Har införskaffat lite sommarlökar för första gången i mitt liv. Dahlia, kalla, chokladblomma m.fl. När vågar jag plantera dem, nu (zon3/4)? Hur lång tid tar de på sig att komma upp? Optimalt vore väl att de bryter markytan när frostrisken är över, eller ska man fördriva dem inomhus så att de har lite storlek när man planterar ut dem i början på juni. Hur gör ni?
Sen, när man tar in dem - tar man in dem innan de gröna delarna blir förstörda av frosten eller är det innan frosten blir så stark att den når ner till knölarna och blasten sedan en tid är förstörd av frosten? Är det en fördel att ta upp lökarna för att låta dem dra ner den näring som finns kvar i "blasten" i frostfri miljö vid upptag av knölarna?
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2008, 09:46
Har inte plats för såna lökar längre men förr så odlade jag såna lökar. Då förkultiverade jag dem i krukor man får snabbare blom då = en längre blomningssäsong. Jag planterade ut dem i trädgården efter avhärdning då frostrisken var över. Knölarna plockade jag upp då blasten blivit svedd av frosten. Jag klippte ofta bort blasten och packade in knölarna i torv och ställde i förrådet som är kallt men frostfritt på vintern.
Tack för svaret! Om du planerde att få ut plantorna t ex första veckan i juni, när satte du dem i kruka då?
Kan det ligga något i att man ska låta blasten sitta kvar tills den torkar och på så sätt låta lökarna "dra ner" näringen som finns i blasten. Har hört det om andra lökar nämligen plus att man ska ta bort fröställningar eftersom de tar kraft ur löken att producera.
Jag satte ner mina dahliaknölar häromdagen i rabatten & de brukar hinna blomma fint. På hösten får de stå kvar tills det varit frost ett par nätter, då klipper jag av stänglarna så det är ca 15 cm kvar, skakar bort all jord o lägger knölarna i en kartong av papp & förvarar frostfritt.
I år köpte jag olika Kannor på mässan, jag har satt dem i olika plastbyttor & ställt ut dem i växthuset & de har börjat växa så smått. Ska plantera ut dem om ett par veckor, men då får jag skydda med fiberduk.
Chokladblomman försökte jag att övervintra ute utan resultat, men 4,5 mil härifrån...i zon 3 där går det minsann!!!
DragonLady
24-05-2008, 09:24
Nu har årets blommning av daliorna börjat, de på balkongen är först ut
I år har jag dem allihop i kruka för förra året var de smörgåsbord åt sniglarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.