landfors
I sommar har jag flyttat till ett "nytt" hus och trädgårdsprojketen är många. Till framsidan behöver jag hjälp med goda idéer.

På framsidan ut mot vägen finns 7 stora brudspireor på rad. Med lite gallring av gamla grenar ska det nog gå att få dem fina igen men de sitter så glest. Trots att de är välvuxna skulle de behövas en halv buske i mellanrummen. wacko.gif

Kan man klämma in någon halvhög buske/marktäckare mellan spireorna? Vad kan man då använda? Läget är soligt och relativt torrt med en låg stödmur mot gatan så det skulle nog bli bra med något som kan hänga ner en bit. Zonen är 3, på gränsen mot 4.

Tacksam för hjälp!!!
Louise i Göteborg
Vet inget om brudspireor men skulle det inte gå (som med andra häckväxter) att göra avläggare?

Gräv en liten grop, lägg i planteringsjord alt luckra , lägg ner en gren, jord på, håll på plats med sten eller dyl.

Ett enkelt sätt att få en tätare och ensartad häck.
landfors
Hmm, det låter enkelt och väl värt att pröva. Är det inte risk att det blir lite dåligt med ljus och näring för de nya små plantorna eller klarar de konkurrensen tror du?
Louise i Göteborg
Som sagt jag har aldrig odlat brudspirea men det funkar bra för andra häckväxter.
Ljuset räcker men man kanske skall ge dom lite extra näring efter det att dom rotat sig och börjat växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon