Bokmärkt
30-04-2008, 20:57
Hjälp! I december 2007 köpte vi vårt drömhus med tillhörande trädgård. En fantastisk trädgård, stor & välskött och med massor av blommor, rosor, bärbuskar och frukträd. Växter som jag inte har aning om vad de heter eller hur de ska skötas. Jag har absolut inga förkunskaper men är väldigt villig att lära mig! :-)
Frågan är om du har tid/lust att hjälpa mig identifiera lite växter från min trädgård? Kom ihåg att jag är en riktig novis och några av blommorna är säkert jättevanliga.
Jag blir jätteglad för all hjälp jag kan få. Ju fler namn jag har på växterna desto mer kan jag läsa på om hur man ska sköta dem på bästa sätt. Min dröm är kanske lyckas göra en karta över trädgården så småningom.
CITAT (Bokmärkt @ 30-04-2008, 21:57)

Hjälp! I december 2007 köpte vi vårt drömhus med tillhörande trädgård. En fantastisk trädgård, stor & välskött och med massor av blommor, rosor, bärbuskar och frukträd. Växter som jag inte har aning om vad de heter eller hur de ska skötas. Jag har absolut inga förkunskaper men är väldigt villig att lära mig! :-)
Frågan är om du har tid/lust att hjälpa mig identifiera lite växter från min trädgård? Kom ihåg att jag är en riktig novis och några av blommorna är säkert jättevanliga.
Jag blir jätteglad för all hjälp jag kan få. Ju fler namn jag har på växterna desto mer kan jag läsa på om hur man ska sköta dem på bästa sätt. Min dröm är kanske lyckas göra en karta över trädgården så småningom.
Gissar hejvilt, men...
Nr 2 tror jag är druvfläder
Nr 3 Kanske en magnolia?
Nr 10 Pulmonaria - Lungört
1. Vårstjärna, Chionodoxa forbesii
2. druvfläder
3. forsythia
Grattis till hus med trädgård.Få se om jag kan alla växter du visa.
1 vårstjärna, 2 druvfläder(giftig) 3 Forsythia, 4 nån slags plister men är inte säker,5 vårlök, 6 ormöga,7 vårkrage tror jag,8 balkansippa,9 brokbladig lungört. Den sista vet jag inte vad det är.
Lycka till med trädgården.
4. plister, lamium
5. vårlök
Bokmärkt
30-04-2008, 21:13
Vilka proffs ni är! Tusen tack!!! :-)
Jag har många många fler växter som jag undrar över så jag kanske återkommer med fler frågor när jag hunnit fotografera... ;-)
ingrid fuxwall
30-04-2008, 21:13
Vad roligt med sådana här frågor - som du ser får du svar väligt fort - jag är inte ensam om att denna typ av frågor - fortsätt
Den sista, är inte det ett skråp (pestskråp av nåt slag)?
ingrid fuxwall
30-04-2008, 21:22
CITAT (CillaM @ 30-04-2008, 22:19)

Den sista, är inte det ett skråp (pestskråp av nåt slag)?
Tror samma sak, men kom inte på det själv
Bokmärkt
30-04-2008, 21:31
Jätteroligt med alla svar! Jag hade aldrig listat ut allt det här på egen hand!
Den här blomman vet jag namnet på. Buketten har jag och min dotter plockat på allmänningen som gränsar till vår tomt. :-)
Vill passa på att berömma för de fina bilderna du tagit, det är inte första gången du gjort det
komposition, ljus, vinkel och skärpan på rätt ställe = snyggt
GrönAnna
30-04-2008, 23:45
Jag är ganska säker på att den sista är en
Vätteros. Intressant vild växt, blommar samtidigt som vitsippan, har ingen klorofyll - därför den "köttaktiga" färgen.
Bokmärkt
01-05-2008, 07:33
Vätteros är det nog, googlade växten, hittade fler bilder och det tycks vara rätt. Intressant! :-)
Tack Boxer för din kommentar angående mina bilder! Jag gillar att fotografera och blommor är ett sådant tacksamt motiv. :-)
CITAT (GrönAnna @ 01-05-2008, 00:45)

Jag är ganska säker på att den sista är en
Vätteros. Intressant vild växt, blommar samtidigt som vitsippan, har ingen klorofyll - därför den "köttaktiga" färgen.

Mycket intressant växt. O det svenska namnets ursprung, citerar en del från den virtuella floran: " Det svenska namnet
vätteros nybildades av Elias Fries år 1864 (Lyttkens 1904-15). Namnet har den fått av att den liksom
vättarna lever större delen av sitt liv under jord."
Jag tycker åxå det är jättekul med id-frågorna, det blir lite som gåtor och jag gissar ofta, kanske hellre än bra
Men man lär sig massor med namn av att spana in dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.