Frågan gäller om man kan adjungera en ordförande?
Vet att man kan adjungera ledamöter el ta in någon tillfälligt med speciella kunskaper.
Har letat på internet men hittar inga direkta svar.
Det enda jag hittade var att det finns företag som hyr ut styrelseledamöter av olika slag.
anne-li i olofstorp
30-04-2008, 21:43
Kolla föreningens stadgar!
Men det låter ganska otroligt!
Har ordföranden avgått eller så? I så fall måste det ju utses en ny, går det inte att sammankalla ett extra årsmöte för det? Har aldrig hört talas om adjungerad ordförande, bara vice ordförande. Men om det inte finns en vice måste man utse en ny. Tror jag.
Ja, ordföranden har avgått och ingen i styrelsen har möjlighet eller vill axla posten.
Står ingenting om adjungering i stadgarna.
Det är därför jag undrar om det skulle vara möjligt att adjungera en.
Förstått att det bästa skulle vara att ha en x-tra stämma, men det blir svårt att få till en sådan då medlemmarna är så spridda.
Anki på Öland
30-04-2008, 22:16
Har ni ingen vice ordförande?
Anki
Det måste antagligen regleras av ett extra årsmöte, jag kan inte tänka mig annat.
Om ni är en idrottsförening kan ni alltid fråga Riksidrottsförbundets jurist för mer exakt besked, det är gratis!
Anki, det finns en vice men som inte kan ta sig an detta nu.
Lady G, tyvärr är det ingen idrottsförening.
En vices uppgift är iofs att ta över om ordf. inte kan fortsätta, och det skulle han/hon tänkt på när de accepterade uppdraget. Men man kan ju inte tvinga någon, så då låter det ju som att enda demokratiskt korrekta är att utlysa extra årsmöte.
Så sant att det är vice som bör ta över. I dett fall är det omöjligt att så sker pga olika orsaker.
Och ni vet hur svårt det kan vara i mindre föreningar att få till en styrelse eller få folk att arbeta aktivt.
Nu är det tyvärr som det är och vi skulle vilja slippa kalla till x-tra årsmöte.
Hoppades på att kunna lösa detta med att adjungera, men vi måste ju få klart för oss om det går över huvud taget.
Tänk att det kan vara så svårt att hitta svaret på just den frågan.
Jag vet inte hur mycket tid jag ägnat åt att leta på internet, vänner och bekanta mm.
*Stintan*
01-05-2008, 11:54
Det borde väl vara möjligt att för ett enstaka styrelsemöte adjungera någon ledamot eller annan insatt person att för just det mötet vara ordförande. Det innebär ju inte att den som är adjungerad har en ordinarie ordförandes alla befogenheter. Detta protokollförs i vanlig ordning.
Vad säger föreningns stadgar, jag antar att årsmötet väljer ordförande.
o vice borde insett sin funktion..
jag ser ingen annan möjlighet än att sammakalla årsmöte. Dock så kan ju rösning kanske ske med poströstning??
Har ni pratat med valberedningen?? Informera dom om läget!
Stintan, jag tycker precis som du skriver att det borde gå. Det är ju bara för en viss tid det gäller och det kommer framgå vilka rättigheter den adjungerade personen har.
Detta fann jag nu i ett av alla protokoll jag hittat på internet.
Även om nu detta är från ett årsmötesprotokoll så bevisar det ju att det går att adjungera även en ordförande, för Missionsförbundet kan väl inte göra såna tabbar?
Till ordförande valdes NN. Men hon kan inte tillträda sitt ordförandeskap förrän nästa år. Vissa uppgifter kommer att lösas av styrelsen, som också får frihet att adjungera personer vid behov.
Till adjungerad ordförande valdes XX.
Ralf, situationen är tyvärr så att inte vice kan ställa upp pga diverse orsaker.
Därför skulle vi vilja få in fd ordförande igen som lovat att ställa upp fram till nästa årsmöte.
Hm, poströstning kan ju vara ett alternativ, men jag vet inte om det gäller.
Iofs står det bara i stadgarna att man måste vara över 16 år samt ha betalt medlemsavgiften för att få rösta på årsmötet.
Årsmötet är högsta beslutande organ i alla föreningar, så att årsmötet beslutat att man ska göra som de gjorde borde väl vara i sin ordning. Däremot kan man inte göra så utan ett årsmöte eller extra årsmöte, eftersom det är medlemmarnas demokratiska rättighet att besluta om vilka som ska styra föreningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.