|
Fatta att:Våldtäkt inte handlar om sex. Det handlar inte om att en man tycker en kvinna är så oemotståndlig att han inte kan låta bli. Det är en sorts maktutövning och en kränkning, på samma sätt som tortyr. Våldtäkt är en form av tortyr, ett redskap som ofta används i krig för att sprida skräck, förödmjukelse och förnedring. Men det har inte med sex att göra. Det är inte ens säkert att våldtäkt har en införandet av en penis i vaginan att göra. Det är fullständigt möjligt att bli utsatt för våldtäkt ändå. CITAT 1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K6P1S1Man kan med samma förvridna logik anse att en person som har fräckheten att växa upp i ett krigsdrabbat land får skylla sig själv, det begriper de väl själva att de riskerar att bli torterade om de bor i ett sånt land? Istället för att göra något åt anledningen till riskerna? Varför försvara kräken? Varför lägga ner sån möda på att skydda deras rättigheter? Är kvinnor så mycket mindre värda att sådana kräk har mer rättigheter än den person de angripit? Varför försvara en form av tortyr?
Jag hoppas verkligen att mina söner säger att det aldrig är ok med våldtäkt - inte att det aldrig är ok, men om tjejen följer med en kille hem får hon skylla sej själv.
Det mest skrämmande med den här disskussionen är att det alls, idag, år 2008, behövs!!! Det är ta mig sjutton inte riktigt klokt. Det finns inte ett enda tillfälle när en våldtäkt av något slag kan ursäktas med att det skulle vara den våldtagnes eget fel!! Man måste ju fråga sig vart det gick fel i uppfostran på våra barn när en sån här undersökning får ett sådant svar som den fick? LadyG sa nån stans längre bak i den här tråden att skolan borde ta ett större ansvar. Det har hon kanske rätt i, men jag tycker nog att huvudansvaret ligger hos oss föräldrar. Det är vi som måste lära våra barn vilka normer och regler som gäller. Sexualundervisningen börjar ju egentligen redan när våra småbarn frågar hur bebisar kommer till. Det är då vi har alla möjligheter att ge dem den grundsyn vi vill att de ska ha. Lika väl som att vi lär våra töser att vara rädda om sin kropp och att aldrig någonsin göra nåt med den som de själva inte vill, måste vi vara lika tydliga när vi lär våra söner vad som gäller när det handlar om att respektera det motsatta könet (och sitt eget naturligtvis). För mig var det självklart att prata med barnen om allt som har med sånt här att göra. Och verkligen försäkra mig om att de förstog vad det var jag sa. Tyvärr så är det inte så lätt för alla. Många blir generade och blyga och överlåter detta åt samhället. Det tycker jag är skrämmande, men tyvärr en mycket sorglig sanning. Sen vill jag ge en eloge till alla fantastiska män där ute som aldrig skulle kunna tänka sig att våldföra sig på en annan människa. Ni är, som tur är, i majoritet. Det man skulle kunna önska är att ni ställde ner foten lite hårdare och pratade lite högre om hur ni tänker
CITAT (Gillan @ 04-05-2008, 08:06)  --- Sen vill jag ge en eloge till alla fantastiska män där ute som aldrig skulle kunna tänka sig att våldföra sig på en annan människa. Ni är, som tur är, i majoritet. Det man skulle kunna önska är att ni ställde ner foten lite hårdare och pratade lite högre om hur ni tänker  Dom fantastiska männen skulle behöva ställa ner foten här lite hårdare först. För dom finns väl här också, även om dom varit ovanligt tysta i den här tråden...?
rahmat2
04-05-2008, 07:31
CITAT (LadyG @ 04-05-2008, 00:46)  Fatta att:Våldtäkt inte handlar om sex. Det handlar inte om att en man tycker en kvinna är så oemotståndlig att han inte kan låta bli. Det är en sorts maktutövning och en kränkning, på samma sätt som tortyr. Våldtäkt är en form av tortyr, ett redskap som ofta används i krig för att sprida skräck, förödmjukelse och förnedring. Men det har inte med sex att göra. Det är inte ens säkert att våldtäkt har en införandet av en penis i vaginan att göra. Det är fullständigt möjligt att bli utsatt för våldtäkt ändå. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K6P1S1Man kan med samma förvridna logik anse att en person som har fräckheten att växa upp i ett krigsdrabbat land får skylla sig själv, det begriper de väl själva att de riskerar att bli torterade om de bor i ett sånt land? Istället för att göra något åt anledningen till riskerna? Varför försvara kräken? Varför lägga ner sån möda på att skydda deras rättigheter? Är kvinnor så mycket mindre värda att sådana kräk har mer rättigheter än den person de angripit? Varför försvara en form av tortyr? Håller med dig fullständigt! Jag och Mogge och andra killar borde lyssna mycket mera på sådana ord som ni kvinnor skrivit i denna tråd.
Gunilla T
04-05-2008, 07:44
CITAT (LadyG @ 04-05-2008, 00:46)  Fatta att:Våldtäkt inte handlar om sex. Det handlar inte om att en man tycker en kvinna är så oemotståndlig att han inte kan låta bli. Det är en sorts maktutövning och en kränkning, på samma sätt som tortyr. Våldtäkt är en form av tortyr, ett redskap som ofta används i krig för att sprida skräck, förödmjukelse och förnedring. Men det har inte med sex att göra. Det är inte ens säkert att våldtäkt har en införandet av en penis i vaginan att göra. Det är fullständigt möjligt att bli utsatt för våldtäkt ändå. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K6P1S1Man kan med samma förvridna logik anse att en person som har fräckheten att växa upp i ett krigsdrabbat land får skylla sig själv, det begriper de väl själva att de riskerar att bli torterade om de bor i ett sånt land? Istället för att göra något åt anledningen till riskerna? Varför försvara kräken? Varför lägga ner sån möda på att skydda deras rättigheter? Är kvinnor så mycket mindre värda att sådana kräk har mer rättigheter än den person de angripit? Varför försvara en form av tortyr? Du har så rätt Lady G, våldtäkt har inte med sex att göra. Dethär har forskningen vetat länge - i början på 80-talet kom det ut en bok av en amerikansk forskare (har tyvärr glömt namnet) som delade in våldtäkter i tre olika grupper - makt, hämnd och sadistiska våldtäkter. Den sista kategorin är den minst vanliga men också den som skadar offren värst.
rahmat2
04-05-2008, 08:05
CITAT (Gunilla T @ 04-05-2008, 08:44)  Du har så rätt Lady G, våldtäkt har inte med sex att göra. Dethär har forskningen vetat länge - i början på 80-talet kom det ut en bok av en amerikansk forskare (har tyvärr glömt namnet) som delade in våldtäkter i tre olika grupper - makt, hämnd och sadistiska våldtäkter. Den sista kategorin är den minst vanliga men också den som skadar offren värst. Exakt , Gunilla-T! Undrar om det inte är på tiden att ha ett ämne i skolan som heter"kvinnors rättigheter". För under de nio obligatoriska åren läser vi Kemi, matte, språk och massa annat. Men om vår relation börjar vi läsa när vi börjar på universitetet. Om kvinnors rättigheter kommer in i våra kunskaper mycket sent. De åren fram till universitetet räcker för att en person utvecklas till en brottsling(mot kvinnor i detta fall).
Rapchic
04-05-2008, 10:34
CITAT (Berith @ 04-05-2008, 07:39)  Jag hoppas verkligen att mina söner säger att det aldrig är ok med våldtäkt - inte att det aldrig är ok, men om tjejen följer med en kille hem får hon skylla sej själv. man ska alldrig behöva skylla sig själv som offer vid ett brott ok i dagens samhälle är det kanske inte så smart eller lite väl naivt MEN det är alldrig offrets fel, offret ska alldrig skylla sig själv OM vi kvinnor skulle akta oss från att bli våldtagna skulle vi ALLDRIG få få träffa nån med manskön som är i fertil ålder för var man man träffar ökar riskerna teoretiskt sett. ofta sker våldtäkterna av nära vänner, sambo/pojkvän/man eller nära släktingar
mogge92
04-05-2008, 10:46
Vart vill vi komma med denna tråden egentligen? NU har vi ju disskuterat detta ifrån alla vinklar och vrår.
Den här tråden är en solklar indikator på att närmast total språkförbistring tycks råda. Kanske är det olika generationer som tolkar in olika betydelser i ord som "ansvar", "skuld", "skylla (sig)", "rätt", "bör", "kan", "ska", etc. De flesta tycks dock vara överens om att en minoritet män är riktigt slödder, och jag antar att de flesta även är överens om att det inte står "slödder" skrivet i pannan på dem. Kanske borde man tatuera in varningar på dömda våldtäktsmän, vad vet jag. Tagga dem elektroniskt så de inte får vara ute efter 19 på kvällen, etc. CITAT (Ralf @ 03-05-2008, 08:02)  http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tenn...ticle2391604.abDetta säger väl en del.... varför ska dom kvinnliga spelarna fotas fyra timmar? PPåminner mig om att man för några år sen ville styra de kvinnliga tennisspelarnas klädsel till kjol, för att göra sporten mera attraktiv för publiken! o det var detta millenium!!!! Det enkla svaret är att de fotas pga pengar. Det säljer helt enkelt mer. Sådan är kapitalismen, osv. Det drabbar INTE endast kvinnliga idrottare, men det verkar vara lite mer frikopplat från själva sporten när så sker. De flesta manliga idrottare fotograferas i sammanhang relaterat till idrotten, kvinnorna kan hamna på omslaget till nån modetidning (riktad till kvinnor) eller en "sporttidning" (sports illustrateds baddräktsnummer) riktat till (främst) män. Sporten har utvecklats enormt sedan 80-talet. Numera springer ju kvinnorna näsan alltid i delade dräkter på friidrottsbanorna, förr var det undantag. Och de bästa, östtyskorna, sprang till stor del i herrkläder. Problemet är reklamkontrakten som skrivs med arrangörer. "Ställer du inte upp på foto i fyra timmar så får du inte 2 miljoner för att spela den här turneringen. Välj själv." Spelarfacket borde sätta ner foten, och bojkotta sådana här turneringar. Men de vill inte, antagligen för att deras medlemmar till stor del föredrar pengar framför bättre arbetsvillkor. Tillägg: jag tror att för de sjuka och psykiskt rubbade män som våldtar så handlar det alltid (oftast?) om makt, men även ofta om sex. Perverst drägg helt enkelt. Det beror nog delvis på situationen, tror att överfallsvåldtäktsmannen är mer ute efter maktet och våldet än den fulle fähunden till pojkvän som är för korkad för att begripa att hans nästan redlöst berusade flickvän har sagt nej 17 gånger tidigare på kvällen men sen inte klarar det längre.
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 20:10)  Det är våldtäktsmännen och deras hejarklack, småpittarna och mansgrisarna, jag skulle vilja slita ballarna av. Men det är bara jag kanske. Nädå, jag med!
CITAT (Magdis @ 04-05-2008, 17:43)  Nädå, jag med!  Då är vi två iaf  Läste att ett tidningsbud blivit våldtagen. Tycker synd om honom som nu får leva med samma skräck, skam och skuld som många kvinnor. Inte för att han behöver eller borde skämmas, men det kommer han att göra ändå eftersom samhället skuldbelägger den våldtagna/e och tycker att offret får skylla sig själv.
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:57)  Är vi så dåliga på att uppfostra nästa generation unga män? Eller varför blev det så? Delvis, men stor skuld tror jag media som filmer, spel och tvprogram har. För dåligt med goda förebilder. Inte tillräckligt gedigen uppfostran om etik och moral och människors värde. Samt påverkan av attityder från andra kulturer där kvinnor inte är värda något.
CITAT (embees @ 05-05-2008, 13:59)  Delvis, men stor skuld tror jag media som filmer, spel och tvprogram har. För dåligt med goda förebilder. Inte tillräckligt gedigen uppfostran om etik och moral och människors värde. Samt påverkan av attityder från andra kulturer där kvinnor inte är värda något. Många bra, små pusselbitar där. Många droppar små kanske har blivit en bäck? Hur stämmer man i den, innan den blir en å? Jag har inga bra idéer alls tyvärr. Bara en massa halvkassa, helkassa och några som antagligen är olagliga.
Gunilla T
05-05-2008, 14:34
CITAT (LadyG @ 05-05-2008, 14:21)  Många bra, små pusselbitar där. Många droppar små kanske har blivit en bäck? Hur stämmer man i den, innan den blir en å?
Jag har inga bra idéer alls tyvärr. Bara en massa halvkassa, helkassa och några som antagligen är olagliga. Blir nyfiken... berätta!
Hi! I många demokratier har man den synen att i princip alla brottslingar kan vårdas och ska tidbestämda straff i princip oasett hur många gånga dom upprepar sina handlingar. Dessutom ska dom UTAN ALL TVIVEL begått brottet.
Detta begeppet utan all tvivel ställer till det i våldtäckts mål. Oftast sker våldtäckten på tu man hand utan vittnen. Ord står mot ord. Svårt att döma. Man friar istället får att fälla. Vilket inget har att göra med att dett är kvinna inblandad. samma princip gäller alla brotts typer.
Rapchic
05-05-2008, 16:03
CITAT (Carl @ 05-05-2008, 16:41)  Hi! I många demokratier har man den synen att i princip alla brottslingar kan vårdas och ska tidbestämda straff i princip oasett hur många gånga dom upprepar sina handlingar. Dessutom ska dom UTAN ALL TVIVEL begått brottet.
Detta begeppet utan all tvivel ställer till det i våldtäckts mål. Oftast sker våldtäckten på tu man hand utan vittnen. Ord står mot ord. Svårt att döma. Man friar istället får att fälla. Vilket inget har att göra med att dett är kvinna inblandad. samma princip gäller alla brotts typer. däremot går faktskt fall att lösa ändå, i boken "flickan och skulden" berättar författaren om ett fall som det är först till synes ord mot ord men en polis bestämmer sig för att nä nu ska jag gå till botten med detta och han och ett team poliser går igenom garaget där det skulle ha skett och fann bland annat flera cigarettstumpar som kunde dateras för tiden med brottet vilket visade att våldtäksmannen hade varit där längre än vad han påstog vilken fällde han... med hjälp av cigarettstumpar däremot är det ovanstående ett ovanligt slut på en våldtäktsanmälning jag vet till och med om ett fall där mannen erkände och friades (dock inte från den boken)
hi! Om gärningsannen (den misstänkte) nekar att han har varit på ev brotts plats kan ju cigrett fimpar bevisa motsatsen. Knappast bevis för en våldtäckt.Eller hur?
CITAT (Carl @ 05-05-2008, 19:15)  hi! Om gärningsannen (den misstänkte) nekar att han har varit på ev brotts plats kan ju cigrett fimpar bevisa motsatsen. Knappast bevis för en våldtäckt.Eller hur? Det bevisar att han ljugit, och det sänker väl hans trovärdighetsgrad. Men visst, det allena räcker väl inte till fällande dom.
CITAT (Gunilla T @ 05-05-2008, 15:34)  Blir nyfiken... berätta! Några av de minst kassa: Hårdare straff för brott som drabbar medmänniskor, alltså även misshandel och liknande. Någon form av gps-halsband på sexbrottslingar som dömts fler än två gånger så de inte längre kan röra sig oövervakat på kvälls- och nattetid. Kemisk kastrering av sexualåterfallsförbrytare. Envisas de, kapa alltihop. Kan de fortfarande inte kontrollera sig, lås in. Tror att gps-övervakningen är både olaglig och intergritetskränkande, men jag tycker nog att de förbrukat sin rätt till intergritet när de upprepade gånger kränkt andras. Det minst lämpliga, ju mer jag funderar på saken, är publicering av namn och bild på dömda sexbrottslingar. Det riskerar att urarta ganska snabbt, vilket fyllegäng som helst kan ju få för sig att söka upp den individen och misshandla honom till döds och det vore ju korkat. Vi behöver inte fler i fängelse.
Piccante
05-05-2008, 18:40
CITAT (Carl @ 05-05-2008, 19:15)  hi! Om gärningsannen (den misstänkte) nekar att han har varit på ev brotts plats kan ju cigrett fimpar bevisa motsatsen. Knappast bevis för en våldtäckt.Eller hur? Jag säger som Leif GW Persson sa på efterlyst, "kan man binda en gärningsman till platsen så kan man oftast också binda h*n till brottet". Om man via bevis som t.ex cigarettfimp kan binda en person till platsen där en våldtäkt ägde rum då kan man fråga sig vad den personen gjorde där under samma tid? Stod och såg på? gick förbi och märkte inget eller deltog aktivt i brottet?
Gunilla T
05-05-2008, 18:55
CITAT (LadyG @ 05-05-2008, 19:34)  Några av de minst kassa: Hårdare straff för brott som drabbar medmänniskor, alltså även misshandel och liknande. Någon form av gps-halsband på sexbrottslingar som dömts fler än två gånger så de inte längre kan röra sig oövervakat på kvälls- och nattetid. Kemisk kastrering av sexualåterfallsförbrytare. Envisas de, kapa alltihop. Kan de fortfarande inte kontrollera sig, lås in.
Tror att gps-övervakningen är både olaglig och intergritetskränkande, men jag tycker nog att de förbrukat sin rätt till intergritet när de upprepade gånger kränkt andras.
Det minst lämpliga, ju mer jag funderar på saken, är publicering av namn och bild på dömda sexbrottslingar. Det riskerar att urarta ganska snabbt, vilket fyllegäng som helst kan ju få för sig att söka upp den individen och misshandla honom till döds och det vore ju korkat. Vi behöver inte fler i fängelse. Jag är nog beredd att hålla med dig. När det gäller längre strafftider finns nog utrymme inom nuvarande lagstiftning men våra domstolar har hittills inte varit särskilt benägna att använda sig av hela skalan. Ett fängelsesraff botar ingen men det är iaf brottsförebyggande så länge det varar. Halsband eller fotboja vore väl alldeles utmärkt - problemet är att man inte kan utdöma straff -innan - något brott begåtts. Publicering skulle säkerligen få den effekt du beskriver men även drabba ev. familj och framförallt barnen. Av det skälet tycker jag det är olämpligt. Oerhört mycket pengar och forskning har satsats på vård av sexbrottslingar men resultaten har inte varit särskilt framgångsrika. England har ju en helt annan media policy - där kan man i lokaltidningen läsa att Mr Smith på Pepy´s Road 47 i går kväll misshandlade sin hustru. Antar att de också publicerar bilder och namn på sexbrottslingar. Har du någon kännedom vilka effekter detta har fått?
Novisen
05-05-2008, 18:58
Kanske hamnar diskussionen nu utanför intentionerna: Men angående cigarettfimpar. Jag förstår int hur DEN skulle kunna knyta en gärningsman till en våldtäkt. En cigarettfimp borde INTE gå tidsbestämma. Eller?? Möjligen om gäninsmannen nekar till att han varit på platse NÅGONSIN den senaste månaden... Men en fimp går att "placera" till skillnad från ett hudprov under naglarna eller sperma på eller i den våldtagna. (DNA) En hysad försvaradvokat skulle mosa det "beviset" hur enkelt som helst.
Måste även ge Mogge92 en eloge för att han (ensam) vågar sticka ut huvudet och ha en annan åsikt. (Innebär inte att jag delar hans åsikt) Och TYVÄRR tror jag att han har rätt i att MÅNGA tolkar det som att det är "sex" som gäller om man blir hembjuden till någon tjej på "te". (Delar inte hans uppfattning om att det betyder det- men sexualdriften är trots allt en av de starkaste drifterna som människan har!!)
Gunilla T
05-05-2008, 19:06
Människan? - och är du övertygad om att det handlar om just sexualdrift?
CITAT (Gunilla T @ 05-05-2008, 19:55)  Jag är nog beredd att hålla med dig. När det gäller längre strafftider finns nog utrymme inom nuvarande lagstiftning men våra domstolar har hittills inte varit särskilt benägna att använda sig av hela skalan. Ett fängelsesraff botar ingen men det är iaf brottsförebyggande så länge det varar.
Halsband eller fotboja vore väl alldeles utmärkt - problemet är att man inte kan utdöma straff -innan - något brott begåtts.
Publicering skulle säkerligen få den effekt du beskriver men även drabba ev. familj och framförallt barnen. Av det skälet tycker jag det är olämpligt.
Oerhört mycket pengar och forskning har satsats på vård av sexbrottslingar men resultaten har inte varit särskilt framgångsrika.
England har ju en helt annan media policy - där kan man i lokaltidningen läsa att Mr Smith på Pepy´s Road 47 i går kväll misshandlade sin hustru. Antar att de också publicerar bilder och namn på sexbrottslingar.
Har du någon kännedom vilka effekter detta har fått? Som sagt, inga av idéerna är särskilt lyckade och minst en av dem olaglig men det är en vansinnigt svårt fråga att komma tillrätta med. Undervisning och kunskap kanske kan nå ut till några, men långt ifrån alla. Kanske att större resurser till socialtjänsten, så att de hinner utreda alla anmälningar, skulle kunna fånga upp ett och annat utnyttjat barn också. Fler poliser i omlopp, bättre belysning i städerna och sådant kanske kan rädda nån också. Halsban/fotboja kan nog bara användas på sådana som är återfallsförbrytare, och som man har grava misstankar om att de tänker göra om det. Det hindrar dem kanske inte, men det blir väldigt svårt för dem att förklara bort sig. Publicering är förmodligen ett av de sämre alternativen som sagt, det kommer inget gott ur det. Det drabbar dessutom oskyldiga som du säger och det är aldrig bra. Jag har tyvärr ingen koll på om deras policy påverkat brotten på någotvis, men jag kan tänka mig att det varken gör till eller från i det engelska mediabruset. Det är en helt annan kultur där, och folk verkar bry sig betydligt mindre (eller så visar de det bara inte). Frivillig vård fungerar, men hur många på hundra är det som går med på vård och verkligen menar det? Två, tre? Tvångsvård fungerar inte alls, så något annat måste ju helt klart göras och då är det enda jag kan komma på ganska medeltida och grymma saker. Antagligen för att jag är i affekt.
Rapchic
05-05-2008, 19:38
CITAT (Carl @ 05-05-2008, 19:15)  hi! Om gärningsannen (den misstänkte) nekar att han har varit på ev brotts plats kan ju cigrett fimpar bevisa motsatsen. Knappast bevis för en våldtäckt.Eller hur? det bevisar att han var där och en ganska lång stund vilket betyder att han ljög CITAT (Novisen @ 05-05-2008, 19:58)  Kanske hamnar diskussionen nu utanför intentionerna: Men angående cigarettfimpar. Jag förstår int hur DEN skulle kunna knyta en gärningsman till en våldtäkt. En cigarettfimp borde INTE gå tidsbestämma. Eller?? Möjligen om gäninsmannen nekar till att han varit på platse NÅGONSIN den senaste månaden... Men en fimp går att "placera" till skillnad från ett hudprov under naglarna eller sperma på eller i den våldtagna. (DNA) En hysad försvaradvokat skulle mosa det "beviset" hur enkelt som helst. Måste även ge Mogge92 en eloge för att han (ensam) vågar sticka ut huvudet och ha en annan åsikt. (Innebär inte att jag delar hans åsikt) Och TYVÄRR tror jag att han har rätt i att MÅNGA tolkar det som att det är "sex" som gäller om man blir hembjuden till någon tjej på "te". (Delar inte hans uppfattning om att det betyder det- men sexualdriften är trots allt en av de starkaste drifterna som människan har!!) är inte hundra på att fimparna var det enda men du skulle bli förvånad på vad man kan komma fram med med krim teknik (jag tror det var salivet på cigarettfimparna som fixade tidsbestämmelsen
anncharlotte
05-05-2008, 23:41
Naturligtvis är det aldrig offrets fel att hon blivit våldtagen, inte i något fall anser jag att det är det, oavsett om hon är full, naken eller inbjudande. Hur hennes tidigare sexuella historia ser ut har heller inte med saken att göra. Varför så många ungdomar och då framförallt unga grabbar anser att hon faktiskt är medskyldig är svårt att förstå, men jag kan tänka mej att den allmänna jargongen i grabbgängen och föralldel även bland vuxna karlar har viss betydelse. Ofta sägs en massa som egentligen inte menas. Och vissa kan nog behöva uppnå en viss ålder för att förstå det. Förhoppningsvis skulle inte majoriteten av dom som svarat att tjejen får skylla sej själv reagerat så om dom ställts inför det i verkliga livet. Sen finns det dom som aldrig förstår, både unga och gamla. Men jag tror inte att det då handlar så mycket om tjejens beteende utan som många sagt, det handlar om att utöva makt.
En helt annan diskussion tycker jag är vad man bör göra och inte bör göra, ren självbevarelsedrift, man bör inte gå runt med synliga pengar i en mörk gränd ensam mitt i natten, man bör inte supa sej så full att man inte kan ta hand om sej själv, man bör inte gå över gatan utan att se sej för även om där är ett övergångställe och man bör tänka sej för innan man följer med någon helt okänd hem en natt, Som sagt, ren självbevarelseinstinkt men har inget med tjejers skuld vid en våldtäkt att göra.
Sen tycker jag att det finns en aspekt till som inte tagits upp, det finns faktiskt fall där helt oskyldiga män har blivit anklagade för våldtäkt just för att tjejen har utav nån anledning ångrat sej. Det är precis lika ruskigt, men när ord står mot ord är det inte lätt att döma. För att bli oskyldigt dömd för våldtäkt måste ju vara lika traumatiskt som att bli våldtagen ??
mogge92
06-05-2008, 01:48
CITAT (Novisen @ 05-05-2008, 19:58)  Kanske hamnar diskussionen nu utanför intentionerna: Men angående cigarettfimpar. Jag förstår int hur DEN skulle kunna knyta en gärningsman till en våldtäkt. En cigarettfimp borde INTE gå tidsbestämma. Eller?? Möjligen om gäninsmannen nekar till att han varit på platse NÅGONSIN den senaste månaden... Men en fimp går att "placera" till skillnad från ett hudprov under naglarna eller sperma på eller i den våldtagna. (DNA) En hysad försvaradvokat skulle mosa det "beviset" hur enkelt som helst. Måste även ge Mogge92 en eloge för att han (ensam) vågar sticka ut huvudet och ha en annan åsikt. (Innebär inte att jag delar hans åsikt) Och TYVÄRR tror jag att han har rätt i att MÅNGA tolkar det som att det är "sex" som gäller om man blir hembjuden till någon tjej på "te". (Delar inte hans uppfattning om att det betyder det- men sexualdriften är trots allt en av de starkaste drifterna som människan har!!) vill bara säga att jag inte menar något illa med mina åsikter, klart jag hatar våldtäcktsmän lika mycket som ni! Ville bara klargöra det... LadyG... det med kemisk kastrering låter inte alls fel, Gps iden är nog inte så bra. Tror nog att man skulle kunna få igenom ett lagförslag rätt så lätt ang det där med kemisk kastrering, tror att i princip alla skulle vara för det.(förutom sexualförbrytarna då.)
Om våldtäkt inte handlar om sex, utan "idén" är kränkning hur kan då kastrering hjälpa? Finns det inte risk för andra våldsamma kränkningar istället?
Aqvakul
06-05-2008, 06:29
CITAT (myy @ 06-05-2008, 06:26)  Om våldtäkt inte handlar om sex, utan "idén" är kränkning hur kan då kastrering hjälpa? Finns det inte risk för andra våldsamma kränkningar istället? Har tänkt lite i dessa banor också. Vad säger ni som studerat fenomenet närmre?
CITAT (Gunilla T @ 05-05-2008, 19:55)  Halsband eller fotboja vore väl alldeles utmärkt - problemet är att man inte kan utdöma straff -innan - något brott begåtts. Nej, precis. Och för att förminska risken för att det alls ska hända så tror jag fullt och fast på att vi vuxna, föräldrar och alla andra som har med barn att göra, måste göra vad vi kan för att "mota Olle i grind". Och då gäller det att vi undervisar våra barn från tidig ålder om vilka värderingar det är som gäller i samhället/världen. Prat, disskussioner och upplysning kan det aldrig bli för mycket om. Nu är jag inte så enfaldig att jag tror att det skulle hjälpa för att få bort alla presumtiva våldsbenägna, men jag tror trots allt att mycket vore vunnet. Och om det var nån som trodde att det var ren sexualundervisning jag pratade om i mitt förra inlägg så var det fel.
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 07:29)  Har tänkt lite i dessa banor också. Vad säger ni som studerat fenomenet närmre? Enligt kriminalvården måste det till terapi också: http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_Blog____3247.aspxAlltid detta daltande med brottslingar.
Gunilla T
06-05-2008, 08:51
CITAT (myy @ 06-05-2008, 06:26)  Om våldtäkt inte handlar om sex, utan "idén" är kränkning hur kan då kastrering hjälpa? Finns det inte risk för andra våldsamma kränkningar istället? Mycket bra fråga! Både män och kvinnor vet att den yttersta förnedringen för kvinnor är att bli våldtagna men vad händer om man inte längre kan göra det? Behovet eller lusten, vad man nu vill kalla det, finns kvar. Jag har inget svar på den frågan. I Canada där man arbetat länge och forskningsanknutet med mäns våld mot kvinnor har man kunnat konstatera att kontrollbehovet inte försvinner även om man lyckats få männen att inte misshandla. Makt och kontrollbehovet finns kvar, tar sig bara andra och mer sofistikerade uttryck.
