstör hela trädgården, här är även gott om maskrosor och annat ogräs som man inte vil ha i sina odlingar. min tanke är att bygga kanske två sådana här lådor och grönsaker och örter där.

Jag har tänkt åka till ett byggvaruhus och köpa virke. genom trådarna har har kommit fram till att jag inte skall ha impregnerat trä. Lådorna skall kläs på insidan, har ännu inte tagit ställning till om plast eller fiberduk är att föredra.... jag hade tänkt använda mig av en omlottmodell när jag bygger, som när man var liten och byggde med kaplastavar smile.gif som jag sen skruvar i hopa.

Men sen har jag en fundering som åtestår, hur gör jag med botten? Skall lådan stå på ngn form av singel? Skall det vara plast även under lådan, eller skall man rent av bygga en botten av trä (inser att det kommer murkna med tiden) . Jag vill att botten skall vara skyddad för mullvadarna....ska man ha ngn form av hönsnät?

Är väldigt tacksam för svar! Har försök leta här i trådarna som sagt, ber om ursäkt i fal jag ställer en "gammal" fråga, den är ny för mig smile.gif
Fågelvägen
Jag känner ingen mullvad personligen whist.gif , mina fiender är rådjuren.

Jag skulle lägga
hönsnät underst (eller kycklingnät, för att hindra mullvadsbarnen?),
sedan ett ca 1 cm tjockt lager av dagstidningar (för att hindra befintligt ogräs att växa in i lådan),
sedan ca 5-10 cm singel, krossgrus, krossat taktegel eller småsten (för dränering)
och så en bra jordblandning upp till ca 10 cm från kanten på lådan.

Och så tror jag att en 1 m hög låda ser lite väl hög ut. Kunde inte ca 75 cm vara lagom?
puskas5
Behandlat eller obehandlat trä har diskuterats mycket här. Impregnering ska du kanske undvika om du är rädd för att impregneringsmedlet ska läcka ut i jorden (fast jag har inte sett någon här som verkligen har visat att det har skett). Däremot kan man behandla med träolja eller måla med vattenbaserad färg.
Jag prövade med plast under mitt första år och fann att det bildades massor med kondens bakom plasten. Inte bra alls för träet.
MrsVain
CITAT (Fågelvägen @ 30-04-2008, 00:06) *
Jag känner ingen mullvad personligen whist.gif , mina fiender är rådjuren.

Jag skulle lägga
hönsnät underst (eller kycklingnät, för att hindra mullvadsbarnen?),
sedan ett ca 1 cm tjockt lager av dagstidningar (för att hindra befintligt ogräs att växa in i lådan),
sedan ca 5-10 cm singel, krossgrus, krossat taktegel eller småsten (för dränering)
och så en bra jordblandning upp till ca 10 cm från kanten på lådan.

Och så tror jag att en 1 m hög låda ser lite väl hög ut. Kunde inte ca 75 cm vara lagom?

Ja fy, Rådjuren är ingen hit de heller, lyckligtvis har vi inte några i trädgården än så länge, dock kör man förbi dem i stora klassar längs med den lite större vägen här utanför, så det är väl bara en tidfråga!

Att det skulle finnas mullvadsbarn, har jag inte tänkt på grrr, de jäklarna. Hela tomten ser ut som en motorkrossbana! Vi har provat en hel del metoder, men det känns som ett hopplöst krig att vinna. här ute på landet är mullvadarna liksom i majoritet!

Men det känns som ditt förslag på underarbete låter helt perfa! Jag kör på det! och du kan ha rätt, en meter kan bli högt, det skall ju växa i den också....Min tanke var mest att jag skulle kunna påta i den ståeeende.. 0en tog precis ett måttband och visualiserade det framgör mig...kanske att 75 är en aningen högt också, jag får se i takt med att jag bygger vad som känns lagom!

Ngt annat jag bör tänka på?

CITAT (puskas5 @ 30-04-2008, 07:40) *
Behandlat eller obehandlat trä har diskuterats mycket här. Impregnering ska du kanske undvika om du är rädd för att impregneringsmedlet ska läcka ut i jorden (fast jag har inte sett någon här som verkligen har visat att det har skett). Däremot kan man behandla med träolja eller måla med vattenbaserad färg.
Jag prövade med plast under mitt första år och fann att det bildades massor med kondens bakom plasten. Inte bra alls för träet.

Nej det är kanske svårt att bevisa att impregneringen läcker ut...... Man dör säkert inte av det, är säkert väldigt små mängder, men bara tanken på att det skulle kunna läcka ut känns ju inte så fräscht. Men absolut träolja!
På alla sidorna på trä då?

Då skippar jag plasten, fiberduk kan man hitta i vilket byggvaruhus som helst va? Finns det ngn särskilt sort som har ngn särskilt egenskap som är att föredra?
puskas5
Olja in på alla sidor så får träet bästa skydd. Elle måla. Jag har målat mina gröna men många väljer andra färger, till exempel rostbrunt, tegelrött eller svart, beroende på hur omgivningen ser ut.
Du undrar om fiberduk. Det använder man för att täcka sin odling till exempel efter sådd för att minska avdunstning.
I botten har jag använt markväv som jag har köpt i trädgårdsbutik. Den ska hindra rotogräs från att komma upp samtidigt som den släpper igenom vatten så att odlingslådorna dräneras. Men som Fågelvägen skriver, man kan också lägga några lager tidningspapper. Till skillnad mot markväv förmultnar ju det så småningom och då minskar skyddet mot rotogräs.
MrsVain
[quote name='puskas5' date='30-04-2008, 12:14' post='830599']
Olja in på alla sidor så får träet bästa skydd. Elle måla.

I botten har jag använt markväv som jag har köpt i trädgårdsbutik.

whistling.gif Menade markväv... Det är en helt ny terminologi !
Men ok, olja eller måla, måla är ju faktiskt enklare när man tänker efter.... då ser man ju var man målat... har oljat in hyllor tidigare och upptäckte försent att jag missat en kant. och i Fågelvägs beskrivning om markunderlägg kan man i stället för tidningar ha markväv, de håller sig längre.... Men man skall klä insidan av låda med ngt också eller? Markväv även där? Med häftpistol, såg detta på ngt trädgårdprogram, men tyvärr fastande inte tillvägagångssättet i mitt huvud, bara det vackra slutresultatet, men så brukar det väl vara hehe rolleyes.gif

tack för alla snabba svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon