Full version: Köpa via internet
Cacki
Eftersom jag hitills varit för feg för att köpa något av en privatperson på blocket så undrar jag hur man på bästa sätt kan garantera säkerheten för både köpare och säljare. Det verkar lite riskabelt att bara sätta in pengar på någons konto och hoppas på att det kommer ett paket så småningom. Hur gör ni som köper och säljer mycket?
Piccante
CITAT (Cacki @ 01-05-2008, 09:22) *
Eftersom jag hitills varit för feg för att köpa något av en privatperson på blocket så undrar jag hur man på bästa sätt kan garantera säkerheten för både köpare och säljare. Det verkar lite riskabelt att bara sätta in pengar på någons konto och hoppas på att det kommer ett paket så småningom. Hur gör ni som köper och säljer mycket?

Jag har aldrig köpt på blocket så jag vet inte hur det fungerar där. På tradera kan man som köpare och säljare lämna omdömen på de personliga sidorna. Man kan ju kolla hur många nöjda kunder säljarna har eller om det varit mycket klagomål. Men jag har aldrig köpt något dyrare än 100 kr på det viset för lite skeptiskt är jag.
Ralf

Kan man inte betala via nåt extern tredjeparts betaltjänst på blocket?

Jag skulle ju föredra det. Eller att träffas i RL o låta vara o pengar byta ägare.

En sak är säker, bara för att man vet 110% vem personen är och tex har dennes bankkontor oalla uppgifter om en person, så kan man ändå förlora pengarna.
Om man blir utsatt för ett bedrägeri så kan det ju vara så att personen har bedragit massor med människor och står i skuld till dessa...
Anic
När det gäller tradera har jag till min besvikelse upptäckt att folk(mina vänner bland annat) skriver posetiva omdömen på personer för att det inte orkar att ta upp en strid om det, för det är ju inte bara att ge ett negativt omdömme, man måste har försökt prata med personen i fråga, och man kan få hämnd-omdömmen osv. Men om någon ger posetivt omdömme med kommentar är den nog pålitligt...

På blocket har vi träffats i verkligheten och bytt pengar/varor. Men man skall passa sig för vissa betalsätt, ex checkar man inte kan kolla samma dag osv. Postväxlar(tror jag det heter) eller kontant är väl det bästa kan jag tro?
Krakan
Blocket har samarbete med Internetgirot.se
http://www.internetgirot.se/betala
På blockets hemsida under fliken Kundservice kan du läsa "Handla Tryggt"
Därifrån finns länken till Internetgirot. Det verkar ju bra för man betalar in pengarna till internetgirot som väntar in besked om vara är skickad och mottagen. Jag vet folk som använt sig av den möjligheten när det gällt varor med ett litet större värde och det har ju funkat bra. Jag har inte använt tjänsten själv.

Kopierat från deras hemsida:
Vårt uppdrag
Internetgirot.se grundades för att minska risken för bedrägerier när man betalar eller tar emot en betalning i förskott. Vi vill motverka bedrägerier och göra det möjligt för våra användare att tryggt fortsätta handla varor även när man inte kan träffas för att inleda eller slutföra affären. Både säljare och köpare ska vara trygga när de handlar. Internetgirot.se är framförallt anpassat för dig som köper eller säljer dina varor på nätet men kan användas oavsett var du har inlett en affär någonstans.

Förskottsbetalningar
Det är särskilt vid förskottsbetalningar som bedrägerier kan förekomma. Frågan om vem som skall agera först uppstår. Skall köparen betala innan varan har skickats eller skall säljaren skicka varan innan köparen har betalat? Internetgirot.se löser det problemet! Köparen deponerar pengarna på vårt klientmedelskonto och pengarna betalas till säljaren först när köparen fått möjlighet att godkänna varan. Skulle varan komma att returneras vänds processen om och exakt samma regler och trygghet gäller för säljaren.
Cacki
Tack snälla för era svar. Jag ska gå in på blocket och läsa lite mer och se om jag blir något klokare, men det verkade ju som det bästa alternativet.
Inga från Närke
CITAT (Cacki @ 01-05-2008, 09:22) *

Har handlat en del på Blocket men har då besökt den som har sålt och betalat personligt och fått kvitto på pengarna.

På Tradera handlar jag en del och vinner man så får man ju ett mejl med ägarens bankkonto oftast och då betalar man in i förskott inkl. frakten, är man inte nöjd så brukar jag i alla fall skriva det i omdömet om t.ex. inte varan överenstämmer med beskrivningen men det blir ett himla liv ibland från den personen som då får negativt omdöme. Oftast har det jag köpt ca 50 olika saker varit positiva och fungerat utan problem. Har haft bra mejlkontakt med personerna och om det inte fungerar kan man ju kontakta Tradera.
Tradera har annat betalningssätt också men då kostar den tjänsten lite, men ska då vara säkrare påstås det.
estet
Tradera anv. Payson eller Pay Pal med betalningsgaranti som man kan välja. Dvs en "mellanhand".
Säljer mycket och en del köpare väljer att vi ska anv. Payson. Köparen sätter in summan hos Payson-jag skickar varan-köparen godkänner varan-jag får utbetalt pengarna.

Alltså samma metod som på Blocket. smile.gif
Ralf
Någon som har erfarenhet av att sälja på Tradera??
Lilla Birka
Ja, jag sålde mitt piano. Köparen som vann budgivningen försökte sedan pruta med hänvisning till att han inte sett varan. Då blir det ingen affär sa´jag och då halade han upp pengarna men ville att jag då skulle ge honom ett bra omdöme! Jag skrev som omdöme: Jag fick pengarna! men han gav inte mig något omdöme alls pga detta. Har också handlat ett par gånger och då fått bra omdömen, det har gått utmärkt bra.
Netha
CITAT (Ralf @ 07-05-2008, 17:00) *
Någon som har erfarenhet av att sälja på Tradera??

Har tre döttrar som både säljer och köper på Tradera.
De har enbart gott att säga om den.smile.gif
estet
Yepp säljer på Tradera som jag nämde lite otydligt i förra inlägget, sen 2003.
Säljer en massa som annars inte används, kläder, accesoarer, skivor, böcker, prydnadssaker tom hårfärg och gardinstänger har jag sålt.
Det talas ju om IKEAeffekten här när de öppnade -folk köper nytt och säljer/slänger iväg allt gammalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon