Elisabeth P
30-04-2008, 17:30
Ut mot gatan har jag tänkt att lite här o där slå ner störar med en och annan tvärslå. Inte som ett staket utan mer som klätterstöd.
Det är sol hela dagen men inte mycket till jormån för en bergkulle kommer stax intill och gatan på andra sidan.
Det jag har tänkt att ska klättra uppför störarna är Humle, klematis och kaprifol. Min fråga är nu om de kan klättra endast på en stör (min man tror att det måste vara typ spalje).
Passar även på att fråga om de klarar de knappa jordförhållandena?
Har ni andra tips som lämpar sig bättre så tar jag gärna emot det.
Humle och kaprifol kan definitivt göra det, lite mera tveksamt med klematis. Men det finns ju många sätt att underlätta för dem. Man kan t ex borra hål i stolparna och sticka in, eller igenom, bitar av armeringsnär (som sedan täcks av klätterväxten), eller så kan man komplettera med klätterstöd i form av tråd (grön) eller rostfri wire.
Men det är viktigt att stolparna sitter bra i marken, för belastningen kan bli ganska hård.
Elisabeth P
30-04-2008, 17:48
smart, det där med att sticka hål. Ska tänka på det.
Den knappa jormånen bör inte heller vara så stort problem för humle och kaprifol, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.