|
Hej !
I lördags var jag och min sexåring i sittvagnen ute på promenad. Vid vägkanten intill ett hus låg en katt och "sov". Sonen sa, den är död, men nej, den ligger nog bara där och sover. Nästa dag låg katten där och sov fortfarande. Sonen sa "den ÄR död". Då måste jag hålla med, synd om katten. Har ingen saknat den ? I morse låg den ännu på samma ställe, så jag gick och ringde på dörren till närmsta hus. Presenterade mig och frågade om de saknade en katt. Jo, herre min tid, har du hittat honom. Tanten tog en låda ur garaget och följde med mej när jag visade. Visst var det hennes Nisse. Hon var tacksam att jag kom och meddelade. Nisse har varit försvunnen tidigare så de var inte så värst oroliga. Tyckte att Nisse skulle få en anständig begravning. Vill inte annars så mycket lägga mig i främmande människor men tyckte ändå att det vore bäst för dem att få ett "avslut". Så de inte behöver fundera på vad som har hänt deras katt.
Hälsn Tepa
Solstorm
29-04-2008, 21:36
Bra att du brydde dig!
Myosotis
29-04-2008, 21:57
Underbart med folk som bryr sig! När jag jobbade hos veterinären kom det en gång in en tjej med en påkörd katt som inte var hennes. Hon hade trott att den var död och stannat bilen för att flytta den av vägen, se om den hade halsband och så. Då rörde katten på sig. Hon slängde in den i bilen och körde in med en gång, ringde sen runt och lyckades få reda på vem som ägde den.
Myosotis, DET var verkligen värt en medalj. Nej, inte kan man bara lämna ett lidande djur sådär. Underbart att hon brydde sig.
Hälsn Tepa
Skönt att läsa att det finns folk som bryr sig om djur fortfarande, som inte bara åker förbi och tänker att det får någon annan ta hand om. Vi behöver fler ansvarskännande, kärleksfulla människor!
Rosmarin
30-04-2008, 10:51
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 11:17)  Skönt att läsa att det finns folk som bryr sig om djur fortfarande, som inte bara åker förbi och tänker att det får någon annan ta hand om. Vi behöver fler ansvarskännande, kärleksfulla människor! Ja verkligen! En av mina katter blev också påkörd ute på vägen i januari. En granne ringde tidigt på morgonen och sa att det var nog bäst att jag gick ut och tittade på en katt som legat mitt på vägen men som hon hade flyttat till vägrenen i väntan på att jag skulle komma ut och se om det var min, vilket det dessvärre var... Usch ja! En "skräckhistoria" utspelade sig när min pojkväns hund råkade ut för samma öde för några år sedan; Hunden hade rymt och sprungit ut på vägen. Blev påkörd. Bilens ägare frågade runt om i byn vem hundens ägare var. MEN INTE FÖR ATT BEKLAGA SORGEN UTAN FÖR ATT KRÄVA ERSÄTTNING FÖR EN LITEN LITEN BUCKLA SOM HAN HADE FåTT På BILEN VID KOLLISIONEN!!! Vad ger ni mig för den?
Vilket kräk!
En förare ska väl f ö inte köra fortare än att han hinner bromsa för utspringande djur, så han får väl ses som vållande då. Jag tycker ju att föraren ska ersätta hundägaren, inte tvärt om!
Rosmarin
30-04-2008, 11:21
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 12:15)  Vilket kräk!
En förare ska väl f ö inte köra fortare än att han hinner bromsa för utspringande djur, så han får väl ses som vållande då. Jag tycker ju att föraren ska ersätta hundägaren, inte tvärt om! Just precis! Det hjälpte ju inte till i sorgearbetet efter en förlorad livskamrat precis!!!
CITAT (Rosmarin @ 30-04-2008, 12:21)  Just precis! Det hjälpte ju inte till i sorgearbetet efter en förlorad livskamrat precis!!! Jag tror många glömmer att djuren blir en del av ägarnas liv, kamrater som lämnar stora hål efter sig när de försvinner. Är man inte djurägare själv kanske man inte riktigt kan sätta sig in i hur ont det gör att förlora en kamrat så där.
Whiskuchi
30-04-2008, 12:07
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 12:15)  En förare ska väl f ö inte köra fortare än att han hinner bromsa för utspringande djur, så han får väl ses som vållande då. Njae, kommer djuret springande från sidan nära bilen hinner man inte stanna - även om man kör enligt hastighetsbestämmelserna. Jag körde på ett rådjur i 50 km/h en gång, det kom från ett skymt dike (fullt av sly) och sprang ut precis framför mig. (och ägaren är alltid ansvarig för vad djuret gör, att ägaren skulle betala bucklan är alltså i lagens ögon rätt, fast jag tycker det var ogint gjort av föraren)
CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 13:07)  Njae, kommer djuret springande från sidan nära bilen hinner man inte stanna - även om man kör enligt hastighetsbestämmelserna. Jag körde på ett rådjur i 50 km/h en gång, det kom från ett skymt dike (fullt av sly) och sprang ut precis framför mig.
(och ägaren är alltid ansvarig för vad djuret gör, att ägaren skulle betala bucklan är alltså i lagens ögon rätt, fast jag tycker det var ogint gjort av föraren) Iofs, men är sikten skymd ska man köra saktare än högsta tillåtna hastighet...  Håller inte med om att hundägaren ska betala något faktiskt. Sen vet jag inte direkt vad lagen säger, men det beror säkerligen på situation också. Under jaktsäsong, då många jägare skyltar vid vägen att de håller på med jakt, är det nog tveksamt om bilisten kommer undan t ex, eftersom det inte kommer som en överraskning direkt att en hund driver i området.
Whiskuchi
30-04-2008, 13:26
Och jag tycker det är helt fel att jag ska betala om jag har en vakthund, skyltar ordentligt med detta faktum och någon ändå är dum nog att bryta sig in och bli biten.
CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 14:26)  Och jag tycker det är helt fel att jag ska betala om jag har en vakthund, skyltar ordentligt med detta faktum och någon ändå är dum nog att bryta sig in och bli biten.  Håller med, har du varnat och de envisas får de väl skylla sig själva. Vovve gör det vovve är satt att göra.  Fast jag är kanske mer djur- än människovän...
"Strikt hundägaransvar" gäller (tyvärr i vissa lägen) hundägaren är ALLTID skyldig till vad hunden gör. Om ni låter någon ta ut eran hund på promis och den biter eller vad det nu är någon annan hund så är du skyldig. Om hunden rusar in i en hage skrämmer hästarna som springer ut på en väg och blir påkörda så är det hundägaren som får stå för fiolerna, alla tänker tyvärr inte så utan låter små barn gå ut och gå med hunden osv. I många fall tycker jag det är helt åt hel*** men dom har väl dragit en gräns någon stans. Som sades tidigare om en tjuv bryter sig in och hunden biter så får jag stå för det, men lika gäller ju om han slinter på vintern och ramlar, bryter benet med mina saker i händerna, då kan jag få stå för det om han anmäler, jag har inte skottat och sandat
Rosmarin
30-04-2008, 14:01
Jag vet vad lagen säger och håller med om att hundägaren är och ska vara ansvarig, men ett liv är trots allt ett liv och en liten buckla på en bil som knappt syns känns för mig som en petitess i sammanhanget. Jag är medveten om att alla inte håller med mig men hade det varit jag som hade kört ihjäl någon levande varelse så hade jag kännt mig som att det var helt och hållet mitt fel.
I det här fallet resonerar jag för mycket med känslorna tror jag, för jag tycker liv är värt mer än materia. En buckla går att fixa. Vem kan ge hunden livet åter?
Rosmarin
30-04-2008, 14:13
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 15:07)  I det här fallet resonerar jag för mycket med känslorna tror jag, för jag tycker liv är värt mer än materia. En buckla går att fixa. Vem kan ge hunden livet åter? Jag tycker att vi verkar vara helt överens!
Whiskuchi
30-04-2008, 14:15
CITAT (Rosmarin @ 30-04-2008, 15:13)  Jag tycker att vi verkar vara helt överens! Jag instämmer också - men jag är medveten om att lagen inte gör det.
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 15:07)  I det här fallet resonerar jag för mycket med känslorna tror jag, för jag tycker liv är värt mer än materia. En buckla går att fixa. Vem kan ge hunden livet åter? Håller helt med dig och Rosmarin jag skulle aldrig ens komma på tanken, att tänka på en buckla på bilen om jag, gud bevars, skulle ha kört på ett djur. En fågel flög in i bilrutan, sidorutan där jag satt och jösses så mycket jag har tänkt på det lilla livet och det är nog nästan 30 år sedan, men jag har inte glömt det än i dag, så visst håller jag med er alla, jag säger bara vad som står i lagen och den kanske behövs för det finns ju faktiskt människor som inte är så nogräknade, tyvärr.
Jo, jag önskar att alla hundägare vore kloka och vänliga, men det är de inte. Jag önskar att alla bilförare körde hänsynsfullt också, men det kan man ju drömma om. Lagen speglar inte riktigt som det borde vara. Jag kan inte komma med ett bättre förslag heller, men jag är inte nöjd som det är.
Myosotis
30-04-2008, 17:36
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 13:14)  Iofs, men är sikten skymd ska man köra saktare än högsta tillåtna hastighet (...) En god vän till mig körde på ett rådjur häromdagen i 40 km/h, det sprang in i sidan på bilen. Jag känner ingen som kör försiktigare än hon, hon kör så sakta så hon hindrar trafiken. Därmed inte sagt att man ska köra för fort, men det hjälper inte nödvändigtvis att köra sakta. När min katt blev överkörd hittade jag henne på vägen, det var ingen som sa till mig inte. De kunde ju ha lagt en lapp i brevlådan om jag inte var hemma just då. Dessutom var det närmare mina grannar, de trodde säkert att det var deras katt, och de var hemma. Så de försökte inte ens. Man blir lite extra ledsen tycker jag.
LadyG !
Jag tycker INTE att föraren ska ersätta hundägaren, om det var en simpel olycka, som ingen hade kunnat undvika. En hund förstår nog inte trafikreglerna, och förstår nog inte att titta efter bilar, som vi lär våra barn att göra. Utan de kan rusa ut framför en bil. Tycker nog ändå att det är hundägaren, som tillåter sin hund att vara lös, som ska ersätta bilföraren. Är en jättedjurvän, och inte juridiskt kunnig, men mitt sunda förnuft säger nog att bilföraren är oskyldig om han följt hastighetsbegränsingen.
Hälsn Tepa
Tepa, jag håller absolut inte med dig men jag värderar liv väldigt högt. Jag anser att en förare åtminstone för det mesta måste anses som den som är den intelligentaste av de två och därmed den av de båda som har bäst förutsättningar för att undvika olyckan. Föraren sitter dessutom skyddad i ett pansar av plåt.
För mig är liv mer värt än en bula i bilen. Fast jag är kanske inte lika kallhamrad som andra bilister. Jag skulle iaf inse att det som hänt just berövat en familj en oersättlig kamrat. Verkstan kan fixa bucklan, antagligen på ett par timmar. Men vem ska fixa hunden?
Rosmarin
02-05-2008, 08:54
Det känns skönt att konstatera att det fortfarande finns en del människor som värderar ett liv lika högt som jag gör. TACK!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|