Nybörjar-Linda
Har beställt några rosor + en klematis från Hortogreen och idag ringer åkeriet och säger att växterna har kommit till centralen men att det är för sent att hämta dem och att de pga helg 1 maj och att tis + tors är leveransdagar hos oss inte kan leverera växterna förrän på tisdag, dvs om en vecka!!! Det är tydligen så DHL gör när man bor ocentralt. I annat fall skulle jag få åka och hämta dem själv (5 mil). Då faller ju hela idén med att få hemleverans av växter - vi bor trots allt 5 km från en plantskola så då vore det ett enklare alternativ. Vad tror ni, klarar sig barrotade rosor + en krukad klematis en vecka i emballaget? På Hortogreen sa de att de skulle göra det men jag är orolig! Usch vad besviken jag blir. Det är nog första och sista gången jag beställer därifrån (från Flora Linnea har det däremot funkat utmärkt). Om växterna inte tar sig/är döda när de kommer hur brukar Hortogreen vara med reklamationer - blir det tjafs? De vet ju i o f s att det blev helfel med leveransen... -cry-.gif
ingrids
Hm, nu är det väl inte hortogreen som ställer till det utan åkeriet. Står paketet bara svalt och du ställer allt i vatten (tydligen ska det vara jordblandat) och sen i backen eller jordslå så fort det går borde det funka.
Står det något i köpvillkoren på Hortogreens hemsida?
sparre

Jag har också haft besvär med DHL men den har absolut inget att göra med Hortogreen.Jag tycker att det är bra internät plantskola som levererar hem växterna . Första året jag beställde från dom hade jag problem med DHL då jag inte visste att det var endast vissa dagar som DHL levererade i Mitt område.

Idag är jag jätte nöjd med dom alltså Hortogreen man kan maila eller ringa till dom om man har beskymmer med leverantörer. Jag tycker att Hortoreen har verkligen varit fantaskisk med sitt bemötande.

MVH Anki i Sörmland

Nybörjar-Linda
Ja, inte vet jag. Enligt DHL så ska deras kunder ha info om utkörningsdagar i olika postnummerområden så att de kan anpassa vilka dagar de skickar ut varor, men jag skyller inte på någon. Jag vill bara ha de växter jag betalar för i bra skick och levererade till dörren enligt leveransvillkoren. Otur med utkörningsdagar och helgdagar... Jag kommer nog att handla på plantskolor direkt fortsättningsvis. Rabatten är grävd och står bara och väntar så nog ska rosorna få komma snabbt i jorden i alla fall yes.gif
Kajsa
Vilken otur, kör dom bara ut vissa dagar, det borde inte gälla när man vet att det är växter och så helgdagar på det, botten. Ring och försök tala med någon chef på DHL, så kanske dom göre ett undantag och kör ut paketen.

Jo, en liten tröst är att rosorna är inslagna i plast med fuktig torvmull. Klematis är krukade och bör också klara sig.
Stiffe
Hej Linda
Jag tror du kan ta det lugnt. d010.gif De plantskolor som skickar per postorder har nog trots allt erfarenhet och kunskap om vad de gör. Rosorna är som sagt väl inslagna i tät plast, så de torkar inte ut i första taget, och dessutom ligger de mörkt i paketet, vilket näppeligen stimulerar dem att växa och förbruka vatten. De flesta växter styrs primärt av ljuset, inte temperaturen.

Sedan vet jag också att barrotade rosor inte är så känsliga som man vill tro. Jag har sett drivor med uppgrävda barrotade plantor ligga i ett uthus i november (skåne), fulla med gröna blad eftersom det var en mild höst. Dessa plantor hade säkert legat någon vecka när jag kom, och många blev nog liggande ytterligare någon vecka el två. Temperaturen var nog runt +10°C. Dessa plantor duschades lätt 1 ggn/dag, såvida det inte var varmt och soligt ty då duschades de 2 ggr/dag. Tilläggas bör att denna plantskola levererar förstklassiga barrotade rosor på hösten. yes.gif
Stefan
Nybörjar-Linda
Tack för de lugnande orden! Jag kunde dock inte hålla mig utan åkte de 5 milen och hämtade rosorna crazy.gif så nu står de i min nya rabatt. En fråga bara - har inte vårplanterat barrotade rosor förut - ska de klippas ner efter plantering (gäller busk- och klängrosor)?
Kajsa
Jag brukar vänta och se hur grenarna kommer, kanske bara en del av grenen får knoppar, då kan man klippa in rosorna lite senare efter hur dom grönskar.
Vad skönt att det ordnande sig, men du fick extra jobb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon