tepa
Hej !

Efter att jag hade sått mina Rosenkragefrön enlig bruksanvisningen, satte jag mej ned och läste mera om Rosenkragen. Det stod på fröpåsen, att de skulle sås i kruka. Den är perenn. Betyder det att den inte kan vara ute över vintern !!??? Jag hade ju sått direkt i landet ?!! Där står på fröpåsen, försådd, direktsådd och blomning. På försådd stod det markerat maj-juni. Direktsådd i land stod det ingenting på !! Har jag gjort bort mej, måste kanske tas in över vintern. Men gjort är gjort. Inte tänker jag börja pilla upp fröna igen.

Hälsn Tepa

Fenja
När man sår perenner så är det nog ofta enklast att förgro dem och sedan skola om dem en och en och låta dem växa till sig ordentligt innan man sätter dem i rabatten. Ett bra sätt att övervintra dem är att helt enkelt gräva ner krukorna i en rabatt och våren efter sätta på de ställen de ska vara permanent.
Det är en perenn som klarar sig utomhus!
Mvh
Fenja
tepa
Hej Fenja !

Ooohh, TACK TACK ! Vilken tur då att de klarar sig utomhus över vintern, har inte minsta lust att börja gräva upp dem i höst. Vad lättad jag blev. Jo visst borde man väl göra som du säger, förgro i kruka. Men det har jag inte tid med. Har sått så många sorter direkt i landen nu i dagarna, Aklejor, Lupiner, Backtimjan, Nejlikor, Aubrietia, Vivor mm. Har haft lite otur med det jag har sått tidigare av perenna arter, men har fyllt på nu med köpejord, så jag hoppas det funkar bättre.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Aklejorna kan nog ta tid de brukar ofta behöva kallstratifiering för att gro vilket betyder att vid direktsådd ute i landet börjar de gro efter vintern, tror även vissa vivor behöver kallstratifiering (sår man i låda/kruka kan man ge konstgjord kylperiod genom at ställa sådden 1-2mån i kylen).

tepa
Ääh, sjuttsingen Åsa. Inte sa hon något i butiken, heller. Jag som hade så mycket Aklejor. Aklejorna heter :Japansk Akleja, White Angel, Akleja Miss M. I Huish, Akleja Winky Double Red-White och Akleja Mckana Giants. Vet du hur det är med dom? Men jag får väl vänta då. Har ju så mycket annat. Hoppas VERKLIGEN att det mesta blommar i sommar redan. Läste sen närmare på Rosenkragens fröpåsar, att de blommar först sommarn efter. Ordet "kallstratifiering" har en oerfaren odlare som jag aldrig hört.

Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (tepa @ 30-04-2008, 09:02) *
Ääh, sjuttsingen Åsa. Inte sa hon något i butiken, heller. Jag som hade så mycket Aklejor. Aklejorna heter :Japansk Akleja, White Angel, Akleja Miss M. I Huish, Akleja Winky Double Red-White och Akleja Mckana Giants. Vet du hur det är med dom? Men jag får väl vänta då. Har ju så mycket annat. Hoppas VERKLIGEN att det mesta blommar i sommar redan. Läste sen närmare på Rosenkragens fröpåsar, att de blommar först sommarn efter. Ordet "kallstratifiering" har en oerfaren odlare som jag aldrig hört.

Tepa

Kollade i Tom Clothiers databas de här råden ger han om sådd av akleja:

Japansk akleja = A. flabellata: Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months

Akleja Mckana Giants = Aquilegia × cultorum (hette A. caerulea förut): Sow at 20ºC (68ºF), germination slow may take several months

Akleja Winky Double Red-White = A. vulgaris: Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months

De andra Aklejorna har jag inte hittat vilket vetenskapligt namn de har, Tom Clothiers listor bygger på att man har det vetenskapliga namnet.

Om du har de vetenskapliga namnen kan du titta i perenna listan som du hittar här:

http://tomclothier.hort.net/page02.html

tepa
Tack Åsa

Väldigt snällt av dig att vilja hjälpa mig med detta. men gjort är gjort, och jag börjar inte pilla upp några frön...
Ska kolla på den där sidan du skrev. Tack Åsa.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Å andra sidan brukar de flesta fröerna klara sig bra i jorden under sommaren och gro nästa vår istället. Så inget är troligtvis förlorat. Fast det kan ju vara bra att komma ihåg det tills nästa år, om ut i fall att du planterar något annat där istället. Tror förresten att även lupinerna behöver kyla för att gro. De klarar sig i vansinnigt många år i jorden ute utan att förstöras.
Christer.
tepa
Tack Christer. Nej, ingen risk att jag glömmer att jag har sått där. Läste på Lupinernas fröpåse. Där stod att dom blommar redan första sommaren efter vårsådd ! Vågar man tro på det ? Det är en lågväxande sort, "Lupinus x regalis", heter den.
Tepa
Christer i Falköping
Om det står så kan du säkert lite på det.
Christer.
Eva 33c
Lupiner vet jag med säkerhet att de gror fort och bra utan kallperiod. Jag sår dem inne i mars och de gror som regel inom en vecka då. Ibland hinner de blomma första sommaren, men då senare än vad de kommer att göra i fortsättningen.
De flesta perenner blommar inte första året de sås, och de som gör det blommar inte med något överdåd.
Din största utmaning nu när du sått direkt är att skilja ogräs från "äkta vara", risken finns annars att ogräsfröerna växer och kväver det du vill ha. Lupinerna klarar sig nog, det är tåliga saker och ganska rejäla redan från groddstadiet. Lätta att känna igen också de de får "riktiga blad" fort. "Svinnet" är annars mycket större när man sår direkt än om man sår i kruka. Har du sått mycket frön kommer säkert en hel del att klara sig ändå. Men rensa försiktigt, nygrodda perenner är pyttesmå.
tepa
Hej Eva

Tack för dessa upplysningar. Jo, det blir att rensa mycket försiktigt. Vallmona kommer iallafall i rader, så det borde vara lätt att se vilka dom är. Det mesta andra har jag i ny planteringsjord, tror nog att de nya perennerna syns ganska lätt då ?

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon