Undrar om någon vet vad som hänt mitt silverpäronträd. Jag köpte det i våras och har planterat det enligt instruktioner. Längst ut på varje gren så vissnar bladen och det blir kalt. Vad ska jag göra? Kan man beskära?
Hoppas någon har råd att ge!
Det finns några men få sjukdomar där man minskar eller blir av med genom beskärning. Ofta är det fråga om något annat, men för att kunna gissa bättre:
Dör toppskottet på ditt träd? (Skrapa ned nageln på grenen och titta om det fortfarande är grönt under barken.)
Missfärgas bladen och skotten innan de dör, flagnar yttersta barken?
Hur vissnar bladen?
I vilken sorts mark står trädet?
Unga träd är känsliga:
- de behöver bevattning för att utvecklas bra, ca 25mm per gång i långsam takt
- de behöver inte så djup men en vid grop att etabera näringsupptagande rötter i
- de bör inte behöva kämpa med konkurrans av gräs under sin krona de första 5 åren.
- de kan ha rotsnurr från ett alltför långt liv i kruka och behöver då hjälp att få rötterna beskurna och utspretade
- de behöver en eller flera pålar som stöd, och materialet ska inte skära in i barken. Stödet är till för att rötterna ska kunna fästa sig i marken, medan kronan behöver vaja i vinden för att bli stark. Styödbanden ska därför sitta under halva stamhöjden (om det inte är ett extramt vindutsatt ställe).
Oj, och tack Cilla.
Jag måste ut och undersöka saken lite närmare tror jag....
/Marie