catlady
30-04-2008, 16:10
Min största rabattros är gammal, står mitt i en rabatt och är nästan 2 m hög. Den blommar väldigt på sommaren. Men när jag rensade ogräs så märkte jag att den står alldeles för grunt planterad. Är detta ett problem?
Jag har kupat jord runt knölen men om den egentligen vill vara 10 cm under jord så måste jag komma på en annan lösning. Jag funderar på att göra som ett litet "staket" runt knölen, som kunde hålla uppe jorden ett par decimeter högre än själva rabatten.
Vad tror ni?
Ja det tror jag nog skulle funka. Har tom hört om dem som ställer rosen på backen, och sen fyller upp med jord runt om och på så sätt gör upphöjda rabatter.
Gamla rosor brukar ju dessutom ha väldigt djupa rötter som är mer eller mindre omöjliga att gräva upp...
Lena i Torslanda
30-04-2008, 17:56
Det kan ju inte vara ett stort problem för rosen eftersom den tydligen blommar villigt varje sommar. Hade den inte trivts så hade du märkt det. Är det en rotäkta ros så spelar det inte roll med dessa magiska 10 cm, de är ju bara till för att skydda ympen. Det är ju en gammal ros och den har tydligen inte tagit skada under tidigare år så varför nu?
catlady
01-05-2008, 09:40
Jag såg att jag glömde posta en bild på roten. Den ser inte så glad ut, men det kanske inte spelar någon roll då?
[attachment=17576:IMG_2317.jpg]
Det tycks ju inte ha varit något problem än i alla fall... Hur gammal är rosen? Har den stått i t ex 20 år så har den nog i stort sett upplevt alla varianter av väder/klimat vi har, och då tycks den ju uppenbarligen klara det. Men annars så kan det vara risk vid en vargavinter att ädelrosen ovan ympstället dör. Jag tycker att du bör ha en konstant rejäl kupa jord/sand över "knölen". Det är ju menat att vara så. /S
catlady
03-05-2008, 17:39
Tack för alla svar! Jag tror jag försöka fixa en låg anordning runt knölen som kan hålla uppe lite jord runt och över den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.