rubbad
Jag har köpt en kruka rosmarin och en oregano att ha på balkongen. Nu är det så att jag åker bort ungefär varannan helg (ibland så länge som fyra dygn) och kan därför inte vattna dem. Är det kört för dem eller finns det något man kan göra för att få dem att överleva när jag inte är hemma?

Balkongen har kvällssol, och jag har tyvärr ingen som kan hjälpa mig att vattna.

Tacksam för all råd och tips!
embees
CITAT (rubbad @ 29-04-2008, 21:53) *
Jag har köpt en kruka rosmarin och en oregano att ha på balkongen. Nu är det så att jag åker bort ungefär varannan helg (ibland så länge som fyra dygn) och kan därför inte vattna dem. Är det kört för dem eller finns det något man kan göra för att få dem att överleva när jag inte är hemma?

Balkongen har kvällssol, och jag har tyvärr ingen som kan hjälpa mig att vattna.

Tacksam för all råd och tips!

Det beror ju lite grann på i hur stora krukor du har dem planterade. Ju större kruka desto mera sällan behöver man vattna. Kvällsolen ska de klara av, bara de har det fuktigt i krukan.
Du kan ju göra ett test under veckan du är hemma. Vattna på måndagen och se hur många dagar de klarar sig. Det har naturligtvis även betydelse om det är mulet och regnar eller om solen gassar och det är varmt.
Men jag hade kört ett test och kollat.
Alexander-VG-zon3
rosmarin tål det . lika så den andre tål det . vattna när du åker så klara dom sig . mina rosmarin plantor ( dock ute i marken åretrunt ) har klarat 3månaders sommar torka utan vatten och då i söderläge och väldigt varmt över 35c .
rubbad
Tack för svaren! Känner mig lite hoppfullare nu. smile.gif

Ska även testa under veckan och se hur de mår av det!
Preussen
som alla andra svarat så kommer det att funka. har du andra växter du är orolig över kan du sätta ner en pet-flaska med vatten i krukan.
Rosmarin
Javisst klarar de detta. Båda två kommer ju ursprungligen från länder med klart varmare klimat än Sverige, och växer vilt i stark sommarsol där utan att någon vattnar dem.

Lycka till med dina örtkryddor!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 30-04-2008, 14:09) *
Javisst klarar de detta. Båda två kommer ju ursprungligen från länder med klart varmare klimat än Sverige, och växer vilt i stark sommarsol där utan att någon vattnar dem.

Lycka till med dina örtkryddor!

fast där den växer vilt nere i medelhavsländerna så växer den inte när det är som varmast och torrast utan då går den in i vila . sedan växer den igen under våren-försommaren och hösten och går sedan in i en ny vila för sen kommer ju frosten under vintern . plus dom växer i jorden har har sina rötter välutvecklade där så dom hittar grundare vatten . det har dom inte i kruka ju . men dom klara ändå av i kruka flera dagar utan vatten . om det är en etablerad planbt . nyinköpa tunna vecka rosmarin är detso känsligare .
LadyG
Skulle det hjälpa plantan om man planterar om den i jord med perlit?
Rosmarin
CITAT (flaxss @ 01-05-2008, 08:44) *
fast där den växer vilt nere i medelhavsländerna så växer den inte när det är som varmast och torrast utan då går den in i vila . sedan växer den igen under våren-försommaren och hösten och går sedan in i en ny vila för sen kommer ju frosten under vintern . plus dom växer i jorden har har sina rötter välutvecklade där så dom hittar grundare vatten . det har dom inte i kruka ju . men dom klara ändå av i kruka flera dagar utan vatten . om det är en etablerad planbt . nyinköpa tunna vecka rosmarin är detso känsligare .

Ja det är helt sant, men jag tycker att de brukar klara sig bra utan vatten under rätt så lång tid även i kruka. Och om de avstannar i växten ett litet tag så är det kanske inte så farligt? Huvudsaken är nog att de överlever de fyra dagarnas bortavaro och det âr jag ganska säker på att de gör.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 06-05-2008, 11:56) *
Ja det är helt sant, men jag tycker att de brukar klara sig bra utan vatten under rätt så lång tid även i kruka. Och om de avstannar i växten ett litet tag så är det kanske inte så farligt? Huvudsaken är nog att de överlever de fyra dagarnas bortavaro och det âr jag ganska säker på att de gör.

ja de överlever ,, det skrev jag ju inann .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon