Full version: eget familjeträd
Max
hej !
jag undrar om nån vet om man kan beställa sitt eget äpple familjeträd.
kan man till exempel välja 4 gammla sorter och sen hämtar man ett färdigt träd efter några år ?

tacksam för svar
Hannele
Det är bara att gå till COOP eller vilken trädgårdsaffär som helst, kostar ca 400 kr.
Det finns familjeträd av äpple, blommon, päron och körsbär.
Jag har två familjeäppelträd och ett familjepäronträd.
kul på våren, när ½ trädet blommar 14 dagar tidigre med sommaräpplen.
Vinteräpplena blommar senare.
Cilla
Man kan beställa de sorter man vill ha också. Nordiska genbankerna brukar kunna hjälpa till.

Några år behöver det inte ta. Man ympar familjeäppelträd liksom andra äppelträd på ett 1-2-årigt "spö" och låter det sedan utvecklas i 1-2 år till i plantskolan innan det går till försäljning.

Om du beställer ett nu kan det ympas i vårvinter och du kan plantera det då.

Om orsaken till att man vill ha ett familjeträd är att man har liten plats i trädgården kan det vara en fördel att passa på att beställa det på så kallad "svagväxande grundstam", så blir trädet inte så stort.

Det finns nackdelar med familjeträd, som ju är träd vars krongrenar, huvudgrenar, är av olika sorter. De ser bra ut i början, men när de kommer i fruktsam ålder blir de ofta mycket ojämna, obalanserade och sjuka. Alla sorter är olika känsliga för kalla vintrar, torka, vind mm och utvecklas mycket olika. Den ena sorten lockar till sig en svampen som den är känslig för, och så smittar det de andra, mindre känsliga sorterna för att de lever så nära... Och så vidare. Som beskärare kommer man ofta till familjeträd där ena sorten helt dött.

Alternativ till många olika frukter på liten yta är spaljérade fruktträd, fruktträdshäckar, pelaraplar, eller att man låter ett fruktträd växa upp med egna krongrenar och senare ympar in nya sorter. Dör de längre ut i kronan återställer grundträdet detta.
Hannele
"Det finns nackdelar med familjeträd, som ju är träd vars krongrenar, huvudgrenar, är av olika sorter"

Det har jag inte sett... unsure.gif
Cilla
Jag tänkte väl det... tongue.gif Men titta på de familjeträd som orkat att bli 20-40 år (många blir ju inte så gamla) när de börjar ge lite mer frukt. Jag har sett tre lyckade äldre familjeträd. Två av dem är ca 70 år gamla. Resten, dvs kanke 50 eller 100 övriga, är starkt obalanserade och sjuka och liknar mer stora risbuskar på stam än äppelträd...

Men som små är de fina.

Och självklart har jag ett familjeträd själv tongue.gif. Som jag ympat in 9 sorter i. Det är 7 år nu och jättegulligt... Jag ägnar det mer tid för beskärning och riktning av grenar med linor än jag gör med det 25-åriga livliga äppelträdet brevid, som består av en sort. Ett träd som består av flera sorter är mycket svårare att beskära och att sköta.

Men det är en liten utmaning. Och går det så går det. Går det inte har jag andra äppelträd.
Ingrid på Västkusten
Minns när goda vännen i Torslanda hade besök av Åke Truedsson som tittade på hennes sjuka familjeträd med några år på nacken och sade något sorgset om vilken liten kärlek som lades ner på valet av sorter till familjeträd nuförtiden. Sorterna som valdes är ofta inte kompatibla med varandra( nu menade han inte pollinering utan det som Cilla beskriver nedan).

Ett mycket bra alternativ till ett familjeträd är en äppelhäck - svagväxande grundstammar åsså odla träden som en platt häck. Här har man inte familjeträdets problem utan bara fördelar och det tar ungefär lika stor plats faktiskt!!!

Tipsar Ingrid
Jan af Lisö
Nu blir jag orolig, som har själv två familjeträd i min trädgård (3 resp 1 år gamla):

Plommon: Czar, Viktoria, Opal och RC d'Oulins. Stamen är Meritage och grundstammen okänd

Päron: Clara Frijs, Carola, Göteborgs Diamant och Gråpäron. Stamen är Clara Frijs och grundstammen Prunus Cerasifiera (om jag nu minns rätt).

Undras hur de ser ut om några år ?? Någon som törs sia redan nu ???
Hannele
"äppelhäck"

Ingrid, du menar inte så låga spaljéäpple som jag såg på Sofiero: laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Nejdå - jag skall ha som Cillas päronträdsbild typ( i annat inlägg) - fast i spindelträdsform. Step-overs är ett projekt om två år - jag har beställt sex äppelträd för att göra min egen lilla step-over-häck, men det dröjer nog två år innan jag hämtar dem. Tålamodigt det här med att va entusiast!

Men de sorterna kan inte köpas i vanlig plantskola alls ;-))) så jag säger som Carlsbergsreklamen 'Worth waiting for' smile.gif))

Hälsar ingrid
Gossen Ruda
Håller nog med om att familjeträd inte är så lyckade. Köpte för flera år den ett äpple och ett päron. Äpplet växte dåligt så det blev utbytt för nåt år sen. Päronet växer bättre men har just problem med olika växt. Toppympen har stagnerat så grundstammen har stuckit iväg istället. Vet inte om jag skall kapa ympen eller grundstamsskottet. Skiljer ca 5 ggr i storlek.
Cilla
CITAT (Jan af Lisö @ 18-08-2003, 16:10)
Nu blir jag orolig, som har själv två familjeträd i min trädgård (3 resp 1 år gamla):

Plommon: Czar, Viktoria, Opal och RC d'Oulins. Stamen är Meritage och grundstammen okänd

Päron: Clara Frijs, Carola, Göteborgs Diamant och Gråpäron. Stamen är Clara Frijs och grundstammen Prunus Cerasifiera (om jag nu minns rätt).

Undras hur de ser ut om några år ?? Någon som törs sia redan nu ???

Ja, man ska aldrig säga aldrig - som sagt jag har ändå sett tre lyckade äldre kärnfamiljeträd. Kanske kan du se päronet som ett experimentträd och ta det som inspirationskälla att lära dig nyanserna i trädbeskärningskonsten; hur de olika sorterna utvecklas och reagerar på olika ingrepp.

Plommonet behöver man inte vara så bekymrad över, det kan säkert funka bra om man inte har alltför stora ambitioner att få ett välsvarvat träd (plommonträd är formmässigt kanske inte de vackraste ändå). De blir ju inte så stora och inte så gamla heller, så de hinner inte utveckla tunga, obalanserade kronor. Plommon som Viktoria och Opal har ju också som egna sorter förmågan att ge alldeles för mycket frukt på alldeles för skrangliga grenar så du kommer att som många andra behöva stötta grenar och spjälka upp.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte att päronet är ympat på Prunus cerasifera det brukar inte fungera att ympa pyrus på prunus. Päron (Pyrus) brukar vara ympade på Pyrus communis ibland kan de även vara ympade på Cydonia viket ger små träd, träden blir dock inte speciellt härdiga då + vissa sorter är inte kompatibla med Cydonia.

Har du något minne av namnet P. cerasifera så kanske det snarare var plommona som var ympade på den grundstammen för det går bra att ympa Prunus på Prunus.
Hannele
Vårt 12-åriga familjepäronträd växer jämnt - precis som jag önskar.
Mycket frukt, toppeninvestering! smile.gif
Köpt på coop.
Max
tack för alla svaren, vi får se vad jag gör.
kanske bara en sort
Max
Jag har en fråga till som jag undrar om någon kan svara på.
Är Oranie motståndskraftigt mot kräfta eller får den kräfta lätt ?
Cilla
Oranie är normalkänsligt, dvs inte känd för att vara varken det ena eller det andra. Det är däremot benäget att få monilia, en svamp som går på frukten och får den att ruttna. Detta skadar inte livslängden på trädet alls och kan hyfsat lätt minimeras genom att man kartgallrar och tar bort sjuka äpplen.

Jag har oranie med en del moniliafrukt som jag skött lite sisådär. Ibland hgar sjuka frukten fått hänga kvar över vintern (de gör det och ser ut som svarta fruktmumier och sprider då sporer hela vintersäsongen). Ändå har endast en liten del frukt skadats.

Om du har eller just har haft kräfta i trädgården är det bra att inte satsa på de mest känsliga sorterna (Åkerö, Sävstaholm m fl) och kanske till och med satsa på Filippa som hittills är den mest kräftokänsliga sort jag stött på. ANnars kan hyfsat avstånd från det sjuka trädet samt gpod trädhygien och beskärning endast under bästa läktiden vara ett sätt att minska riskerna för smitta. Säker mot kräfta i lövträden är man aldrig, och ännu mindre säker om man själv har det i den egna trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon