beolarsson
Kan någon hjälpa mig att artbestämma detta träd?
Det växer i en grannträdgård zon 2.

Klicka på länken för bild.

Länk till bild
Fialotta
Ingen aning...men det va snyggt rolleyes.gif
Säkert någon annan som vet!
Wargen
Rönnsumak? wink.gif
Ingo
Ja, jag tror också på rönnsumak.
Louise i Göteborg
Absolut en rönnsumak - MYCKET KRAFTIG OGRÄSVARNING - för detta träd. Det har förstört ett stort stenparti och en trappa i min trädgård.
Cilla
Yep, rönnsumak helt klart. Rhús typhína, familjen är Anacardiaceae.
Kommer från Nordamerika.

Roligt buskträd tycker jag. Årsskotten är ludna som på ett pälsdjur, honblommorna har rolig form och färg, höstfärgerna är sprakande.
Där den trivs sätter den rotskott. Om man har otur och har fått en hanplanta som inte får honblommor kan man låta några rotskott ta sig - de kan vara honplantor.
Eva Swahn
http://www.colostate.edu/Depts/CoopExt/4DM...ubs/cutleaf.htm

(Usch, jag vet inte hur man gör en liten länk)

Jag har en rönnsumak med flikiga blad Rhus typina "Lacinata" - en bebis än så länge. Den har nu mörkt gröna blad och bladskaften är alldeles röda. Jättefin. Jag vet att den sprider rotskott så jag vet inte än om jag ska behålla den - men jag tycker den är såå fin!
Annelie
Jo - varning för rotskott kan väl utfärdas!

Själv har jag för ett tag sedan sågat ner ett sådant träd, men i brist på ordentliga maskiner så har vi avvaktat att ta upp hela stubben...

Och jösses vilka rotskott den slått! Flera meter bort från stubben! De trista är att de lyfter både plattor och annat i sin framfart...

Men jag hoppas att detta försvinner när vi väl har fått bort stubben??! blink.gif
Eva Swahn
OJ! hjälp...hm, kanske får ha den i balja? Växter får vara olydiga till en viss gräns.
Cilla
Jag som kämpar för att få min lilla att vilja ta sig. Den står lite vindutsatt men fin sjöutsikt har den iallafall... På fem år har den inte växt så särdeles mycket. Den står i en rätt stor växtbädd (planteringsgrop) i en mager äng och jag tror inte den kommer att orka eller vilja ta sig ut i magerängen.
Marie zon3
Hejsan,

Jag tycker också att den är jättefin! I Zetas katalog har de lite sorter, bla annat en som tydligen inte slår rotskott omkring sig!

+++ Rå Rhus glabra 'Laciniata', korallsumak, flikbladig I-II(III) Co 80/100 229:-
+++ - trichocarpa, fin höstfärg, inga rotskott I-III Co 10/15 189:-

mvh/Marie
anne
CITAT (Eva Swahn @ 18-08-2003, 12:44)
http://www.colostate.edu/Depts/CoopExt/4DM...ubs/cutleaf.htm

(Usch, jag vet inte hur man gör en liten länk)

Jag har en rönnsumak med flikiga blad Rhus typina "Lacinata" - en bebis än så länge. Den har nu mörkt gröna blad och bladskaften är alldeles röda. Jättefin. Jag vet att den sprider rotskott så jag vet inte än om jag ska behålla den - men jag tycker den är såå fin!

tongue.gif Ställ den på lämligt ställe där gräsklipparen kommer åt rotskotten, resten löser sig självt.
Jag gillar min rönnsumak och håller den i schack med gräsklipparen.
Anne
Eva Swahn
Jösses vilket pris! (229 kr) Jag köpte min flikiga rönnsumak för 40 kr - men så var den också sne smile.gif

Gräsklipparen (30 kr på loppis) får göra jobbet, att hålla ordning på den. Tänk om gräsklipparen kunde hålla ordning mig på mig med!
Ann-Britt
Har hört sägas att den gärna vill växa in till grannen också, men så farligt är det nog inte. Det är lätt att dra upp rotskotten och som sagt - med gräsklippare så klarar det sig ganska bra.
Vår är ca 7 - 8 år och än så länge har vi inga problem.
Hälsningar!
Ann-Britt
milla
Min mormor hade en jättefin rönnsumak och jag skaffade en till min förra trädgård som jag saknar mycket. Har försökt med två stackare som blev hjort mat i vintras. Jag blir alldeles avundsjuk när jag hör att folk får hålla dem borta med gräsklipparen!
Jag tycker att det är ett underbart träd. Vill så gärna ha ett igen, suck... Attans hjortar!
Helen i Skåne
Tänkte själv plantera sådana i upphöjda/murade rabatter, det borde väl funka? Eller varför inte sopskåp?! Kan man ha till mycket, koll amina bilder... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon