anjelica2
Fick idag 9st pelargon sticklingar jag beställt här på Odla,men en av dom hade hela jorklumpen med rötter gått av. och smulats sönder. sad.gif vad gör jag nu med själva sticklingen utan rötter? Går den att rädda? ska jag ha den i vatten ens? (har det nu) Väldigt tacksam för snabbt svar av någon som kan det här.. /Anjelica
Bettis
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men puttar upp din tråd så kommer säkert någon som vet att svara,
sqrulan
Jag sätter alltid mina pelargon sticklingar direkt i fuktig
jord och en plastpåse på som inte sluter tätt,så skulle jag
göra.Men nån annan kanske gör på annat sätt.
Fast du borde ju få en ny då sånt händer.
anjelica2

CITAT (Bettis @ 29-04-2008, 20:36) *
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men puttar upp din tråd så kommer säkert någon som vet att svara,

thanks.gif ändå...
anjelica2
CITAT (sqrulan @ 29-04-2008, 20:38) *
Jag sätter alltid mina pelargon sticklingar direkt i fuktig
jord och en plastpåse på som inte sluter tätt,så skulle jag
göra.Men nån annan kanske gör på annat sätt.
Fast du borde ju få en ny då sånt händer.

jag funderade först om jag skulle göra som du skrev..men blev osäker så nu står den ju som skrivet i vatten. kanske jag hade fått en ny men jag har beställt 9 st till för någon dag sen,så det är ju inte hela världen. Men jag tyckte så synd om den bara så jag tänkte om jag kunde rädda den...Så jag tar nog ditt råd och sätter den i fuktig jord nu... thanks.gif
sqrulan
Det ska nog gå bra bara du inte har jätte blöt jord för då
kan den ruttna.
Lycka till!
Margith
Jag tycker för det första att du ska maila Odla och berätta att sticklingen inte klarade frakten. När det gäller sånt är Odla mycket bra att ha att göra med. All heder åt dem rose.gif

Den stackarns pelargonen du har kvar, hur ser den ut?
Kan du ta bort de 2 nedersta bladen och ändå ha minst 3 kvar?
Isf skulle jag ha planterat den i såjord, ingen påse över, men varmt och gott. Kanske du kan ge den lite undervärme? Kanske uppe på ett element?

Hoppas att du kan rädda din pelargon kram1.gif
Irene_L
Så var det med en av mina förra året från odla. Men jag tog kontakt direkt med dom och då skickade dom direkt en ny. tummenupp.gif Dom är jättebra att ha att göra med. Jag fick också råd hur jag skulle göra med den som var dålig.
embees
CITAT (anjelica2 @ 29-04-2008, 20:31) *
Fick idag 9st pelargon sticklingar jag beställt här på Odla,men en av dom hade hela jorklumpen med rötter gått av. och smulats sönder. sad.gif vad gör jag nu med själva sticklingen utan rötter? Går den att rädda? ska jag ha den i vatten ens? (har det nu) Väldigt tacksam för snabbt svar av någon som kan det här.. /Anjelica

Ring och reklamera!
anjelica2
CITAT (Margith @ 29-04-2008, 21:25) *
Jag tycker för det första att du ska maila Odla och berätta att sticklingen inte klarade frakten. När det gäller sånt är Odla mycket bra att ha att göra med. All heder åt dem rose.gif

Den stackarns pelargonen du har kvar, hur ser den ut?
Kan du ta bort de 2 nedersta bladen och ändå ha minst 3 kvar?
Isf skulle jag ha planterat den i såjord, ingen påse över, men varmt och gott. Kanske du kan ge den lite undervärme? Kanske uppe på ett element?

Hoppas att du kan rädda din pelargon kram1.gif

själva sticklingen är det inge fel på men den har gått rakt av hela klumpen med jorden och rötterna.så den är helt rotlös smile.gif jag ska prata med dom här på odla idag och höra om jag kan få en ny. Jag ska sätta den i jord iaf. så ser jag ju vad som händer.
Bassam
Hej
jag vill skicka till dig nådra informationen kanske hjjälpa dig:
1_Det finns inget krav på exakt hur långa se ska vara. Men som tumregel kan man säga att de ska ha 2-3 blad och ca 5-10 cm stjälk med.

2_Man kan göra som man vill, rota i vatten eller i sandblandad torvjord med en hålad plastpåse över. Dock rotar sig doft- och de engelska pelargoner lättare om man sticker direkt i jord.
3_Skär av sticklingen från moderplantan omedelbart ovanför ett bladpar. Optimalt är att ta en stickling från ett friskt skott. 4_ Ett tips som många använder sig av är att doppa sticklingen i en c-vitaminblandning bestående av ½-1 tsk askorbinsyra till ½ L vatten. - 5_Använd en inte alltför stor kruka, 5-7cm .
Vattna
6_ Vattna:Jorden skall hållas fuktig, men den får inte vara blöt. Vattna igenom jorden och ställ sedan krukan i ca 20-23 graders värme. Har du möjlighet att tillföra undervärme är det ett plus, men inte nödvändigt.
Var sedan försiktig med vattningen. Känn efter med ett finger i jorden för att känna hur fuktig jorden är, det är svårare att se än man kan tro.
7_Använd gärna en sprayflaska att vattna jorden hos sticklingarna med efter den första genomvattningen för att inte riskera för mycket vatten.

Omplantering : En till två veckor efter att du ser tydlig nytillväxt och/eller du ser rötter i botten av krukan (oftast efter 4-6 veckor) planterar du om den i en vanlig kruka.
Lyckatill,H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon