Christoffer
[attachment=17470:1.jpg]
[attachment=17471:2.jpg]
[attachment=17472:3.jpg]

[attachment=17473:4.jpg]
[attachment=17474:5.jpg]

[attachment=17475:6.jpg]
[attachment=17476:6nr2.jpg]

[attachment=17477:7.jpg]
[attachment=17478:7nr2.jpg]

[attachment=17479:8.jpg]
[attachment=17480:9.jpg]

8:an liknar jordrevan, men luktar inte som den.

9:an luktar inte gott. Påminner om ärtor, med någon slags kryddighet i.
Piccante
nr 6 kan vara ängsbräsma, fast det är svårt att säga när man inte ser bladen.
nr 7 tror jag är nagelört
oakpine
Ettan tror jag är backskärvfrö och tvåan sommargyllen. Sexan ängs-eller kärrbräsma, sjuan nagelört.
Fågelvägen
Nr 3 ser ut som kardborreblad, nr 6 kunde vara arktisk marviol (Cakile arctica) - ifall du har besökt Lofoten?
Växtsättet för nr 7 är ungefär som tranbär (men bilden är otydlig och platsen alldeles fel, borde vara kärrmark!). Har du någon flora som du kan kolla hypoteserna emot?
amaira
CITAT (Fågelvägen @ 29-04-2008, 20:52) *
Växtsättet för nr 7 är ungefär som tranbär (men bilden är otydlig och platsen alldeles fel, borde vara kärrmark!).

??
Du har inte glömt något här? *söker förtvivlat efter ett namn på 7:an*
Det enda namn jag finner på nr 7 är stenört (vilket jag också tror på), och den växer definitivt så som på bilden dessutom.

Mina förslag är:

1. Backskärvfrö
2. Sommargyllen
3. Kardborre (stämmer dessutom med växtplats och "kompisar")
4. -
5. Lomme? (en extra välutvecklad planta) Du kan inte ta fel på den när fröställningarna dyker upp så fort de
första blommorna blommat ut.
6. Ängsbrässma?
7 Nagelört. Den lilla blomman som "växer överallt", som alla ser men ingen lägger märke till. En av de tidigast blommorna dessutom. Här är den utmblommad nu.
8. Jordreva. (vad skulle det annars vara, med eller utan rätt doft?)
9. Fläderbuske, bebis. Om druv- eller äkta fläder blandar jag bara ihop när de är sådär unga. "Luktar" gör de båda och jag tycker din luktbeskrivning stämmer... fast kanske mer åt bönor (råa) än åt ärt-hållet.

Lars-Olof Arvids
Jag håller med Amaira, med tillägget att nr 4 ser ut att vara parkslide som kan bli ett hemskt ogräs.

Olle
Fågelvägen
Du har rätt, såklart, amaira! Jag tittade bara på den andra av bilderna nr 7, märkte inte att det fanns en detaljbild på samma växt!
Solstorm
Nr 9 skulle kunna vara fläder, fast jag är inte 100% säker.
zaaritha
7= ängsbräsma
10= ormöga?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon