Jag ska plantera en rhododendronhybrid (yakushimanum) som heter Golden Torch och ska bli 1-1,5 meter hög med tiden (lång tid, efter vad jag förstår). Jag funderar på att sätta en klockbuske snett bakom, men kan det bli så illa att den till slut inte syns? De ska bli mellan 1 och 2 meter, men det är ju inte gott att veta vilket så här i förväg.
Finns det annars förslag på buskar som blir 2 meter höga men inte särskilt breda? Gärna med vackra höstfärger eller någon annan vacker egenskap. De ska trivas i halvskugga till skugga.
hej
jag vill skick till dig mina föslag för idag:
Cornus stolonifera Flawiramae, Gullkornell. Gulgröna grenar, små vita blommor i juni. Anspråkslösa jordkrav. Sol-halvskugga. Höjd 3 meter. Zon 6.
Lonicera tatarica Arnold Red, Rosentry. Kraftig, upprätt växtsätt. Mörkare röda blommor i maj-juni. Röda glänsande oätliga bär. Anspråkslös. Sol-halvskugga. Höjd 2-3 meter.
Lycka till,H:Bassam
Christer i Falköping
30-04-2008, 19:27
Fast rosentryn blir ju ganska så rejäl med tiden. Vacker dock, men på tok för stor i slutändan skulle jag tro. Om du sätter klockbusken snett bakom tror jag det går bra, Yakusimanumarna växer inte allt för fort och skulle det bli fel har du tiden på dig att flytta någon av dem.
Christer.
Tack för era förslag!
Visst är det bra att bli påmind ibland om att allt inte måste bli perfekt från början... Min syster har redan konstaterat att jag snart kommer att gräva upp alla blommorna igen i min nyanlagda rabatt och flytta runt dem när jag sett resultatet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.