Lasse Lasse Liten
Hur långt har blåmesarna kommit i era holkar, några ungar som flugit ut än?

Själv har jag på tomten - zon 2 - en kull med beräknad utflygning första/andra veckan i maj. Dumt nog kan jag inte öppna holken med risk att boet åker ur, dock var bobygget färdigt kring 3-4 april.

Den som lever får se fortsättningen kanhända! biggrin.gif
Lotta22
Vi har haft blåmesar i holk på uteplatsen i flera år och de har börjat bygga runt den 10:e april varje år. Första ägget brukar läggas runt 1:a maj (vi har webbkamera i holken) och ungarna flyger ut runt 6:e juni. Holken sitter i Bromma, Stockholm.
I år har vi talgoxar och de har just lagt två ägg. smile.gif

Grannsämja Foto: Lotta Flodén

Lasse Lasse Liten
Knökat med boplatser! laugh.gif
Koltrast uppe och blåmes nere. Holkingången ser ngt annorlunda ut, är där radhusbon intill höger?

Bra med kamera. Turordningen i ett blåmesbo kanske ser ut ungefär så här:
1.Bobygge
2.Parning
3.Äggen läggs, med ca en dags mellanrum
4.Äggen kläcks efter ca 12-14 dygn
5.Unge för unge flyger ut efter ca 19-20 dygn
6.Föräldrarna startar (om de vill) om på ny kula med nästa kull med början juni/juli månad
Lasse Lasse Liten
Idag den 12/5 så är det livat i kåken! Ungarna tjoar och tjimmar så man hör dem gott och väl på 15-20 meters håll. Det roliga var att för bara ett par tre dar sen så försökte ett flugsnappar-par ta över holken men misslyckades...
Tänk om man kunde veta hur gamla blåmesungarna kan vara på ett ungefär när dom hörs så pass väl. Det känns som att dom flyger ut inom nån vecka eller 1½. -cry-.gif
Myosotis
De är verkligen tidiga hos dig. Här är det fortfarande inga ungar.
Lasse Lasse Liten
Ja! Då var de utflugna för längesen! Missade hela kalaset...
Det har varit märkvärdigt tyst o lugnt kring holken de senaste dagarna så igår tog nyfikenheten överhanden o jag öppnade. - Tomt såklart!
Svärfar som var här för en vecka sen sa att han såg mycket mat lassas in i boet. De måste ha blivit flygga precis efter att jag skrev senaste inlägget. Nån gång 13-15 maj. Hoppas att de återvänt för frostiga nätters skull. Vore väl trevligt om de får lust o lägger en till kull redan i maj. För nu har de väl all tid i världen?
Myosotis
De ska ta hand om ungarna ca. 2 veckor till. Sen kanske det blir en kull till.
Lasse Lasse Liten
Eftersom vi hade så rikligt med blåmes vid fågelbordet i vintras, slog jag på stort o byggde åtta mesholkar med ingångshål 27-28mm. Fem st satte jag upp på tomten och tre i skogen... shy.gif
Efter goda råd här på forumet så får man nöja sig med att inte öppna några fler o kika in i då, men har märkt att flugsnapparna är himla intresserade av dem(!) Men där är förmodligen håldiametern för snål. Äh, de har ju andra holkar att bygga i!
Minst två blåmesholkar utflugna nu i alla fall.
Lasse Lasse Liten
-cry-.gif ...Det blir inga fler blåmeskullar här i år. Har torkan sett till. Nu kommer iofs regnet i små duttar men det räcker inte. Flertalet insekter är färre än brukligt denna sommar.

Sädesärlorna ger sig dock inte och startar sin 2:a kull. Heja Heja!

rapport avlagd av Lasse Lasse Liten, några mil nordost om Tåkern...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon