|
Full version: prissättning
Jag har väldigt svårt att sätta pris på mina plantor som jag ska sälja på växtmarknad. Jag vill ju inte ta överpris men inte ge dom gratis heller.
Så snälla lite ideér :
Tomat ( tigerella, money maker, cherry roma, red pepper ) dessa är exemplariska januriplantor, som är väl omhändertagna efter konstens alla regler. Vissa blommar nu , resten blommar då när jag ska sälja dom om en vecka.
Sommarblommor, relativt små än så länge: husarknappar, tagetes vanilj, silverek, heliotrop, hedvig nejlika, amaranthus,
perenner: spiralis , röd alunrot ( små plantor) annuell: digitalis ( 1. års planta) penispeppar ( plantan ca. 8 cm)
grönsaksplantor: blekselleri, citronmeliss, citrongräs ( 1. års planta), smultronspenat, kålrabbi, vitkål, söt fänkål, broccoli, blomkål, grönkål, kålrot, pocorn majs, portlak, rotselleri
Mina funderingar går så här: tomater 50 kr, penispeppar 40 kr, blommor 10 kr, majs 10 kr, grönsaker 5 kr ( och kanske blommor 6st för 50 kr , grönsaker 5 stför 20 kr) Är jag helt fel ute?
Vad går åt mest ? köper folk grönsaksplantor ?
och det är Linköping den 11. maj som gäller för mig.
Sussie F-Flower
30-04-2008, 18:52
Mina funderingar "känns" så här:
Hur många plantor får man ut av en fröpåse av ex. tomater/en mosad egenodlad tomat med tillvaratagna fröer?
Gör jag det av egen ekonomisk vinning? Eller: Har jag ett intresse som gör att jag ändå sår vissa sorter för eget bruk och säljer det s.k. "överskottet"? (som då isåfall är 100% vinst, dvs. inga omkostnader...)
Jag skulle personligen inte betala tex 50:- för en tomatplanta. Definitivt INTE! (Dock så finns det ju hela tiden dom som har obegränsat med pengar som kanske skulle göra det...)
De flesta priser beror många gånger på hur många "mellanhänder" det finns däremellan, samt efterfrågan naturligtvis. Hur många "mellanhänder" har du?
Vill man sälja och tjäna "snabba" pengar är det nog halva andras priser som gäller...
Ex: Du har 100 tomatplantor som du vill sälja för 50:- st. (=5000kr.) Det tar HELA den 11 maj (från kl 10.00 till kl 18.00) att sälja 2/3 av dessa, (=3333:-) Säljer du dom för (30) 35:- (=3500:-) är dessa slut kl.11.00-12.00 och du kan gå gå hem och använda tiden till annat... Tid är pengar idag.... Men har man ändå inget viktigare för sig så spelar det naturligtvis ingen roll.
Jag kanske är ute och "cyklar" enligt många men det är iaf hur jag tänker... Snabbt, Enkelt, Billigt, Bra = Alla Nöjda!!!!!!
Christer i Falköping
30-04-2008, 19:24
På tok för dyrt för tomaterna i alla fall. 35 låter mer rimligt. Sedan beror det ju en hel del på t.ex. hur många majsplantor det är i varje kruka o.s.v. Visst köper folk grönsaksplantor. Christer.
oj, Sussie det var inte meningen att uppröra någon  , jag frågade bara vilka priser som gäller så att jag inte gör bort mig ... åt något håll. Förra året fick jag 40 kr st. här i lilla byn och alla gick åt som smör ... Nu tänkte att jag kommer till storstan och dessa plantor är finare. Nej, det finns inga mellanhänder, men några omskolningar, extrabelysning, gödning , vattning sedan januari. Har ni några ider om priserna för spiralis, alunrot och grönsakerna ?
Christer i Falköping
30-04-2008, 19:59
Svårt det där. Men tänk på vad de tar för samma blommor i blomsteraffärer och handelsträdgårdar. Som jag känner det kan du ta ut mer för husarknapparna än det du tänkt. Om jag inte minns fel tog jag 35kr för täta plantor. De andra sommarblommorna tycker jag ditt pris passar bra på. Perennerna är vanskligare. Är de små ser kunderna bara det. Inte att de kommer att bli fina under sommaren. Men vanligtvis betalar ju kunder omkring 25kr för en perenn i blomsterhandeln, ligg runt 15 är mitt förslg. Sedan hänger ju mycket på vädret och hur mycket månad det är kvar av lönen. Grösaksplantorna är knivigare ändå. Hur många majsplantor får de för 5kr? Christer.
Tack Christer för dina funderingar. Jag går så sällan till plantskolor och dylikt, därför frågar jag. Husarknappar har jag köpt förut just för 30-40 kr/ st, men de var då stora blommande plantor, mina är än så länge mindre, och jag tror inte att jag kommer att ta mycket för dom. Alla grönsaker är just nu planterade en och en , så jag har de tänkt 5 kr / st eller 3 för tia eller något sådant. Krukor kostar ju en slant... Man kan ju gå runt och se vad de andra tar också och sälja snäppet under
AlmMäntyniemi
01-05-2008, 20:43
Hallå! Kunde inte låta bli att se att du skulle sälja i linköping, det är inte så att det går att köpa lite grönsaksplantor innan den 11?? Framförallt broccoli  Kan du int ehör av dig och berätta mer vad du har att sälja? Jobbar på universitet och är på plats nästan varje dag.....
Eva 33c
01-05-2008, 21:58
Prissättning är svårt. Och egentligen är det ju köparen som bestämmer priset, har du satt för högt pris får du inget sålt helt enkelt. Att du fick 40kr för tomaterna hemma i byn betyder inte självklart att du kan ta mer i storstan, kanske tom tvärtom eftersom du kanske får större konkurrens där? Å andra sidan om du märker att ingen köper så är det ju bara att justera priset nedåt. Förra året hade jag svårt att sälja överskottet av tomatplantor för 20kr. Då ska det vara någon speciell sort. Många har grannar och bekanta som de får plantor av. Mitt överskott av perenner sålde jag förra året för 15kr styck, de stod då i 8cm krukor som var genomrotade. De röda lupinerna var lättsålda men ingen köpte vanliga blå riddarsporrar och de mer "udda" sorterna fick man prata lite extra för, vilket var rätt kul! Men förmodligen skiftar det från gång till gång också. Man får väl prova sig fram, och fins det fler försäljare kan man väl snegla lite på deras priser?
Jag köpte förra året Ildi-plantor som kostade 40 :-- tyckte det var dyrt i början men med eftertanke - definitvt privärt egentligen, då jag vet att tomater kräver mycket omsorg enl min egen uppfattning :-) , dessa plantor tar längre tid på sig tror jag - exemplariska plantor, kraftiga och fina. På marknader har odlare tagit från 25, 35 och uppåt för olika plantor - fast med skiftande kvalitet. Jag tycker inte man ska vara så himla försiktig i pris om man har mycket fina plantor - de är ju mycket jobb och framförallt omsorg man lägger på dom. Ildi -plantorna kom från ett orangeri på en mindre ort och där personerna ideellt lägger ner mycket jobb för att hålla trädgården vid liv.
Jag har sålt en hel del tomatplantor redan (Money maker, Thumbling Tom, Gemini, Oregon spring och vildtomat) och jag tog 30:- för mina fina, blommande, 35-40 cm höga plantor. Det var tydligen ett billigt pris  Och de tog slut i ett nafs!
nu börjar jag ha en humm om priser. Det pratas mest om tomater och jag håller med att mycket hänger på väder och efterfrågan. När jag tittar på mina plantor så mäter de över 50 cm allihopa, många närmar sig en meter. De är verkligen omvårdade och stabla ( så stabila som tomater nu kan vara  ) så jag tror att jag testar med 40 kr / st i alla fall. Blommor säljer jag för 10 kr st och grönsaker för femman eller någon bra paketpris.
Eva 33c
02-05-2008, 18:45
CITAT (katah @ 02-05-2008, 09:42)  nu börjar jag ha en humm om priser. Det pratas mest om tomater och jag håller med att mycket hänger på väder och efterfrågan. När jag tittar på mina plantor så mäter de över 50 cm allihopa, många närmar sig en meter. De är verkligen omvårdade och stabla ( så stabila som tomater nu kan vara  ) så jag tror att jag testar med 40 kr / st i alla fall. I mitt fall var just storleken (mina var också runt 50-60cm höga, fina och blommande) ett hinder för flera köpare. Inte för att de inte ville ha dem men de tyckte de var svåra att få med sig hem, en del hade inte plats i bilen och att ta dem på cykeln var ju också lite problematiskt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|