Thé
Jag har hittat jättefina bilder på stor ormrot (bistorta officinalis) i en bok, och där står att den sprider sig snabbt med underjordiska utlöpare och frö. Däremot rekommenderas den.

Det står i samma bok att praktlysing sprider sig med utlöpare men är lätt att rensa bort. Vad jag har förstått ser många praktlysing som ett riktigt ogräs som är svårt att få bukt med. Någon som vet hur det ligger till med stor ormrot? Ser som sagt väldigt fin ut på bilderna.
ingrids
Vad jag förstått är invasiva växter av det slaget värst för er som bor i zon 1, så det beror på hur ok det är att den brer ut sig. Nog ska det gå att hålla efter, men det blir nog det du får göra. Stor ormrot ÄR jättesnygg, så det kan vara värt lite jobb.
Som lite mindre ogräsiga alternativ kan du titta på pimpineller och blodtoppar - jag tror att i alla fall en del av dem håller sig utanför värstinglistan.
Thé
Tack för ditt svar!

Jag får väl tänka mig för en eller två gånger innan jag skaffar en, men jag tycker verkligen att de är fina... Eftersom rabatten är helt ny har jag ingen aning om hur den kommer att se ut, så jag kanske bör vänta till nästa år.
ingrids
Nej, nej, nej - man väntar inte nono.gif - man drömmer och planerar smile.gif. En utmärkt ursäkt för att låna trädgårdsböcker, köpa trädgårdstidningar, skuttar runt i handelsträdgårdar etc. Realistisk behöver man sällan bli innan jul om man tänker sig en rabatt till sommaren!
Gåsis
Den är jättesnygg ormroten. Så här ser en Sanguisorba menziesi (blodtopp)ut hemma hos mig. Flikiga blad och ett lite luftigare växtsätt är ormroten tror jag. Den verkar inte sprida sig med några utlöpare men man får se till att klippa bort överblommat för den frösår sig rätt rejält.

/Åsa
Thé
CITAT (ingrids @ 30-04-2008, 13:26) *
Nej, nej, nej - man väntar inte nono.gif - man drömmer och planerar smile.gif. En utmärkt ursäkt för att låna trädgårdsböcker, köpa trädgårdstidningar, skuttar runt i handelsträdgårdar etc. Realistisk behöver man sällan bli innan jul om man tänker sig en rabatt till sommaren!

Med att vänta menade jag att jag skulle se hur det jag redan satt kommer att ta sig ut. Detta är den första rabatt jag någonsin anlagt och jag har grävt ner en massa pioner som kikar upp ett par centimeter, samt knölar från odla som inte visat sig alls ännu, så det är svårt att förutspå hur det kommer att bli till sommaren. Givetvis försöker jag föreställa mig det och jag läser på allt vad jag kan, men faktum kvarstår - jag vet knappt hur växterna ser ut och har ingen aning om ifall de kommer att trivas eller ej.

Jag har aldrig velat ha en frimärksrabatt, men det verkar bli så i alla fall och enligt min syster är det helt rätt metod att köpa en av varje när man inte vet vad som trivs. Det enda jag är säker på är att rabatten blir gles, både för att ge framtida växmån och av ekonomiska skäl.

Gåsis - tack för den fina bilden. Din blodtopp ser betydligt finare ut än de andra bilderna jag hittade på nätet av små spretiga stackare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon