Solstorm
Nu startar jag en tråd där jag hoppas att alla som använder nemaslug vill dela med sig av sina erfarenheter. Ex om hur vi försöker hålla nematoderna vid liv så länge som möjligt, om vi försöker att föröka och sprida dem mer osv.

Min första erfarenhet: Fick dem med posten idag. Hämtade in dem kl 11, de har legat max en halvtimma i brevlådan. Det fanns med en kylpåse och paketen var inpackad med isolerande papperstrimlor. Ändå var det bara nätt och jämt svalt i paketen. Det hade nog varit mindre lyckat om den hade fått ligga kvar i brevlådan till eftermiddagen. Mörk brevlåda och solen gassar.

Råd nummer 1: Passa leveransen så du får in den snabbt i kylskåpet så att den inte hinner bli kokt i brevlådan.
lena:-)
Plockat 5 stycken storlek mellan ikväll.... de första sniglarna som visat sig på "öppen mark". Är kanske den storlek på snigel som nematoderna inte rår på.....nematoderna har inte varit i jorden en vecka ännu.
Gundei
Tack Solstorm för tråden, den är högaktuell. Tänker leta efter säljare inom bilavstånd 15-20 mil så jag kan hämta själv.

Gunde i Tingsryd.
Whiskuchi
Beställde Nemaslug från Bionema idag. I sista stund kanske, vi gick en promenad innan och såg då att sniglarna börjar ta sig fram nu. Hoppas de levererar snabbt (erfarenheter?) och att nematoderna överlever frakten.
Solstorm
Har haft nemaslug ett tag nu men pga torkan så vet jag inte om de fungerar eller inte. Här är fnösketorrt ute sedan länge nu. Jag vattnar där jag spridit nematoder för att hålla dem vid liv. Torkan gör att jag inte ser en endaste snigel av de minsta storlekarna. Ibland kommer det någon större snigel. Den delar jag i mindre bitar för att mata nematoderna så de hålls vid liv.

Hur har det gått för er andra?
Whiskuchi
Jag har inte vattnat ut dem än, inväntar regn.

Snäll brevbärare jag har förresten, han såg lappen på paketet om att de ska in i kylskåp direkt när man fått dem, och tutade så jag kom ut och hämtade paketet direkt istället för att lägga det i brevlådan wub.gif
torvan
Inte en enda snigel på komposten trots det blöta vädret yahoo.gif torvan
KURT
Följer det med instruktioner? Att de är känsliga för torka och UV-ljus? Så att man bör vattna med dem på kvällen, eller när det är mulet. Att de bara har effekt på mindre sniglar, så att man bara skall vattna där de lägger ägg eller övervintrar.
Viveka
Vad som bekymrar mig med nematoderna är att man tydligen måste lokalisera sniglarna först innan man vattnar. Men om jag ändå hittar dem, kan jag ju lika gärna klippa itu dem som vanligt.

Och jag hittar sniglar på de konstigaste ställen, det är ingen rim och reson i förekomsten. I komposten, där de sägs vilja hålla till, ser jag ytterst sällan några, däremot förekommer de i massor på asfaltvägar och på mina påskliljor.

Snigelgift och ölfällor letar de sig ju själva fram till, men hur ska man veta var man ska vattna? Medlet är ju inte gratis precis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon