|
Full version: Första maj.
nykvistad
30-04-2008, 16:58
Så samlas vi på mynttorget kl13.00 och går till sergelstorg kl14.00, där kommer Sven Volter med flera att tala, hoppas att det är många som går ut och demonstrerar första maj.
Whiskuchi
30-04-2008, 16:59
Absolut inte
nykvistad
30-04-2008, 17:06
CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 17:59)  Absolut inte  Jaja man kan ju ha det skönt hemma åxå
Whiskuchi
30-04-2008, 17:12
CITAT (nykvistad @ 30-04-2008, 18:06)  Jaja man kan ju ha det skönt hemma åxå  Precis (särskilt om man är förkyld) Jag bor dessutom 50 mil bort, även om jag hade känt ett behov av att demonstrera hade jag alltså inte åkt dit
Calypso_bulbosa
30-04-2008, 17:16
CITAT (nykvistad @ 30-04-2008, 17:58)  Så samlas vi på mynttorget kl13.00 och går till sergelstorg kl14.00, där kommer Sven Volter med flera att tala, hoppas att det är många som går ut och demonstrerar första maj. Varför tar alla förstamajdemonstranter för givet,att vi övriga är intresserade?!
Piccante
30-04-2008, 17:20
jag demostrerar med min frånvaro
nykvistad
30-04-2008, 17:27
CITAT (nykvistad @ 30-04-2008, 17:58)  Så samlas vi på mynttorget kl13.00 och går till sergelstorg kl14.00, där kommer Sven Volter med flera att tala, hoppas att det är många som går ut och demonstrerar första maj. Jobbar då..men annars så skulle jag gå med!
Piccante
30-04-2008, 17:47
CITAT (nykvistad @ 30-04-2008, 18:27)  Det är ju arbetarnas dag, och dom flesta av oss är väll arbetare, första maj är åxå en stor dag utomlands, det brukar visas bilder i från många länder i nyhetssändningar, så det är väll inte så konstigt att "vi tror alla är intresserade"men man brukar nog uppskatta att det är en röddag i dubbelbemärkelse  Jag tycker att det är lite problematiskt att politisera och försöka "ta patent" på en speciell dag. Arbetarrörelsens krav i början av seklet har jag inget att invända emot men det fanns visst även en liberal gren av den tidiga fackföreningsrörelsen också, det märker man inte mycket av idag. Idag är arbetare = socialdemokrat. Fast jag vet många arbetare som har andra politiska värderingar och så finns det socialdemokrater som Göran Persson som är godsägare och nu mera anställd av näringslivet. Känner inte att jag platsar i det gänget med Persson och Rosengren & co...
Lemonne
01-05-2008, 10:43
CITAT (nykvistad @ 30-04-2008, 18:27)  //...men man brukar nog uppskatta att det är en röddag i dubbelbemärkelse   hmm... 100% av Sveriges befolkningen är faktiskt inte socialdemokrater, därför kan man nog inte heller utgå från det. Själv firar jag varken Kristi Himmelfärd eller 1:a maj idag.
jag är själv inte intresserad av att demonstrera idag, men förstår inte de som svara att alla inte är intresserade. Är man inte intresserad av det så behöver man inte läsa tråden och ge såna kommentarer(det låter ju nästan om nykvistad inte borde start tråden alls, hoppas jag missuppfattade)  och det finnns många trådar har jag inte är intresserad av ex sporttråden, men jag stör mig inte på de som skriver om det heller. Ha så skoj de som ska demonstrera, även om det regnar lite...
Man behöver ju inte vara socialdemokrat för att demonstrera mot, som man tycker, orättvisor. "Hurra vad vi är bra"-tåg har jag inte så mycket till övers för däremot. Själv har jag just kravlat mig upp ur sängen efter 12 timmar, hade nog mer sömnunderskott än jag trodde, så det är osannolikt att jag kommer mig ner på stan.
Lars-Olof Arvids
01-05-2008, 12:29
Ha det så trevligt på sossarnas borgerliga helgdag!  Olle
lilla mamma
01-05-2008, 12:36
I mariestad är det orienteringstävling och första maj-tåg, det är lite rörigt.
Men vi både hörde och såg musikkåren med drillflickor i kjol (fy vad kallt) och tamburmajor.
Piccante
01-05-2008, 13:10
CITAT (lilla mamma @ 01-05-2008, 13:36)  I mariestad är det orienteringstävling och första maj-tåg, det är lite rörigt.
Men vi både hörde och såg musikkåren med drillflickor i kjol (fy vad kallt) och tamburmajor. gick demostranterna med karta och kompass och passerade kontroller längs demostrationsvägen menar du
Calypso_bulbosa
01-05-2008, 14:17
CITAT (Anic @ 01-05-2008, 11:49)  jag är själv inte intresserad av att demonstrera idag, men förstår inte de som svara att alla inte är intresserade. Är man inte intresserad av det så behöver man inte läsa tråden och ge såna kommentarer(det låter ju nästan om nykvistad inte borde start tråden alls, hoppas jag missuppfattade)  och det finnns många trådar har jag inte är intresserad av ex sporttråden, men jag stör mig inte på de som skriver om det heller. Nu kan det ju vara så,att rubrikenCITAT Första maj inte ger alla en direkt association till demonstrationståg,så därför läses tråden...
DragonLady
01-05-2008, 14:36
Å då kan man ju sluta läsa den om man irriterar sig på den...
Lemonne
01-05-2008, 14:45
Om man ska vara riktigt petig så tror jag inte det finns några exakta regler som säger vad man får svara i en tråd och inte svara så länge det inte handlar om personangrepp - och så ska man helst hålla sig till ämnet.
Jag svarade inte i tråden för att jag var irriterad eller irriterade mig på tråd eller trådskapare. Jag trodde i min enfald att forumet var öppet för allas åsikter.
Nu när vi har så många experter i tråden, vad heter den där snubben som brukar tala för, tja, KPML® tror jag väl, i Göteborg, med världens absolut brrreeedaste jöttebosska dialekt? Glömmer jämt bort hans namn...men han brukar alltid dra mest applåder, även i blandade manifestationer (mot exv krig) där större partier och organisationer bara kan drömma om att få samma gensvar från åhörarna.
Piccante
01-05-2008, 15:15
Frank Baude ? han var ju Sveriges lääängsta partiledare tills för något år sedan när han avgick. han hade suttit som ledare sedan 70-talet. Men de har väl många lokala kändisar inom forna KPML®. Är väl en del skådespelare, radiopratare och andra som ställer upp med.
Det var nog en lite yngre person jag tänkte på. Men, det spelar mindre roll, nu har de ju bytt namn till KP och har därmed förlorat sin största tillgång.
aanderss
01-05-2008, 19:44
skulle jag fira i dag skulle jag fira kristi himmelfärdsdagen o inte 1a maj
Inga från Närke
01-05-2008, 20:00
Det är en STOR skam att första maj har urartats så som den har gjort tycker jag personligen. Glömmer aldrig när jag var barn och man fick sina första sommarkläder oavsett om det var kallt, tog på sig dem och travade iväg men mor och far i ett jättelångt demonstrationståg med en härlig blåsorkester i ledet upp till dåvarande Folkets Park och lyssnade till någon politiker och därefter lite underhållning. Alla affärer och arbetsplatser utom sjukhus förståss var stängda och det var en helig dag. Som sagt det är ju arbetarnas dag oavsett vilket parti man tillhör även om är mest röda flaggor men det kan man ju blanda solidariskt och tänka på att det är som sagt arbetarnas dag.
rahmat2
02-05-2008, 15:09
Hann inte att vara med på denna tråd och gratulera er alla som firar Första maj, men nu får jag göra det! I Göteborg var det regn, men ingen brydde sig. Långa demonstrationståg slingrade sig genom gatorna i de centralaste delarna av stan. Det var härligt. På Järntorget samlas varje år arbetarrörelsens internationella aktivister för att byta några ord med varandra. Det blev många lappar med texter om olika saker,alltifrån arbetarnas arbetsvillkor i världen till miljö och Eu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|