AstaC
Sambon och jag har köpt ett hus och det är första trädgården för oss båda. Har några bilder på växter som jag undrar om någon kan säga vad det är. Det här är den första. Funderar på om det kan vara en pion efter att ha kollat runt lite.

Sedan har vi en buske som är ganska stor och risig,men den verkar ha blommor på gång. Jag har tagit en bild på nära håll så det går kanske inte att se vad det kan vara.

Och en tredje växt (Kirskålen vet jag vad det är smile.gif)

Tacksam om någon kan hjälpa mig med åtminstone någon av växterna.
NinaVästerplana
Hej o grattis till trädgården!
Den första ser ut att kunna vara libbsticka, en pampig kryddväxt på närmare två meter, busken är jag osäker på men bland kirskålen kommer en pion.
Mvh, ninah
AstaC
Där ser man! Libbsticka - kryddväxt säger du. Kan man äta den då?
lilla mamma
1 Libbsticka: i små bitar lite halvkrossade, stark smak och lukt. Fint i ärtsoppa och jättebra till fläsk och kött.
Bara små bitar av stammen.

2 kaprifol

3 Pion , det var fint med kirskålen runt.
CillaM
På bild 2 tror jag det är en berberis, taggig sak, men så fin när den blommar och med så underbara färger på hösten!
Mollis
CITAT (AstaC @ 01-05-2008, 00:07) *
Där ser man! Libbsticka - kryddväxt säger du. Kan man äta den då?

Med Libbsticka gör jag så här för att ha glädje av den underbara kryddan året om: Plocka bladen när de är färska och fina och frys hela blad i en plastbunke, sen räcker det att ta ett endaste blad och stoppa ner i vilken soppa eller gryta som helst, den har ju en stark kryddig smak av buljong och selleri så väldigt lite räcker, du har så det räcker hela året!
AstaC
Tack för svar. Det var väldigt spännande med den där libbstickan. Måste testas.
Däremot så tror jag inte att #2 är en kaprifol. Det är inte någon buske som klänger utan en stor risig buske. Berberis verkar dock inte vara en så dum gissning när jag läser runt. Vi undrarlite över den där busken för den står bakom en forsythia som vi tänker klippa ner ordentligt och undrade lite över vad man skall göra med den andra busken. Men just nu verkar den ha fullt med knoppar så det är väl synd att klippa ner den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon