Full version: Att odla popcornmajs
gråsparv
Detta är första gången jag odlar majs. Popcornmajs smile.gif
Men jag är som sagt nybörjare och kan inte mkt om majs. Några tips på hur jag odlar bra majs?
När ska man så fröna?
Hur ofta ska man vattna?
Jag har västerna inne tills de växt till sig. Är det bra? ^.^

Puss och kram
- Sparven Frida
Laban
Jag kan inte svara på alla frågor men det är en god ide att odla nu. Jag odlade mina för ca en månad sedan och de är nu ca 30 cm höga. Jag vattnar varje till varannan dag, känner efter hur torr jorden är. Jag har för mig att det står på förpackningen att de ska planteras ut när jorden håller 15 grader.
Åsa, mälardalen zon 2
Ca 4v innan utplantering sår man om man ska förkultivera majs och ofta kan man inte sätta ut dem förren en bit in i juni så du har fortfarande gott om tid att så. Förkultiverar man för länge inomhus kan plantorna bli för höga och gängliga och går av så fort de utsätts för blåst efter utplantering. Bor du i zon 1-3 kan även direktsådd funka ifall man väntar med att så tills marken har en temp på runt +12-15C. Majs ska sås/planteras i grupp ej i rad, majs vindpollineras.

Det krävs en lång och varm sommar för att popcornmajsen ska mogna väl för att kunna användas som popcorn.
gråsparv
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-04-2008, 08:47) *
Ca 4v innan utplantering sår man om man ska förkultivera majs och ofta kan man inte sätta ut dem förren en bit in i juni så du har fortfarande gott om tid att så. Förkultiverar man för länge inomhus kan plantorna bli för höga och gängliga och går av så fort de utsätts för blåst efter utplantering. Bor du i zon 1-3 kan även direktsådd funka ifall man väntar med att så tills marken har en temp på runt +12-15C. Majs ska sås/planteras i grupp ej i rad, majs vindpollineras.

Det krävs en lång och varm sommar för att popcornmajsen ska mogna väl för att kunna användas som popcorn.

Ok tack för svar och tips smile.gif
Men vad menas med zoner?
Åsa, mälardalen zon 2
Odlingszoner: Det är olika förutsättningar för odling beroende på vart man bor, ju lägre zon desto mildare klimat och längre odlingssäsong har man. Zonkartan är främst framtagen för buskar och träd men generellt sätt kan man säga att grönsaker som behöver värme och lång odlingssäsong brukar man hinna få skörd av ifall man bor i en låg zon ibland behöver man inte ens förkultivera plantor som ex. majs, squash, lök (som odlas från frö) medans i högre zoner måste man förkultivera dessa för säsongen är kortare och vid direktsådd är det inte säkert att de hinner bli klara.

Här hittas zonkarta
gråsparv
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-05-2008, 10:20) *
Odlingszoner: Det är olika förutsättningar för odling beroende på vart man bor, ju lägre zon desto mildare klimat och längre odlingssäsong har man. Zonkartan är främst framtagen för buskar och träd men generellt sätt kan man säga att grönsaker som behöver värme och lång odlingssäsong brukar man hinna få skörd av ifall man bor i en låg zon ibland behöver man inte ens förkultivera plantor som ex. majs, squash, lök (som odlas från frö) medans i högre zoner måste man förkultivera dessa för säsongen är kortare och vid direktsådd är det inte säkert att de hinner bli klara.

Här hittas zonkarta

Okej tack så mycket smile.gif
Då bor jag i zon 2 biggrin.gif Tror det är ganska bra. Då behöver jag inte ha växterna inomhus i början igentligen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon