Full version: Chokladblomma
HelenN
här i zon 4. Vill bara dela med mig av min erfarenhet!
Täckte med tunn fiberduk samt granris, men knölen är helt borta....troligen ruttnat eller frusit. Så nu får någon prova söderöver.....ni kanske har det rätta klimatet!!
ingrids
Men visst tål den inte frost eller minusgrade alls??
Fenja
Den är inte vinterhärdig eller särskilt frosttålig. Bör behandlas på samma sätt som dahlior.
Mvh
Fenja
Bassam
Hej jag vill skicka vad jag har lärt mig och läst:
man ska planera chokladblomma kruka. Du kan lyfta in hela krukan i ett förråd . som "håller nollan" dvs. där temperaturen inte går till minussidan under vintern. Vattna pyttelite då och då under vintern och byt till nu jord på våren när du tar fram växten igen.
Lycka till, H:Bassam
HelenN
Jag vet att den inte är frosttålig samt att den inte går att övervintra ute, men jag var tvungen att prova eftersom handelsträdgården där jag köpte den hade köpt dem som perenner från plantskolan!
Gåsis
Alla blommor som kan leva längre än en sommar är perenna. Om dom är vinterhärdiga hos oss är en annan sak. Men det var ju ett tufft försök!

/Åsa
Alexander-VG-zon3
japp i zon 1-2 kan den övervintra ute i rätt så väldränerad jord runt knölen men att rötterna har näringsrik och fuktig jord . viktigaste är att den inte står för blött då ruttnar den lätt plus i ett varmt och soligt läge .

sedan finns det sommarblommor som av naturen är ettåriga så alla sommarblommor är inte perenner .
HelenN
Jag vet en som fick chokladblomman att överleva vintern i zon 3, bara 4,5 mil härifrån, så det är nog inte omöjligt!
Evin
Jag har fått en chokladblomma att övervintra i zon 1 utan att täcka den. Men det tog lång tid innan den visade sig på våren/sommaren, så ge inte upp än lämås.

MariaS
Vill bara berätta då.
Jag hade min chokladblomma i en plasturna. Den ställde jag helt enkelt bara in i höstas på vår oisolerade glasveranda.
Igår höll jag på att städa, när jag plötsligt hittade en urtorkad jordklump, med en kraftig chokladblomma i mitten!

Nu har den fått vatten och kommit fram i solen istället whistling.gif Får väl hoppas att den klarar den "smällen" med...
HelenN
Aha, men jag tror det är försent för min del, för jag planterade om de flesta blommorna i den rabatten och chokladbomman är nog nermyllad nånstans sad.gif
Myosotis
Efter flaxss´ tips i en tidigare tråd om hur man kan täcka över dem har jag i alla fall köpt en ny chokladblomma (knöl från Odla) som jag tänker övervintra ute (zon 3) och så får det gå som det går. Har alltid haft ihjäl dem när jag tagit in dem, så det kan inte bli värre.
HelenN
Jag ska osså köpa en ny & prova i en annan rabatt, där den står skyddat & utan vatten.
HelenN
Lyfter denna tråd igen.....för er som inhandlat Chokladblommor i år!
Lady Hamilton
Ok jag 'hänger på' tummenupp.gif Tror att jag skall testa med att övervintra 'låta de stå kvar i kruka' övervintern mörkt o svalt. Men också testa att övervintra sticklingar Så får vi se hur det lyckas. Övervintra utomhus tror jag inte på i min zon
HelenN
Inte värt att du testar...för du har ju snart jul hos dig.....och då är det kallt:) rotfl.gif
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 12:05) *
Ok jag 'hänger på' tummenupp.gif Tror att jag skall testa med att övervintra 'låta de stå kvar i kruka' övervintern mörkt o svalt. Men också testa att övervintra sticklingar Så får vi se hur det lyckas. Övervintra utomhus tror jag inte på i min zon

Bassam
det är viktigt att borta de från frost , Ungefär som en dahlia: ta in knölarna (kan stå kvar om den står i en kruka) i frostritt utrymme när första frosten har skadat bladen. Låt torka upp, vattna bara ytterst lite under vintern, plantera om på våren.
Kan du gräva upp dina knölar o borta all jord o sätta de frostfritt
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (lämås @ 30-07-2008, 10:29) *
Lyfter denna tråd igen.....för er som inhandlat Chokladblommor i år!

köpte från odla och fick då 3. så en ska jag prova att övervintra på balkongen här i mitt nya läge zon 3 och en i kylskåpet och en som krukväxt .
annkie1
Har oxå köpt in mina från perennaodlare. Skall få övervintra i rabatten, kul att kolla om det går
Myosotis
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 12:05) *
...övervintra sticklingar...

sticklingar?

CITAT (flaxss @ 30-07-2008, 21:49) *
...övervintra ... i kylskåpet ...

kylskåp?

confused.gif
Hur då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 04-08-2008, 09:51) *
sticklingar?
kylskåp?
confused.gif
Hur då?

du tar in plantan och sätter den i kylskåpet . förutsatt att plantan inte är fuktig för då ruttnar den och att den givetvis får plats i kylskåpet . det blir en perfekt vinter för den . dom flesta plantskolor i sverige har ju stora kylar och där åker allt in på vintern .liknande kan man göra hemma med knölar,lökar,medelhavsväxter,fuchsior m.m bara dom hålls torra och får plats . på detta vis har jag övervintrat många knölar lökar men även fuchsior . tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (Myosotis @ 04-08-2008, 10:51) *
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 12:05) ...övervintra sticklingar... confused.gif
Hur då?

Jag tänkte rota ett par sticklingar och övervintra dem som "krukväxter" i mitt svala växtrum
HelenN
Det går lika bra att övervintra dem i jordkällaren...gärna med en frostvakt som står på 5 grader.
Lady Hamilton
Nu har jag rotat 3 st sticklingar på ca 1 dm, planterat dem i små krukor och tänkte försöka övervintra dem så MEN vad tycker ni? skall jag bara låta dem växa 'fritt' eller skall jag klippa ner dem och hålla dem låga? dunno.gif Hur bör jag göra för att ha störst chans av få dem att överleva

För de som inte tidigare vet så övervintrar jag mina växter i ett vinterisolerat uterum på ca 30m² som håller ca +10° med hjälp av värmefläktar och använder mig av tilläggs belysning bestående av lysrörsarmaturer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon