Full version: Pensé?
Rihane
Städade inte ur en del av blomlådorna i höstas i en av dom har detta grott

april29d.jpg

Kan det vara pensé?

Är det möjligt att lirka upp dom och skola om dom?

Vill kunna använda balkonglådan snart.
DragonLady
Gissar att det inte är det.. mina ser inte så ut iaf. bladen är mer taggigare
Rihane
CITAT (DragonLady @ 30-04-2008, 00:25) *
Gissar att det inte är det.. mina ser inte så ut iaf. bladen är mer taggigare

thanks.gif
Aj då,
Försöker komma på vad det är istället...för det kommer mängder. Påminner inte om något som jag förodlar i år.
Får nog spara undan några och se vad det blir.

Tack för ditt svar.
Krolliljan
g.gif Jo, nog skulle det kunna vara penséer. Parbladen, som kommer först liknar mina som jag sått. Hur stora är bladen?
Rihane
CITAT (Krolliljan @ 30-04-2008, 18:21) *
g.gif Jo, nog skulle det kunna vara penséer. Parbladen, som kommer först liknar mina som jag sått. Hur stora är bladen?

Bladen är några millimeter bara. Bilden är en närbild.
Om det är penséer blir jag glad för dom jag faktiskt förodlade,( sent började blomma i juli), förra året var jättefina. Lysande crémevita med svagt lila skiftningar wub.gif bra mycket finare än bilden på förra årets mässa, därför har jag inte kunnat hitta samma sort, eftersom bilden var missvisande för dom jag drog upp.
Man skulle ha dom mörkt för att dom skulle börja gro.

Jag har några andra penséer, en annan sort , som jag sått direkt i min hosta-och tulpankruka, dom har stått lite mer skyddade under vintern och har kommit längre, finns inga hjärtblad längre att jämföra med...Jag hann snarare inte med att studera dom så noga, helt plötsligt fanns dom där bara.

Det enda det annars skulle kunna vara är lobelia, det är det inte , eller myskmalva och det är det inte heller. no.gif
Fuchsia är förmodligen också långsökt... dunno.gif

Grannen ovanför har bara plastblommor ninja.gif
Chamomille
CITAT (Rihane @ 30-04-2008, 18:59) *
Grannen ovanför har bara plastblommor ninja.gif

giggle.gif
Plasticum vulgaris?

Edit: Det kan mycket väl vara penseer. Mamma hade penseer i en kruka och året efter växte de på hennes berg i skrevor. Bladen påminner om penseer tycker jag. Jag skulle ha lyft upp småttingarna med en jordklump och planterat någon annanstanns. Det kan ju inte bli mer än fel... (Plastfikus)
DragonLady
Svårt när det bara är hjärtbladen som syns.. min bild e så dålig så man ser knappt vad det är men experterna här på odla såg med en gång att detta var pensér tummenupp.gif
Tosan
Om det nu är penseér, vilket jag tror att det kan, så går det jättebra att ta upp dem och plantera om dem. Jag har gjort så med fröplantor jag haft i krukor ett otal ggr och det har aldrig varit nåt problem, däremot blommar de rätt sent.
Rihane
thanks.gif
Tack alla,
Jag satsar på att det är penséer, eftersom det är en sort jag vill fortsätta tummenupp.gif (håller tummarna)med sparar jag undan några, hoppas på blomning rose.gif så att jag kan ta frön till nästa sommar biggrin.gif . Detta år blir det med växtlampa i december(?), santa.gif har jag sett i tåtarna här blink.gif , att en del börjar med...

Min nya pensé-strategi, man köper helt enkelt en planta man inte kan vara utan, skördar frö för att ha till nästa år. rolleyes.gif

Jag skojar inte, jag har spåren efter Plasticum vulgaris på balkongen alien.gif . Små hjärtblad skulle det med lite god vilja kunna kallas.... crazy.gif
Dom sprider sig vid kraftig vind har jag noterat ninja.gif
Chamomille
CITAT (Rihane @ 30-04-2008, 23:57) *
Jag skojar inte, jag har spåren efter Plasticum vulgaris på balkongen alien.gif . Små hjärtblad skulle det med lite god vilja kunna kallas.... crazy.gif
Dom sprider sig vid kraftig vind har jag noterat ninja.gif

ninja.gif
Ally
Hur ser dom ut nu, precis en månad senare?
Mer pensé-liknande?
Nyfiken.................................... shy.gif
Rihane
Eh, blush.gif
Jag skulle tvärsäkert skriva ett inlägg om att javisst är det penséer, för det har jag tills idag trott, men nu när jag var ut och tittade...... duh.gif i en kruka som jag sparat undan "penséerna" i, ute på balkongen.
För ögonblicket påminner dom mycket om muskmalva alba, som jag hade förra året.
Muskmalvan blommade sent in på hösten i mängder och jag hann inte alltid med att knipsa av fröställningarna som jag brukar.
Har dragit upp, inne i år, 2 st muskmalvor eftersom jag var så förtjust i hur dom lyste om balkongen förra året hade dock inte tänkt mig så många....Nu verkar dom bli lite fler.... w00t.gif

Har noga studerat några penséer jag planterade i en tulpankruka förra året, dessa vet jag med säkerhet är penséer och jämfört med "säkra" muskmalvor. Just nu liknar dom mest muskmalva, både till utseende och "känslan" i bladen ...... whist.gif

Min man har lagt kameran på något fiffigt ställe som jag inte känner till dunno.gif annars hade jag kunnat bidraga med bilder.

Hittade kameran.
Detta är en kruka med dom små liven, en månad senare, jag tror att det är muskmalvor. En Lavendelknapp jag räddat undan (?) från förra året i mitten
[attachment=18993:DSCN1843.JPG]

Nedan är en "säker" muskmalva alba

[attachment=18994:DSCN1844.JPG]
Nedan är en säker pensé
[attachment=18996:DSCN1845.JPG]
En till "säker" pensé
[attachment=18997:DSCN1846.JPG]
Knytt
Av dina bilder att döma är det visst malvor, spännande smile.gif
Rihane
Uppdatering på min"pensé", nu blommar den:
[attachment=20872:muskmalv...li8_copy.png]

Min tänkta pensé var gräddfärgad med nyanser i lila.
Muskmalvan är åtminstonde vit...
Har flyttat fram den för kortet annars klättrar den längs ett balkongräcke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon