Full version: Att odla popcornmajs
gråsparv
Detta är första gången jag odlar majs. Popcornmajs smile.gif
Men jag är som sagt nybörjare och kan inte mkt om majs. Några tips på hur jag odlar bra majs?
När ska man så fröna?
Hur ofta ska man vattna?
Jag har västerna inne tills de växt till sig. Är det bra? ^.^

Puss och kram
- Sparven Frida
Laban
Jag kan inte svara på alla frågor men det är en god ide att odla nu. Jag odlade mina för ca en månad sedan och de är nu ca 30 cm höga. Jag vattnar varje till varannan dag, känner efter hur torr jorden är. Jag har för mig att det står på förpackningen att de ska planteras ut när jorden håller 15 grader.
Åsa, mälardalen zon 2
Ca 4v innan utplantering sår man om man ska förkultivera majs och ofta kan man inte sätta ut dem förren en bit in i juni så du har fortfarande gott om tid att så. Förkultiverar man för länge inomhus kan plantorna bli för höga och gängliga och går av så fort de utsätts för blåst efter utplantering. Bor du i zon 1-3 kan även direktsådd funka ifall man väntar med att så tills marken har en temp på runt +12-15C. Majs ska sås/planteras i grupp ej i rad, majs vindpollineras.

Det krävs en lång och varm sommar för att popcornmajsen ska mogna väl för att kunna användas som popcorn.
gråsparv
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-04-2008, 08:47) *
Ca 4v innan utplantering sår man om man ska förkultivera majs och ofta kan man inte sätta ut dem förren en bit in i juni så du har fortfarande gott om tid att så. Förkultiverar man för länge inomhus kan plantorna bli för höga och gängliga och går av så fort de utsätts för blåst efter utplantering. Bor du i zon 1-3 kan även direktsådd funka ifall man väntar med att så tills marken har en temp på runt +12-15C. Majs ska sås/planteras i grupp ej i rad, majs vindpollineras.

Det krävs en lång och varm sommar för att popcornmajsen ska mogna väl för att kunna användas som popcorn.

Ok tack för svar och tips smile.gif
Men vad menas med zoner?
Åsa, mälardalen zon 2