Full version: En okänd växt till
Anna i Åkarp
Jag har äntligen hittat bild på en växt som jag verkligen undrar över. Förra sommaren klippte jag bort dem hela tiden så jag lyckades inte ta någon bild slap.gif men nu hittade jag en från hösten innan.

[attachment=17484:okänd_blomma.jpg]

Ett exemplar växte (innan jag grävde bort den) runt roten på en björk och blev ganska hög, jag tror den var över halvmetern. Den har massor av småsmå tunna blad och ser ganska så skräpig ut i mina ögon.
Jag har den kvar på tre ställen i trädgården, och frågan är nu bara om jag ska slänga den eller höra om det är en "riktig" växt och någon vill ha den.

Någon som känner igen den?
sqrulan
Kan det vara en aklejruta som lider av näring och vatten?
Anna i Åkarp
Ja, det måste det vara. Googlade och hittade precis samma bladverk.
http://www.mobot.org/gardeninghelp/images/...910-0901020.jpg
http://www.robsplants.com/images/portrait/...lium070519a.jpg

Då ska jag inte slänga dem utan istället flytta och gödsla dem. Om de visar sig vara fina får de till och med stanna.

thanks.gif
sqrulan
Kul att jag kunde hjälpa dej,jag har en själv som blir stor och
fin varje sommar och blommar.
Anna i Åkarp
Vad gör du med din aklejruta för att den ska må bra och blomma?
sqrulan
Jag gör som med dom andra växterna,blandar lite koskit i jorden
bara och vattnar väl.
Det är kanske inte så bra att den växer vid en björk eller vad det
nu är,för björkar är törstiga träd.
Min står i rabatten med andra växter,den frösår sig också ganska
bra så jag brukar hitta småplantor lite här och där.
Anna i Åkarp
Inte undra på att den var ful där bredvid björken, stackars aklejruta. Men nu är både björken och just den plantan borta, och de andra aklejrutorna ska få lite extra pyssel och en plats där de kan bre ut sig och växa lite finare.

Jag har dock en stark misstanke om att de är rosa, precis som de allra flesta perennerna som fanns i trädgården när vi flyttade in. Den förra ägaren, en äldre dam, gillade visst rosa över allt annat och jag känner inte riktigt på samma vis. thumbdown.gif
Wilmer
giggle.gif Känner igen det där med rosa... Men du, jag har vant mig, tom. börjat gilla rosa. Vad det gäller blommor i alla fall.. Är vansinnigt vackert mot blågrått, grått, grågrönt... crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon