Hejsan !
Är det nån som vet vad detta är för sorts blomma
Åsa, mälardalen zon 2
18-08-2003, 11:23
Påminner om bergsklint som jag försökte utrota vid förra huset utan att lyckas de blev bara fler och fler.
Håller på och krigar mot Bergsklint just nu. Slet bort allihop i somras — trodde jag. Nu börjar de blomma igen!
cinacarina
19-08-2003, 07:43
Jag tycker den är jättevacker, jag har en själv vid utkanten av tomten och den får gärna sprida sig för mig.
Hannele
19-08-2003, 12:11
"Påminner om bergsklint som jag försökte utrota vid förra huset utan att lyckas" ? Bergklint är ju gôrvacker - och tacksam på naturtomter!
Vi hittade flera plantor i skogen som vi plockade hem så nu hoppas jag de ska blomma fint vid vår damm nästa sommar.
lavendel
19-08-2003, 18:39
Förstår inte heller varför man vill bli av med bergklinten...en så vacker..och för mej nostalgisk"mormorsblomma"!
En annan sak jag inte förstår är det här kriget mot knölklockorna...jag tycker dom är helt ljuvliga...dom får sprida sej hur mycket dom vill...vackra där dom står och underbara som snittblommor!
Lavendel
Eva i Skåne
19-08-2003, 21:52
Jag har också en del bergklint av fri vilja. Visst har den fina blommor, men det tråkiga är att bladen så lätt får mjöldagg, eller vad det är.
Mina ängspartier invaderas av denna härliga växt. Efterlängtade är de på våren när de kommer med sina sammetslena, ludna blad, gulliga som kattungeöron. Bladverket är silvrigt gråillgrönt och friskt ända till dess att de blommat ut. Då viker bergklintstuvorna sig utåt i geggsvarta former och visar stolt hur den lyckats döda allt under... Nästa år lovar den att komma i ännu fler klungor.
Jag tycker om dem trots deras lite brutala sida, och flyttar dem på våren när plantorna är små, så att de inte ska ta över hela ängen.
Om man klipper, plockar eller slår dem efter första blommen kommer de med en sen blomning till. Här i september ända in i oktober.
Bra växt om man har lite svår jord, torr, blöt eller skuggig eller för solig. Jättefin om våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.