Gossen Ruda
06-05-2008, 09:07
Jag har hållit mig ifrån denna tråden och orkar inte läsa igenom allt men kan inte motstå att kommentera detta om att våldtäkt inte handlar om sex. Rena blajan enligt min mening. Visst kan det finnas andra faktorer som makt och förnedring men sex ingår alltid som någon del enligt min mening, ibland kanske också den enda drivkraften. Det är bl.a. nämligen väldigt svårt att få stånd utan sexuell upphetsning, och utan stånd inget samlag. Dessutom är sexualdriften en av dom starkaste mänskliga drivkrafterna så varför utelämna den? Jag har en liten fundering om att det är ett försök att helt frånta kvinnan skuld i sammanhanget, hon skall inte ens ha sexuell dragningskraft.
Gunilla T
06-05-2008, 09:24
Nej visst - ofullbordade samlag där man inte kan hitta sperma är inget ovanligt i våldtäktsmål.
Och beträffande sexuell upphetsning så har säkert du också hört talas om att skräck, rädsla, smärta och förnedring är upphetsande för en del.
gammelnalle
06-05-2008, 10:56
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:24)  Nej visst - ofullbordade samlag där man inte kan hitta sperma är inget ovanligt i våldtäktsmål. Även där det blivit fällande dom??? b
Blomstertanten
06-05-2008, 11:10
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 09:49)  Enligt kriminalvården måste det till terapi också: http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_Blog____3247.aspxAlltid detta daltande med brottslingar. Att ge sexualbrottslingar terapi är väl ändå inte att dalta med dom ?????? Det man gör är att försöka bota ett sjukligt beteende ! Att bara dömma till fängelse botar ju inte "sjukdomen" ! Att bara kastrera på kemisk väg botar inte "sjukdomen" ! För enligt mitt sätt att se det så våldtar ingen frisk människa någon annan ! Så att ge sexualbrottslingar både straff och vård är långt mycket bättre än att endast straffa. För vad händer när de avtjänat sitt straff ? De kommer ut i samhället och begår oftast (inte alltid) samma brott igen för att ingen har tagit itu med problemet.
Aqvakul
06-05-2008, 11:25
CITAT (Blomstertanten @ 06-05-2008, 12:10)  Att ge sexualbrottslingar terapi är väl ändå inte att dalta med dom ?????? Det man gör är att försöka bota ett sjukligt beteende ! Att bara dömma till fängelse botar ju inte "sjukdomen" ! Att bara kastrera på kemisk väg botar inte "sjukdomen" ! För enligt mitt sätt att se det så våldtar ingen frisk människa någon annan ! Så att ge sexualbrottslingar både straff och vård är långt mycket bättre än att endast straffa. För vad händer när de avtjänat sitt straff ? De kommer ut i samhället och begår oftast (inte alltid) samma brott igen för att ingen har tagit itu med problemet. Håller med dig, blomstertanten!
Rapchic
06-05-2008, 11:25
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2008, 10:07)  Jag har hållit mig ifrån denna tråden och orkar inte läsa igenom allt men kan inte motstå att kommentera detta om att våldtäkt inte handlar om sex. Rena blajan enligt min mening. Visst kan det finnas andra faktorer som makt och förnedring men sex ingår alltid som någon del enligt min mening, ibland kanske också den enda drivkraften. Det är bl.a. nämligen väldigt svårt att få stånd utan sexuell upphetsning, och utan stånd inget samlag. Dessutom är sexualdriften en av dom starkaste mänskliga drivkrafterna så varför utelämna den? Jag har en liten fundering om att det är ett försök att helt frånta kvinnan skuld i sammanhanget, hon skall inte ens ha sexuell dragningskraft. man kan ju våldta med andra föremål också. förr i tiden däremot (tror det var före 2000 nån gång) var det inte våldtäkt om tjejen penitrerades av något annat än en penis... men det ändrades efter att en tjej (i tidiga tonåren tror jag) blev våldtagen med en flaska som sen gick sönder i henne och förstörde henne efter det ändrade dom lagen. så det går att begå en våldtäkt utan stånd
Gossen Ruda
06-05-2008, 11:36
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:24)  Nej visst - ofullbordade samlag där man inte kan hitta sperma är inget ovanligt i våldtäktsmål.
Och beträffande sexuell upphetsning så har säkert du också hört talas om att skräck, rädsla, smärta och förnedring är upphetsande för en del. Vad menar du med det första? Utan stånd är det överhuvud taget omöjligt att ens påbörja ett samlag och det är väl en förutsättning för att kalla det våldtäkt? Med reservation för att vissa delar i sexualrättsskipningen är svårförståelig och inkonsekvent. Blanda inte ihop olika former av upphetsning. Jag är inte helt säker på hur olika knäppgökar fungerar men jag tror knappast att så många får stånd av det du räknar upp. En annan sak är att det behövs egentligen inte så mycket för att det skall vara omöjligt att få stånd, för det talar den hysteriska upphetsningen runt spam. Jag får flera mail om dagen där man talar om hur uppskattad jag skulle bli av kvinnorna om jag provar. Jag får tom mail från Viagras officiella hemsida. Inte för att jag direkt planerar att våldta någon kvinna men OM det skulle ske är den enda drivkraften jag kan tänka den sexuella lusten.
Gunilla T
06-05-2008, 11:59
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2008, 12:36)  Vad menar du med det första? Utan stånd är det överhuvud taget omöjligt att ens påbörja ett samlag och det är väl en förutsättning för att kalla det våldtäkt? Med reservation för att vissa delar i sexualrättsskipningen är svårförståelig och inkonsekvent. Blanda inte ihop olika former av upphetsning. Jag är inte helt säker på hur olika knäppgökar fungerar men jag tror knappast att så många får stånd av det du räknar upp. En annan sak är att det behövs egentligen inte så mycket för att det skall vara omöjligt att få stånd, för det talar den hysteriska upphetsningen runt spam. Jag får flera mail om dagen där man talar om hur uppskattad jag skulle bli av kvinnorna om jag provar. Jag får tom mail från Viagras officiella hemsida. Inte för att jag direkt planerar att våldta någon kvinna men OM det skulle ske är den enda drivkraften jag kan tänka den sexuella lusten. Du har säkert rätt Gossen Ruda - utifrån din horisont sett.
CITAT (Blomstertanten @ 06-05-2008, 12:10)  Att ge sexualbrottslingar terapi är väl ändå inte att dalta med dom ?????? Det man gör är att försöka bota ett sjukligt beteende ! Att bara dömma till fängelse botar ju inte "sjukdomen" ! Att bara kastrera på kemisk väg botar inte "sjukdomen" ! För enligt mitt sätt att se det så våldtar ingen frisk människa någon annan ! Så att ge sexualbrottslingar både straff och vård är långt mycket bättre än att endast straffa. För vad händer när de avtjänat sitt straff ? De kommer ut i samhället och begår oftast (inte alltid) samma brott igen för att ingen har tagit itu med problemet. Och vad händer om de vägrar vård? Det har de rätt att göra nämligen.
*Stintan*
06-05-2008, 14:18
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 15:11)  Och vad händer om de vägrar vård? Det har de rätt att göra nämligen. Då ska dom inte släppas ut förrän dom gått med på och fått vård.
Gossen Ruda
06-05-2008, 15:17
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 12:59)  Du har säkert rätt Gossen Ruda - utifrån din horisont sett. Självklart skriver jag från min horisont, men jag tror att det också stämmer för dom flesta män. Lyssnar man för mycket på manshatare som Tiina Rosenberg & co får man lätt en skev bild av män och hur män fungerar.
... så om man läser allt som du skriver Gossen, så får man en korrekt bild av hur män fungerar?
Nåja, då behöver jag ju inte ändra mina åsikter...
Gunilla T
06-05-2008, 15:46
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2008, 16:17)  Självklart skriver jag från min horisont, men jag tror att det också stämmer för dom flesta män. Lyssnar man för mycket på manshatare som Tiina Rosenberg & co får man lätt en skev bild av män och hur män fungerar. Ja, du har rätt, man skall lyssna på olika åsikter innan man bildar sig en uppfattning. Jag kan självklart inte påstå att jag vet hur alla män fungerar men under mitt liv har jag mött ett antal. En del har jag varit goda vänner med, en har jag gift mig med, många har varit mina arbetskamrater och ett stort antal har jag varit chef för. Gemensamt för dem alla är att de har respekterat mig och mina åsikter liksom jag har respekterat dem. Du är inte representativ för de män jag lärt känna under mitt liv.
*Stintan*
06-05-2008, 16:01
Som sagt det står ju inte skrivet i pannan precis vilka som är presumtiva våldtäcktsmän men jag tror dom är fler än vi anar.
Aqvakul
06-05-2008, 16:06
CITAT (Stintan43 @ 06-05-2008, 17:01)  Som sagt det står ju inte skrivet i pannan precis vilka som är presumtiva våldtäcktsmän men jag tror dom är fler än vi anar. tro kan man alltid göra....
CITAT (Stintan43 @ 06-05-2008, 15:18)  Då ska dom inte släppas ut förrän dom gått med på och fått vård. Bra lösning tycker jag. Då är de ingen fara för någon så länge de vägrar vård.
*Stintan*
06-05-2008, 16:29
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 17:06)  tro kan man alltid göra....  Du ser frågande ut. Ja jag skrev så därför att jag vet att det döljer sig en hel del i "hemmets lugna vrå" som aldrig anmäls t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|