Alltså, vad sjuttsingen ska jag använda för gödsel? Jag tycker det är svårt att välja. Vilket är bäst och hur mycket ska man slänga/mylla ner? Det låter enkelt men är svårt tycker jag.
Jag brukar kasta ut blåkorn här och var men vet inte om det räcker, tycker det ser lite futtigt ut med dessa små blå korn som ligger och skräpar i rabatterna.
I höstas satt jag tulpanlökar, då köpte jag benmjöl och gödslade med. Är det ett bättre gödselmedel?
Lite råd behöver jag allt.
Pius
Jag använder vanlig koskit. Från bonde när jag får tag på brunnen, annars naturgödsel på köpsäck. Sen kan det bli en näve chrysan ibland där jag inte tycker det behöver jordförbättras och benmjöl där jag tror det får vara ifred för hundarna. Men jag är ingen gödselexpert, jag bara slänger på lite.
/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2008, 07:33
Jag brukar använda lite olika beroende på vad som har bra pris i affären men jag köper inte konstgödning. Det jag har hemma idag är pelleterad hönsgödsel, rosgödning gjort på rester från vinindustrin (köpt på Lidl) använder det dock på mer än rosor, flytande SM3 (medel gjort på alger) + jag gödslar med sånt som gräsklipp, nässelvatten + jag har tillgång till egen kompostjord.
Benmjöl och Hornmjöl har inte funkat för mig det doftar för gott för hundarna som verkar tro att man begravt något gott i trädgården = de gräver där det luktar gott.
Chrysan räknas väl inte in bland konstgödningsmedlen eller? För såna försöker jag ju hålla mig ifrån. Sen kanske det bara är samvetet som säger att slaktavfall är bättre.
/Åsa
Hönsgödsel har jag ju också hemma när jag tänker efter, kanske ska ta och använda upp det jag har.
Själv har jag tre katter och de bryr sig inte om benmjöl.

Fast grannarnas hundar kanske reagerar.
Pius
Hej jag vill säga att det är inte bra om bara köpa gödsel och kasta på trädgården, men man ska kolla först på sina växte hur de ser ut under vår och sommar, om de är inte grönskar så bra så de behöver naturliga gödsel som kogödsel , men om de har blom dåligt eller dåligt frukt så de behöver blåkorn eller benmjöl eller näring som är rik med kalium och fosfor,
Obs: om du har olika växter i trädgården, en del som odlad med sallad på det här stället, du behöver mera naturligt gödsel som behålla mera kväv ( N ), andra del du odlad lökar behöver blåkorn eller benmjöl eller blodmjöl som rik på ( P , K) , fruktträd behöver blåkorn eller annan näring som har mera P,
Obs: som jag sagt växter behöver alla( N P K ) men på olika sätt, mera N eller P eller K beror på vilken sätt ska vi intresserat växten.
Lycka till ,H: Bassam
Det är en del rosor som blommar dåligt och några små buskar som växer dåligt.
Å andra sidan har jag såna som växer och blommar bra, trots mina spridda skurar av gödsel.
TYcker det är svårt med de här olika beteckningarna, N, P och allt vad det heter.
Pius
Hästgödsel till rosorna,även perenner får en del,kompost och benmjöl.Hade lite Chrysan kvar det strödde jag ut under en del växter.Hoppas jag får hästgödsel nästa vecka.
Guldvatten till perenner Altså 9 delar vatten en del urin. Maskarna tycker inte om konstgödsel. de skyr mark som gödslas med konstgödsel. Det är för starkt för dem .
Lotta22
02-05-2008, 13:00
Gräsklipp/sönderklippta örter, vilka som helst! Suverän gödsel som visat sig innehålla allt i rätt proportioner. Jag lägger på ca 5-10 cm tjockt så fort det finns något att klippa och sedan ytterligare ett lika tjockt lager runt midsommar. Grannarna tror inte på mej när jag säger att jag bara gödslat med hackade brännässlor/gräsklipp...
På sensommaren blandar jag klippet med lika volymdelar sand och trycker ner i svarta sopsäckar och knyter till. Sedan får de stå ute till våren och då luftar jag innehållet under några dagar, sedan är det bara att mylla ner där det behövs gödslas om gräset inte har kommit i gång. Funkar till allt och jorden blir bara finare och finare
Tipset fick jag från Natur & Trädgård och på deras hemsida står allt man behöver veta om tillverkning av egen "jord" och gödsling med "grönmassa". Extremt miljövänligt och effektivt.
Läs om att odla med grönmassaLäs om att göra egen "jord"Passa på att beställa gratisnummer av Natur&Trädgård!
BESTÄLL GRATISNUMMER HÄR!
Hej
Jag vill förklara till dig vad betyder N P K:
1- N betyder kväve det är näring som hjälper växter att ge bra grönskar.
2- P betyder Fosfor det är näring som hjälper växter att ge bra blommor och frukt.
3- K betyder kalium det är näring som hjälper växter att ge bra rötter och blommor och hjälpa växter att bli starkare mot sjukdom.
Jag hoppas att jag kunde förklara till dig, men du vet nu växter behöver inte bara dem. Växter behöver också många näring som tillexempel Mn maganis och Bor …..,
Men det är viktigaste näringar kväve Fosfor och kalium.
Lycka till, H: Bassam
CITAT (Gåsis @ 30-04-2008, 08:38)

Chrysan räknas väl inte in bland konstgödningsmedlen eller? För såna försöker jag ju hålla mig ifrån. Sen kanske det bara är samvetet som säger att slaktavfall är bättre.
/Åsa
Nej Chrysan är ett naturgödningsmedel, jag brukar använda det till mycket och se till att putta ut det innan regn. Jag använder också hästgödsel som jag får av grannen, inget annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.